Hur många tävlingar åker ni på?

C

chrysler

Vet att frågan varit uppe fast i en annan tråd så det var lite ot.
Så, hur många tävlingar åker ni på varje år & var tycker ni gränsen går?
Var går gränsen på avstånd till tävlingar?

Sv: Hur många tävlingar åker ni på?

I år har jag/skall jag tävla 5 tävlingar (inkl. två innofficiella). Sedan skall damen visas och sedan betäckas så hösttävlingarna får nog vara.
För mig, som bor i Sthlm, går gransen för avstånd vid Linköping/Uppsala.
Är hyfsat lat med att åka långt, behöver sällan göra det.
Skulle iofs kunna tänka mig att åka till Riddarhyttan och Strömsholm också om det kändes som jag hade en bra chans (på bra poäng).
Skall till Linköping i helgen som kommer.

/Malin

Om allt går som jag planerat blir det 3 officiella (två på hösten, en i sommar) och en inoff nu den 20 april.

Tävlingar jag åker på är i Mönsterås, Margretehof och Tingsryd. Det är 13-15 mil till de två förstnämnda platserna, längre än så åker jag nog inte. Tingsryd har ju chockhöjt sina banhyror med 300% så det blir nog första och sista tävlingen där har jag förstått :devil:.

KL.
Ási tror jag åker på 4-5 stycken nu under våren/sommaren (minns inte exakt vad jag har planerat) sen så blir det 1-2 st i höst. Här har jag bara räknat med de officiella

Erro kommer åka på totalt 4st i vår/sommar (inofficiella inräknade) och så kanske 1-2st i höst, det beror på vart jag har bosatt mig någonstans.

Jag har åkt till Wången för att SM-kvala och även GBG bara för att fixa till SM-kvalen så för mig finns det nog ingen direkt gräns. Mamma kör nog hellre till GBG än till Wången men hon ställer upp på varthelst vi ska någonstans. Hon är toppen :love:

Jag och Svalur kommer åka på 5 lätt klass-tävlingar och en öppen i höst.
Vi får se hur det går på första, eftersom den tänker jag ta som en liten träning och se hur han går innan man kan tuta och köra.

KL.
men hon ställer upp på varthelst vi ska någonstans. Hon är toppen :love:

Önskar min mamma kunde vara lika duktig som din.:smirk: Hon tycker att det är lite långt att åka och tävla i Norrköping och Eskilstuna tillexempel.:(

*kl*

Inkl inofficiella tävlingar så blir det 5 eller 6 stycken nu på våren. Men med lite olika hästar så varje häst kommer att tävla max 3 gånger. Hur det blir i höst har jag inte planerat ännu. :)

För några år sedan åkte jag iväg mer och längre. Har varit både i Göteborg, wången och skåne men i år blir längsta resan Norrköping.

Min dam är ju bara 5 år så det blir väldigt lugnt. En (Gyda vår) är inplanerad och ev. en till senare i juni och ev. en i höst efter sommarvilan beroende på hur hon känns. Om vi får rätt gångart och sköter sig är jag nöjd.

Som det ser just nu kommer jag totalt under 2008 tävla ca 7 dressyrtävlingar hemma på klubben (dvs på ridskolan brevid mitt stall), ca 8 reg/lokala dressyrtävlingar i mitt och närliggande län och 3 nationella Islandstävlingar. Eftersom jag tävlar FS1 så får jag lov att åka ganska långt, då klassen inte så ofta arrangeras men 50 mil är min gräns, men då ska det vara en nationell tävling!

Jag undviker att räkna ut vad det kostar per år osv, man har ändå egentligen inte råd;). Som tur är har jag en sponsor nu som låter mig nyttja en slitterny hästtransport byggd efter mina önskemål, det hjäper ju:)

Senast ändrad av en moderator:

jag har de tnog ganska bra....

nu i vår blir det 3 tävlingar, skulle blivit 4 men en blev inställd :(
till dess tävlingar är det mellan 3-5 mil ;)

hösten ha rjag inte kollat på en men blir väl nåt liknande. har precis börjat tävla min dam så vi åker inte så långt än och inte så svåra tävlingar...

men är väldigt sugen att börja med FS1!!!! ska bara kolla på en först... så jag hoppas klassen blir av på nån tävling nu ivår så jag kan åka o kolla :):)

kl

Låter som mellan 3-8 tävlingar för alla, förutom dressyr biten som slår rekord;)
Har bestämt att det kanske blir ett hbl om några år, så jag kan tävla min favoritgren dressyr, vanlig alltså.
Då blir tävlingssäsongen genast så mkt längre & framförallt kortare, kommer bara behöva fara 6 mil enkel väg i en radie så blir det många tävlingar bara på den sträckan.
Är i valet & kvalet, blir 6-7 tävlingar detta år, som vanligt alltså, öppna/lokala & regionala, funderar på ngn längre bort, sisådär över 60 mil enkel väg, men det beror på ekonomi & ork.

5-6 beroende på tävlingar och hästarna

beroende på kondition, häst och ålder så kanske runt 5 tävlingar per "säsong" skulle jag gissa på var "lagom" :)

De senaste åren har jag tävlat kring 4 ggr per år. Men eftersom både jag och min häst utvecklats rejält lär det blir fler tävlingar för oss två. Hade tänk att åka och tävla i Boden nu till våren, men jag anser att Órion (min häst) inte är riktigt redo för det ännu, så det blir Gällivare i sommar nångång istället.

Ärligt talat har jag inte riktigt koll på datumen som alla dessa tävlingar äger rum ;D

/Amanda.

Är helt förvirrad här när jag läser på SIF så ni tävlingsveteraner får gärna hjälpa mig ;)

I Lätt tölt/fyrgång undom, visst rider man då själv i uttagningen och inte på speakerns kommando?

Hur är ordningsfäljden i lätt tölt egentligen?

Mkt tacksam för svar, blir helt förvirrad här när det står olika på sif´s hemsida ^^

Som jag fattat det så rider vi 2-3 samtidigt på uttagningen och på speakerns kommando, står ju i ryttarbrevet oxå att vuxna och ungdomarna rider tillsammans.

Nu var det länge sedan jag red lättklass, men jag minns det som att vi red två och två (en börjar där uppe och en där nere) och att vi red efter ett bestämt program och inte på speakerns kommando.

Har för mig att ordningen i lätt fyrgång var: Tölt - trav - skritt - galopp.

//Julia

I Norrland är det ju rätt vanligt att man i V5 och T5 får rida ensam på banan. Men trots detta skall man enligt FIPO rida på speakers kommando. Dömde Vallholt vår i Bygdeträsk i helgen och där tog vi upp detta då sekretariatet inte visste det.

/Malin

Det är borttaget. Man skall i V5 och T5 (lätta klasser finns inte längre, men de är de som kommer närmast) rida i grupper om upp till fem ekipage på banan och på speakers kommando.

Gångartsföljden i V5 är samma som i gamla lätt fyrgång, med skillnaden att det är valfritt tempo tölt och inte (arbets- till mellantempo som förr).
Men eftersom det är på speakers kommando är risken för att glömma ordningen liten.
I T5 är det arbetstempo tölt (där ryker poängen nästan alltid då väldigt många rider för fort), nedtagning till skritt och varvbyte, arbetstempo tölt på kortsidorna med tydlig steglängdsökning på långsidorna.

/Malin

Oh så jag rider alltså på speakerns kommandå i båda klasserna? Guuud vilken lättnad isf!
Skall påpeka detta för vår tävlingsledare bara så att alla vet om det :p

Här i norr verkar folk göra lite som de vill :grin:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 176
Senast: Nota
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 337
Senast: Murray
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 055
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar