Hur många småbalar går in i ett hyrsläp??

MalinM

Trådstartare
Ja det undrar jag^^

Ska nämligen hämta hem hö till pollen i morgon och ska hyra ett sånt där högt släp på statoil med tak.. visst borde man få in ett 40 tal balar där?

Man pallar ju inte köra hur många vändor som helst;)

Sv: Hur många småbalar går in i ett hyrsläp??

i ett vanligt hästsläp då? Ingen som har ngn susning??

Hihi jo det är ju klart.. men om man skall utgå från en "normal storlek" ;)

Jag betalar inte per bal utan per kilo, så jag har lite dålig koll på hur många balar jag tar hem. Men jag brukar ta 400-430 kilo, om det är till någon hjälp, och då är ändå inte släpet helt smockfullt. Ett helt vanligt ordinärt "litet" hästsläp är det vi har :).

Vi får in ca 45 balar i vår hästtransport om vi packar ordentligt. Då väger balarna ca 22kg/styck och är rejält hårdpressade.

När jag hämtade småbalar halm nyligen i mitt hästsläp fick jag in 45 st 10-kgs balar.

Vi fick plats med 29 inplastade småbalar.Men hö borde väl gå att "packa" lite bättre.De vi hämtade var runda.

Jag tackar och bugar för svaret;) då behöver jag bara köra 2 gånger:D

Vi fick in 26 halmbalar i våran transport. De skulle väga 23kg i genomsnitt, men jag tror faktiskt att de vägde mer för de var rejält stora och tunga.

De större kåpsläpen som jag har hyrt på shell har lätt tagit 60 balar. snittvikt 14 kg.

De kallas flyttskåp och statoil har liknande men de är mer rektangulära så kanske går det in lite mer i dem. De jag hyrt på Shell har varit välvda i fronten.

KL
Dom som hämtar hö vid oss med hästsläp typ star eller ume brukar få in ca 65 balar. Då är det torrt hårdpressat småbals hö på ca 12-14 kg per bal

Beror ju helt på vad balarna väger. Mitt släp är mycket större än vad hyrsläp oftast är och jag har fått in allt mellan 45 och 70 balar i det....

Men om ni ändå hyr släp för att köra i så kan ni ju hyra ett flyttsläp istället? Kanske går in mer då det är lättare att packa?

Glöm inte kolla vikter och last bara så ni kör säkert :)

På jobbet brukar vi räkna med 700 kg i ett vanligt hästsläp. Utan att lägga för mycket jobb.

Ptr

Mitt rekord är 67 st 12-14 kg balar på en vända.

Jag brukar få in gansa exakt 60st 12-14kg balar i mitt hästsläp.

Det beror helt på hur balarna är knippade. De hårdknippade balarna jag köper är i snitt på 16-18 kg och jag får in 45 st i min 2hästars enkelaxlade Dalavagn.
Höförsäljaren säger dock att mitt släp rymmer ovanligt mycket. De som inte kan rensa ur hela inredningen kan inte alls ta lika mycket av deras hö.
Jag har också med åren lärt mig hur jag staplar för att kunna få in maximalt.
Brukar variera mellan 650-750 kg hö.

Dock fick jag in 55-56 balar från tidigare höförsäljare då deras balar var både hårdare knippat och mindre variation på storlek så släpet kunde utnyttjas till fullo.

Ser dock att en del får in rejält med balar. Har ni stora släp?

delvis kl

Har som mest fått in 80 balar, då väger de drygt 10 kg, hårdpressade. Vanligtvis får vi in drygt 70. Har ett Böckmann boggisläp.

Jag har ett vagt minne av som max 84 balar i min gamla Boj Stabilo. Balarna kan ha snittat på 8-10 kilo och var mycket symetriskt packade. Är något år sen nu...
Men den vagnen svalde enorma mängder! Fick nog in drygt 55 löspressade balar någon gång oxå, med en vikt på allt mellan 5-15 kilo...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 806
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka