hur många tävlingar i månaden?

F

fint

Hej!
hur många distans tävlingar brukar ni rida i månaden ungefär?..
jag vill rida en distans den 21maj, 2mil..
men så ska hästen gå en 5mil den 11juni..tror ni att det blir för mycket för honom? han är i bra kondition o så..

Sv: hur många tävlingar i månaden?

Det beror ju helt på HUR du rider dina mil på tävlingen/träningsritten. Är man lite klok och tar det lugnt så skall det inte vara något problem med ditt planerade upplägg tycker jag, förutsatt att hästen känns ok efter 2-milsritten. Håll igång med skrittarbete och lite lättare motion mellan ritterna. Efter 5-milen skulle jag en något längre period till nästa tävling. Tänk på att inte bara öka sträckorna vartefter utan varva med korta och lite längre tävlingar. Hästen måste få känna att det kan vara lätt också. Kräv inte maxprestation varje gång. Gå in och kolla på distanslistan.com där hittar du massor av info om ryttare och hästar. Kolla hur de lagt upp sina ritter så har du lite ledtrådar.

Sv: hur många tävlingar i månaden?

Vad har hästen gått innan, vilka klasser och hur ofta? Eller är de första tävlingarna?

2 mil skulle jag inte ens räkna till en tävling, det rider man ju i regel rätt ofta hemma om man tränar för distans.
Så att 3 veckor efter det rida en 5 milare borde ju inte vara några som helst problem, förutsatt att hästen är pigg och fräsch.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 268
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 043
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 947
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka