Hur många olika sorters grovfoder...

K

Kogepan

kan en häst egentligen ha utan att det blir rörigt för magen?
 
Sv: Hur många olika sorters grovfoder...

peter_lundin skrev:
Du får väl titta ner o se när det börjar bli för rörigt!
PL

:rofl: :rofl: :rofl:

Ser framför mig filmen vi fått se otalet gånger under utbildningen som ska visa våmmens (kons alltså) rörelser...inifrån...där kan man prata rörigt...
 
Sv: Hur många olika sorters grovfoder...

Givetvis kan man göra så men jag anser att det kanske är en smula onödigt att utsätta honom för det ifall det finns kunskap om att det kanske blir förmycket vid ett visst antal!
 
Sv: Hur många olika sorters grovfoder...

Hästens matsmältning räknar inte antal utan tar hand om det som kommer ner. Det spelar ingen roll om summan kommer från ett el tio olika grovfoder.
PL
 
Sv: Hur många olika sorters grovfoder...

Det finns nog inget enkelt svar på den frågan, att si eller så många grovfoder är dåligt. Hästens mage vänjer sig och mikroorganismerna anpassar sig. Sen beror det på hur känslig mage hästen har, hur olika näringsinnehåll det är i de olika grovfodren, hur man fodrar de olika grovfodren (dvs om man byter varje mål eller varje dag eller blandar etc.), och ts-halt m.m.
Ska man vara riktigt petig är det inte heller hästens mage som kan strejka om det blir för mycket utan ff a grovtarmen-blindtarmen med dess mikroorganismer.
 
Sv: Hur många olika sorters grovfoder...

Bubbla skrev:
Sen beror det på hur känslig mage hästen har, hur olika näringsinnehåll det är i de olika grovfodren, hur man fodrar de olika grovfodren (dvs om man byter varje mål eller varje dag eller blandar etc.), och ts-halt m.m.
Tack så mycket för ditt svar!
Är det bättre att hästen får lite av varje vid varje giva?

Nu är det dessutom inga stora mängder det handlar om, framförallt inte ifall det går att ha några olika sorters grovfoder, eller fyra stycken för att vara exakt.

Jag får fundera vidare och eventuellt testa.
 
Sv: Hur många olika sorters grovfoder...

Skulle tro att det bästa är att blanda, då är det ju samma röra som kommer ner i magen varje gång. Men jag tror inte heller att det spelar så stor roll om man ger t ex ett till lunch och ett till kvällen. Däremot får man nog ett sämre utnyttjande av fodret om man hattar med ett par dagar med ett och sen byter.
Ett annat alternativ är ju att fodra slut på varje parti för sig, och blanda emellan de övergångarna, men det beror ju på varför man har olika grovfoder.
Varför ska du ha så många olika grovfoder?
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
2 174
Senast: AbCdE
·
Fordon Skulle köpa kylarvätska idag och blev tillfrågad på macken om jag skulle ha röd, grön eller blå vätska? Killen bakom disken sa att det...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Hej! Första gången jag eventuellt kommer fodra högdräktigt sto nästa vår. (Näringsbehov har jag koll på. ) Men nu när jag sitter och...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp