Hur många kör/brukshästar finns det i Sverige?

lady_vip

Trådstartare
Behöver er hjälp igen till en siffra i mitt arbete, siffran kan jag inte hitta, men någon av er kanske har koll på en källa för detta. Jag vill veta hur många av Sveriges 300 000 hästar som är kör/arbetshästar. Till detta räknas då egentligen bara hästar som används vid brukskörning... Finns det någon sådan uträkning gjord av ngn av föreningarna? Någon som hört en siffra?

Man skulle ju iofs kunna tänka sig att slå ihop reg.siffor för ardenner, nordsvensk, fjording, finnhäst och övriga kallblod, men det blir något missvisande...

Sv: Hur många kör/brukshästar finns det i Sverige?

En mycket bra fråga !

Det lär ska vara i storleksordningen 300 personer i riket som i huvudsak livnär sig på att köra arbetshästar :D

Skulle man våga gissa på att 2-3 % av de 300 000 är arbetshästar ?
6000 - 9000 tycker inte jag låter så väldigt mycket.

Här i trakterna vet jag många som använder häst i jord och skogsbruk jämsides med traktor så det finns säkert utrymme för en hel del arbetshästar även i våra dagar.

Även om man kör med traktor så kan man ju göra vissa moment med häst, idag finns ju tekniken att bygga tämligen effektiva hästdragna redskap.

Det finns ju tom 5 meter breda hövändare till häst och den stora hövändaren jag har till traktorn är ju på 5,20 :D

Möjligheterna är många för hästdragna redskap! Kolla bara på USA och Australien, de har massor och är verkligen ledande. Jag håller på med ett examensarbete som analyserar kommunernas nytta av arbetshästar, och kan konstatera att vi bara skrapar på ytan just nu...

Har hittat hur många det är som brukar med arbetshästar, likaså den siffran på 300 personer (hästnäringen öht omsätter 18000 heltidstjänster), men skulle ju då vilja räkna ut hur många av våra 300 000 hästar som är brukshästar... Hmm, kanske får börja maila runt till avelsföreningarna.

Mot bakgrund av att det finns många som kör lite då och då, och använder hästarna till brukssysslor någon gång då och då tror jag att det kan vara svårt att få fram aktuell statistik.

Travhästarna hos min stallägare drar till exempel timmer ibland på vintrarna. Eftersom han inte har någon åkermark används de inte till plöjning eller annat åkerarbete men de drar turister och brudpar någon gång då och då och visst har vi använt häst för att köra ut vatten och hö till hagar etc.

Men jag skulle väl kanske inte kalla det för brukskörande hästar egentligen, deras huvudsysselsättning är ju travträning... min shire vore mycket enklare att kalla brukshäst - fast han används inte till något av ovanstående så han faller ju på det.

Vad jag svamlar om?

Jo att det är (åtminstone för mig) svårt att definiera vad som är en brukshäst.

Mmm, det är skitsvårt... Men antalet kallblod hade också varit intressant om någon har koll på det!

puttar lite själv

Har kontaktat rasföreningar, skogshästen och lite annat folk, antingen svarar de inte eller så vet de inte. Någon som har fler förslag på vilka som kan tänkas veta?

Liknande trådar

Trav Hua.. Okej att "vi" (kommer alltid hur många ardennrar o andra kallblod jag än kommer att ha att vara en trav-tjej och inget annat)...
2
Svar
23
· Visningar
2 253
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar