Hur många liter är 1 kg krossad havre resp korn?

S

sannna

Hej!

Är det månne ngn som vet detta??
1 hg torr betfor är ca 2,5 dl torr betfor
1 kg hel havre är ca 1,5 l hel havre.

Tacksam för snabbt svar!

Hälsningar
Sanna

Sv: Hur många liter är 1 kg krossad havre resp korn?

Hur mycket beror lite på hur krossad säden är.
Havre som jag själv krossar där är ett Krafftmått (rymmer ca 1,2 liter) lika med ett halv kilo havrekross. Så hos mig blir det ungefär 2,5 liter/kg.

Oj, det där varierar så kraftigt att jag inte vågar svara på det. Jag vägde för varje leverans jag fick hem, det slog på rätt mycket!

Är det samma med korn??

Korn kärna är tyngre än havre kärnan, så det blir mindre volymmängd på kornet.
Själv har jag aldrig använt kornkross, om jag fodrar korn så har jag haft det malt. Som malt blir det nästan mindre än en liter på kilo.

Köp en köksvåg och ställ i foderkammaren. Du behöver väga för att det ska stämma. Väg igen för varje ny sändning eller fodersäck du öppnar.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 473
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 075
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 837
Senast: Blubbis
·
Övr. Djur Hej! Jag har yrat runt men nu tänkte jag sätta mig ner på en hästsida och fråga om det finns någon själ som förstår sig på det här med...
Svar
7
· Visningar
1 787
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka