Hur många rullar går det år?

Sv: Hur många rullar går det år?

Fick nämligen min räkning på pressning av balar. 19000:- för 80 balar. På det har det gått 12 rullar. Kan det stämma?
Tycker det låter otroligt dyrt. För 3 år sedan betalade vi samma pris dör 110 balar. Tror till och med det var lägre. Kanske ska jag ut och mäta och kolla diametern. Annars kanske jag måste ringa och kolla att det stämmer?

Fick nämligen min räkning på pressning av balar. 19000:- för 80 balar. På det har det gått 12 rullar. Kan det stämma?
Tycker det låter otroligt dyrt. För 3 år sedan betalade vi samma pris dör 110 balar. Tror till och med det var lägre. Kanske ska jag ut och mäta och kolla diametern. Annars kanske jag måste ringa och kolla att det stämmer?
å fy fan :eek:

Var ute och mätte. Balarna är 120 i diametern.
Vad tror ni? Kan det ha gått 12 rullar på 80 balar? 12lager plast.
Det kostar oss alltså 240:- balen PLUS nerslagningen och strägningen. Det kommer på en annan faktura.
Det tog bonden 5 timmar och jag såg han kom med två rullar som det bara var lite lite plast kvar på. Tar han betalt för två fulla rullar då så gör han ju något väldigt fullt. Och plasten som var kvar när han var klar hos oss. Räknar han också dom som slut?
Kollade gamla räkningar. Har betalat 170-185:- per bal förut. Men ska det kosta över 60:- per bal att få två lager till?
Feedback tack!
Här oss hos köper man annars en bal för 300:- Nu blir det nog dyrare för oss.
Det blev nästan 5000:- mer än vad jag tänkt mig. Så besviken. Ändå säger han att han håller lägre pris en dom andra.

Plasten är dyr bl a för att det ingår återvinningsavgift i priset på den. Här nere, om man har maskinstation till att göra det mesta jobbet ligger självkostnadspriset på 300 + moms per bal. Vilket det gjort i flera år nu.

Men hur kan man då säljar balar för 300:-?
Och varför har det gått upp 60:- på ett år?

Plasten är dyr bl a för att det ingår återvinningsavgift i priset på den. Här nere, om man har maskinstation till att göra det mesta jobbet ligger självkostnadspriset på 300 + moms per bal. Vilket det gjort i flera år nu.

:eek: Jag skall nog fortsätta att hålla hårt i min maskinstation här nere vi ligger nog strax över hälften trots största pressningsbara bal har iofs inte fått årets faktura än men de hintade i alla fall inte om någon chockhöjning

Antagligen för att man gör en hel del av jobbet själv istället för att låta maskinstationen göra det.
Att det går beror ju på att allt annat också går upp som t ex diesel till traktor och lastar.

De flesta härikring får pressat och plastat för 100 kr balen, kombimaskin, ofta inkl plast. Så nog är det en saftig räkning du fått.

Min sambo pressar för 85-160:-/bal + moms, 8 lager plast har han då.

En jag känner tar ca 1100:- i timmen för maskinerna, kör runt 20 bal i timmen, + sådär 50-60:-/bal för plasten

Det jag har fått betalat är 1300:- timmen för maskinen. Han körde 5 timmar.

Nät 7:- /st

Plastrullar 12st 700:- /st

Sedan SKA momsen på!

Summa ca 19.000:-

Men att det blir över 5000:- dyrare än i fjol bara för jag plussat på 2 lager plast. Ville ha det då hösilaget är ganske torrt. Ca 73%.

Men tror ni att det kan ha gått 12 plastrullar. Det är det som stör mig mest.

110 balar med 10 lager=9 rullar
80 balar med 12 lager= 12 rullar.

Det det inte att stämma. Jag måste ju vara lurad!
Men vill höra vad andra säger innan jag ringer och frågar hur han kunnat fått 12 rullar hos oss.
Jag såg ju själv att det vad lite på rullarna när han kom. Men vet inte direkt hur stor de är. Men jag tror ju absolut de är större än vad jag såg. Det var inte mycket plast på dom.

Plastkostnaden blir ju helt ologisk om du räknar ut den per bal, bara plasten kostar ju 105:- + moms per bal, säger sig ju själv att det inte kan stämma, det är vad andra tar för att både pressa/näta och plasta rundbalar iofs då väl oftast med 8 lager plast. Har för mig att min maskinstation tar 110:-/rundbal för press/nät/ 8 lager plast, vi tar fyrkant och de är dyrare men inte mkt.

Det jag har fått betalat är 1300:- timmen för maskinen. Han körde 5 timmar.

Nät 7:- /st

Plastrullar 12st 700:- /st

Sedan SKA momsen på!

Summa ca 19.000:-

Men att det blir över 5000:- dyrare än i fjol bara för jag plussat på 2 lager plast. Ville ha det då hösilaget är ganske torrt. Ca 73%.

Men tror ni att det kan ha gått 12 plastrullar. Det är det som stör mig mest.

110 balar med 10 lager=9 rullar
80 balar med 12 lager= 12 rullar.

Det det inte att stämma. Jag måste ju vara lurad!
Men vill höra vad andra säger innan jag ringer och frågar hur han kunnat fått 12 rullar hos oss.
Jag såg ju själv att det vad lite på rullarna när han kom. Men vet inte direkt hur stor de är. Men jag tror ju absolut de är större än vad jag såg. Det var inte mycket plast på dom.
För att gå till botten med detta så gör nu som JAG säger och inte som andra här för då blir det bara trams o lall

Ta och offra en bal så vida du inte kan fodra den. Ta av all plast från EN bal. Lägg sedan plasten i solen så att all fukt från fodret torkar bort. Den sida som har legat mot foderet i balen ska ju belysas av solen. Väg plasten nästa dag. Då ser du hur mycket plast som han har haft på varje bal och då vet du också hur mycket plast det gått på 80 balar. Eftersom inplastaren snurrar lika många varv på alla balar så skiljer det inte så mycket mellan balarna. Säg att du har en felmarginal på 100g plast per bal. Detta förutsätter att du har haft jämna o fina balar i samma storlek. Sedan tar du reda på hur mycket EN plastrulle väger. Därefter har du ett resultat och du kan ställa honom mot väggen :devil:

Senast ändrad:

Plasten har ju gått upp vad jag hört sen förra året.

Men bönder överlag ser ju oss hästmänniskor som lite lustiga före detta stadsmänniskor och saltar sina räkningar extra när det kommer till oss.

Jag köpte för några år sedan hö av en, småbal 100 st. Enligt honom vägde balarna 15 kg. Ingen bal hade den vikten, den faktiska vikten var mellan 7-9 kg, med andra ord blev det ett väldigt dyrt hö, han tog 2:50 inkl momsen.

Förmodligen tror dom att vi har en uppsjö med slantar som dom vill ta del av.

Blir man sur så ger dom igen på annat sätt.

Nu har jag pratat med bonden. De var ju inte han som körde och han sa till killen att hålla noga koll på räkningen av rullar. Han tyckte själv att det var många plastrullar. Han hade ställt in maskinen på 66 varv vilket borde vara runt 12 lager. Men han kanske har räknat fel där? Kanske jag har massor med plast på mina nu. Vilket fall drog han av 4 rullar, 2800:- + momsen. Så nu hamnar mina balar runt 194:- i pressningsavgift. Vilket jag tycker är helt okej eftersom jag förut betalat 170-185:-/bal med 10 lager plast. Men nästa år blir det åter igen 10 lager. I år var det så torrt så då vill jag ha några lager extra. Hittade en bal i går som det var hål i. Kanske 2mm i omkrets. Tejpade den med sån där vit tejp. Tror ni att den är förstörd nu? Den har ju varit så sedan pressningen för 3 veckor sedan. Ett litet grässtrå som satt där, anledningen att jag vill ha extra plast. Var och kryssade på den balen så det blir den första som vi öppnar när det är dags för hösilage. Kanske blir den första vi får kasera också. Kan ju bara bli bättre efter det.

Han hade ställt in maskinen på 66 varv vilket borde vara runt 12 lager. Men han kanske har räknat fel där? Kanske jag har massor med plast på mina nu. .
66 varv :eek:...... :rofl::rofl::rofl: inte undra på att det gick 12 rullar. Du har väl typ så där 16lager plast :rofl::rofl::rofl: :cool::angel:

Jaha. Du tror ja har runt 16 lager? Så förklarar det ju saken. Skönt att slippa betala för de 4 lager extra då. Men bonden borde ju veta bättre. När jag öppnar balen, visst kan jag då räkna hur många lager? Skära av en bit och räkna plasten? Han brukar ha 33 varv som standard dvs 8 lager, enligt honom. Stämmer det då? Kände även på balarna och man känner att det är mycket plast på dom.

Jaha. Du tror ja har runt 16 lager? Så förklarar det ju saken. Skönt att slippa betala för de 4 lager extra då. Men bonden borde ju veta bättre. När jag öppnar balen, visst kan jag då räkna hur många lager? Skära av en bit och räkna plasten? Han brukar ha 33 varv som standard dvs 8 lager, enligt honom. Stämmer det då? Kände även på balarna och man känner att det är mycket plast på dom.
Du har ju gjort en bra affär. Lyckats pruta och ändå få 16 lager :D. Jag tycker du ska pruta ner ytterligare 2 rullar :idea:. Du ska ju inte behöva betala mer än vad du beställt. Är det lallare som kör så får dom skylla sig själva.

Men om han själv säger att 33 varv ger 8 lager så borde han väl begripa att 66 varv (dvs dubbelt så mycket) ger 16 lager dvs något som du INTE beställt.

Är du skicklig och kan göra skillnad på ett lager och en skarv samt verkligen RÄKNA ANTAL LAGER så kan man räkna lager genom att skära ur en bit plast. Det är lätt hänt att man missar en del lager som ser ut att bara vara ETT när det själva verket kan vara TVÅ. Lycka till :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
445
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?