Hur många liter är ett kg krafftpellets..

Tabitha

Trådstartare
.. i detta fall Krafft Plus Grön - någon som vet? :confused: (Vore bra om de kunde börja publicera denna typ av info på förpackningarna snart :idea: :cool: , gäller ju även annat foder/mineraler..)

Sv: Hur många liter är ett kg krafftpellets..

Hej!

Hade precis samma problem som dig här för ett tag sedan, men jag köpte en hushållsvåg och mätte upp, fungerade jätte bra. Det jag kom fram till (ger krafft protein pellets) var att 100 gram var 2 dl. Nu kanske det är olika densitet på dessa foder, men jag rekommenderar att du köper en våg av något slag, är en ganska bra hjälp nu när måtten inte står på fodersäckarna.

Angela

Håller med föregående talare. Skaffa dig en hushållsvåg eller brevvåg i stallet och väg fodret. Enda sättet att veta hur mycket du ger.
Mängd och vikt varierar mellan olika fodersorter och kan variera mellan olika partier också.

Ehum, jo tack för tipset ang hushållsvåg..:crazy: Faktum är att jag hade en i stallet förut, men efter att den gick sönder (för några år sedan :angel: ) har jag inte lyckats förmå mig till att skaffa en ny :o . Inser att vikten kan diffa ngt även mellan olika partier av samma foder, men jag tycker ändå det vore bra om de kunde skriva ut "riktmått" på förpackningarna. Inte alltid man har en våg tillgänglig.. Men jag skall nog bege mig iväg någonstans och införskaffa en inom en snar framtid.

Jag har ett mått från Krafft som fullt innehåller ett kilo pellets och ett mått som innehåller ett halvt kilo. Vet inte om de fortfarande går att köpa men jag köpte mina direkt av Krafft.
Dessutom så om man har Krafft lucern hackat strå och "fluffar" upp det så går det 250 gram av det i det stora måttet.

Tror att 1,5 l blir 1 kg krafft pluss;)

Har också Krafft Protein och fick det till att 1 liter väger 700 gram. Du fick det till 500 gram, det var rätt stor skillnad? Skumt! Min litervikt för kornkross brukar hamna strax under 500 gram/liter och pelletsen väger ju mer än det. Kolla upp det igen så du inte ger onödigt mycket av det dyra proteinet. :)

Till TS
När du ska ta fram vikten, väg inte bara en liter utan ta en större hink (som du får väga innan naturligtvis och dra bort vikten från det totala) eller plastpåse och väg flera liter och räkna ut litervikten genom att dela med lika många liter som du hällde i, då blir felmarginalen mindre.

Tack! :bow: Då har jag gissat rätt hittills då..

Jo, jag hade faktiskt ett krafftmått en gång i tiden, men den har försvunnit.. :angel: Har dock för mig att den motsvarade 1½ liter c:a. Tack för tipset om den hackade strån, tänkte nämligen börja ge det också framöver!

Okej, jag köpte en vanlig hushållsvåg som inte är digital så det kan mycket väl diffa. Men då vet jag att jag har beräknat fel på 200 gram (!) :o

Men mysko att vågarna kan diffa så mycket, måste till stallet och väga om :)

Angela

Jag har ett gammalt "krafft" mått som skall motsvara ett halvt kilo krafft-foder. Det rymmer 8 dl.

Krafts 1 kgs mått innehåller exakt 1,5 liter, mkt bra mått även till helhavre då de flesta sorter går det exakt 1 kg i av det också. Smidigt och enkelt. Att stå och väga varje gram är lite överdrivet, så exakt är inte vetenskapen om vad en häst behöver så att den på något sätt skulle dö av att få 0,9 ett mål och 1,1 ett annat.

1 liter Krafft Rehab väger strax under 700 gram (digital våg), så jag skulle inte våga använda mig av literanvisningar utan att ha vägt själv.

Köpte en digital hushållsvåg, med 'tare'-funktion, dvs du ställer på hinken, trycker på en knapp och displayen nollar. Himla bekvämt, slipper man dra av hinkvikt, och man slipper räkna i huvudet. Dvs ska de ha 1 kg av det ena och 250 gram av det andra kan du ha i ett kg, nolla och sen ha i 250 gram.

Ang krafts anvisningar vikt - volym så ska 1 dl mineralpellets vara ca 80 gram. Det är dock jävligt CIRKA det har jag märkt när jag har valt. Dessutom, beroende på 'hur jag tar' så kan det diffa en hel del mellan skopa till skopa.

Vågen kostade 99 kr på ÖB, och jag skulle inte vilja vara utan den. Till fbl skulle det väl gå an, men bararberna som står på 100 gram sånt och 150 gram sånt skulle kunna bli riktigt trinda om jag höftade, jag har vägt 'höftningar' av havre och hestekraft ibland, och det brukar snarare vara 300 sånt och 400 sånt *oups* Vilket på de små köttbullarna gör stor skillnad i magmåttet, speciellt om man börjar höfta hösilage med :angel:

Dock, om det ena dagen är 900 gram och nästa 1100 gram, det anser jag skitsamma, men det kan diffa mycket mer än så när man måttar och inte väger..

1 liter Krafft Rehab väger strax under 700 gram (digital våg), så jag skulle inte våga använda mig av literanvisningar utan att ha vägt själv.

Ehhh, ja det visar ju bara att kraftsmått för 1 kg stämmer, det är som sagt 1,5 liter i det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 194
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka