Hur många lån har du?

Jag går All-in med min ärlighet och berättar om mina 2 banklån, som ej gått till bostad eller bil. Eller något annat försvarbart heller för den delen. Plus CSN då. Jag har tidigare levt över mina tillgångar och och hade mycket skulder och krediter i bagaget. Alla krediter och smålån är borta och kommer aldrig att komma tillbaka. Punkt. De 2 "större" lånen är mitt nuvarande mål att bli av med, därav jobbar jag extra utöver mitt heltidsjobb. Jag sonar mina gamla synder, så att säga.

Jag har förlorat mycket pengar på mitt förra beteende men nu vet jag med mig att läxan jag lärt mig kommer sitta inpräntad. Föralltid. Jag har dock alltid varit noggrann med att inget hamnat hos kronofogden, så jag är och har alltid varit prickfri där åtminstone.

Modigt att berätta. Och du verkar ju ha lärt dig läxan.

Jag går All-in med min ärlighet och berättar om mina 2 banklån, som ej gått till bostad eller bil. Eller något annat försvarbart heller för den delen. Plus CSN då. Jag har tidigare levt över mina tillgångar och och hade mycket skulder och krediter i bagaget. Alla krediter och smålån är borta och kommer aldrig att komma tillbaka. Punkt. De 2 "större" lånen är mitt nuvarande mål att bli av med, därav jobbar jag extra utöver mitt heltidsjobb. Jag sonar mina gamla synder, så att säga.

Jag har förlorat mycket pengar på mitt förra beteende men nu vet jag med mig att läxan jag lärt mig kommer sitta inpräntad. Föralltid. Jag har dock alltid varit noggrann med att inget hamnat hos kronofogden, så jag är och har alltid varit prickfri där åtminstone.

Det där hade jag kunnat skriva för några år sedan. Jag hade massor med saker på kredit (IKEA, H&M, Ellos, tandläkaren, datorn m.m.). Jag tjänade helt okej så jag hade alltid råd att betala, men det blev ju onödigt dyrt bara för att jag inte orkade spara. Hamnade precis som du aldrig hos KF, jag var väldigt noga med att betala allt.

En dag fick jag nog och tog ett medlemslån på banken. Jag sa precis som det var och jag fick skicka in räkningar till banken så löste de ut krediterna. Har inte använt mig av krediter sedan dess. När jag för knappt två år sedan fick ett rätt rejält avgångsvederlag betalade jag av hela lånet.

Det är väldigt skönt att vara skuldfri och nog var det en nyttig läxa alltid.

Jag har bostadslån, privatlån till mina föräldrar, billån och csn. Ganska mycket lån men de 2 största lånen (csn och bostaden) ser jag som investeringar, jag bor billigare än i en hyresrätt av motsvarande storlek och tjänar mer än jag hade gjort utan att utbilda mig.
Jag har oxå som någon annan skrev ett kreditkort som sällan är på 0, däremot betalar jag månadsskulden varje månad. Fördelen med det är att jag pga de poäng jag tjänar kan resa gratis inom europa nån gång om året.

CSN på cirka 150 tusen. Har mer sparpengar än så, men väljer att inte betala av mer än jag måste p.g.a. den låga räntan. Sedan har jag ett gammalt lån till mina föräldrar, som kommer att dras av på arvet den dagen de går bort, men som jag nu har valt att betala av 1000 kr/månad på. Bilen är köpt kontant.

Sitter framför Lyxfällan och funderar över hur många lån det är vanligt att man har. Hur många har du?

Själv har jag bostadsrätten, bilen (där kvarvarande summa är ungefär hälften av bilens värde), CSN samt ett kreditkortslån som jag hoppas kunna betala av innan hösten. Kommer framöver endast låna till bostad eller bil (hoppas jag).

Bara bostadslån, däri har vi bakat in billånet (höjde alltså bolånet för att köpa bilen).

Bostadslån och CSN (bara nåt år kvar innan det är betalt), samt en löpande kredit på kreditkort (som betalas tillbaka varje månad). Inga konsumtionslån någonsin i övrigt. Har tidigare lånat till bil och företagsinvestering (hästar och anläggning), men det är med bostadslånen.

Sitter framför Lyxfällan och funderar över hur många lån det är vanligt att man har. Hur många har du?.
Har nu bara ett, men det är huslånet så det är ju inte så litet. Hade även bilen förut, men den är betald nu och det är så skönt. :)
Nej visst. CSN har jag ju också. Ett par år kvar att betala på det.

Sitter framför Lyxfällan och funderar över hur många lån det är vanligt att man har. Hur många har du?

Själv har jag bostadsrätten, bilen (där kvarvarande summa är ungefär hälften av bilens värde), CSN samt ett kreditkortslån som jag hoppas kunna betala av innan hösten. Kommer framöver endast låna till bostad eller bil (hoppas jag).

Vi har bara bostadslån men då vi köpte ny bil ligger det lånet på bostaden
Däremot har vi en betald bil och en båt

Jag har CSN, billån och lån till både pappa och mamma (totalt lån på max 350 k). Lånet till mamma är avbetalt om något år, till pappa är det ca 3 år kvar och på bilen ungefär 4,5 år. CSN kommer öka för jag vill läsa in en master :)

CSN, bostad och bil.

I min ungdom köpte jag en tv på avbetalning med nån variant som kallades "hyrköp", om jag minns rätt. Efter ett år skulle man kunna lösa ut tv:n för en summa på drygt 3000 kr. Eller så kunde man fortsätta med hyrköpet för 150 kr/månad. Summan var stor och hyrköpet förlängdes, till slut blev det en vana utan eftertanke och den lilla summan märktes inte. När jag till slut bestämde mig för att lösa ut tv:n visade det sig att det räckte med 250 kr eftersom hela summan var betald (undrar hur länge det hade varit så). När jag räknade ut hur mycket jag genom åren betalat hamnade slutnotan på 12 000 kr för en tv som kostade 4000 kr ny. Det är mitt absolut sämsta köp någonsin men det lärde mig att aldrig handla på kredit/avbetalning.

Jag har bara lån på huset. Tror det är på typ 70% av vad vi köpte huset för. Kommer börja ta CSN i höst, så hag får ju ytterligare ett lån istället för de som försöker bli av med sina lån i tråden ;)

Alldeles för många, vill helst leva skuldfritt.
Csn
Huslån
Blancolån för stallbygge, kommer bakas in i huslånet när det är klart. Troligen kommer det höja värdet på fastigheten.

Hmm ekonomi ett favvo ämne! Dock inte så bra på det heh =)
Mina lyder som följade:
515kkr bostadsrätt
155kkr toplån/bil/mc lån ( Blev så bara)
155kkr csn

Planerar vara skuldfri till 2020 om inget allvarligt händer =)

Företaget har ca 20.000:- i lån, annars helt lånefri.

Bemödar mig om att alltid hålla nere levnadskostnaderna, och då är det naturligt att undvika lån. Sen har jag inte nyaste tekniken och finaste bilen, men vi klarar oss ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar