Hur många ryttare?

K

kallamejvea

Jag undrar hur många ryttare en häst klarar av att ridas regelbundet med, det är så här att jag och min mamma ska tillsammans köpa en till häst och hon har lovat två till tjejer rida den .
Själv tkr. jag det blir lite mkt. för den med 4 ryttare i veckan .
Vad tkr ni?
tack för svar:)

Sv: Hur många ryttare?

det beror helt på.

en trygg, välutbildad häst klarar mer än en oruttinerad. sedan ska ju ridstilarna vara hyfsat lika varandra, kanske kan ni turas om med samma tränare?

om det är en häst som går att "åka-med" på så kanske det inte är hela världen om två andra rider ut en sväng i skogen då och då?

Rent generellt tycker jag inte att fyra ryttare i veckan är speciellt mycket. Vissa ridskolehästar får ju gå med fyra olika ryttare om dagen.

Sen är det självklart olika från häst till häst.

Jag har alltid varit enda ryttaren på min häst, och haft mycket svårt att "släppa" honom. Men nu det senaste året har han ridits av många, nu t.ex. rids han regelbundet av tre olika (mig inräknat), och även andra nån gång ibland. Jag tycker bara det har blivit till det bättre! Han är inte lika insnöad på mina lite speciella signaler längre utan får lära sig att hantera andra.

Fyra ryttare tycker inte jag låter så konstigt, hästen lär ju sig att hantera de olika personerna utifrån deras sätt att vara/rida. Men viktigt är kanske med regler om ni har några speciella så att inte nån förstör det för hästen, t-ex- äta gräs på ridtur o sånt.

Det enda jag tycker låter knepigt är att ni vill ha egen häst, men ändå kanske inte kommer rida den mer än nån dag var för att det är andra som skall rida?

jag tycker personligen att det låter lite mycket, men om ni mest ska lulla omkring i skogen och rida lättare ridning så gör det nog inte så mkt;)

Jag har alltid varit enda ryttaren på min häst, och haft mycket svårt att "släppa" honom. Men nu det senaste året har han ridits av många, nu t.ex. rids han regelbundet av tre olika (mig inräknat), och även andra nån gång ibland. Jag tycker bara det har blivit till det bättre! Han är inte lika insnöad på mina lite speciella signaler längre utan får lära sig att hantera andra.

Fyra ryttare tycker inte jag låter så konstigt, hästen lär ju sig att hantera de olika personerna utifrån deras sätt att vara/rida. Men viktigt är kanske med regler om ni har några speciella så att inte nån förstör det för hästen, t-ex- äta gräs på ridtur o sånt.

Det enda jag tycker låter knepigt är att ni vill ha egen häst, men ändå kanske inte kommer rida den mer än nån dag var för att det är andra som skall rida?

Jo alltså, det är mina systar som oxå ska rida, så själv ska jag rida 4-5 dagar i veckan och dom andra rida samma dag men turas om och mamma ska rida 1 dag då :D

Nu är min häst så invand på att bara jag rider honom att han tycker att det är jobbigt om någon annan rider honom. Min bror funkar hyggligt, men sen blur han spänd och stressad. Första hästen familjen hade delade vi på allihop, vi var fyra, Samiljen gick bra, men övriga ryttare var inte omtyckta...

Är det samma familj som kommer så brukar det funka bättre än om det är samma antal ryttare som inte "hör ihop" lika självklart.

Jag tror säkert att det kommer att gå bra om den inte är alltför ung och oerfaren. Som fler skriver här så rids ju ridskolehästar av många fler. Sedan är det kanske inte bra. Men ska du rida den så mycket så blir det ändå en person som rider den mycket.
Min häst har bara blivit riden av annan person än mig två gånger i hela sitt liv. Det är i stort sett bara jag som hanterar henne. Jag har börjat fundera på hur bra det är egentligen.

När min kuse gick på ridskolan så reds han av färre olika människor än vad han gör nu :-o

(dvs, han hade dåligt rykte om sig att bocka av ryttare, djävlas osv, så det var inte många som ville/vågade rida honom.)

Nu går han med 2 medryttare/2 dagar i veckan. 1 tjej som rider då och då och så min mor som rider någongång varannan månad eller så. Jag bor för långt ifrån nu :'-(

Det som jag tyvärr märker när jag kommer hem och rider honom, är ju att han är van vid andra signaler än de jag ger... Vi var riktigt mysigt samspelta innan jag flyttade och det känns som medryttarna har förstört mycket av det. Så det bör man ju tänka på... Sedan är det ju orealistiskt att jag skulle vara den enda som red honom, iom att jag bor ca 50mil ifrån, och han måste ridas åtminstone varannan dag för att må bra :)

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 413
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama