Hur många klasser är normalt?

I

ilovemyhorse

Har sökt runt lite men inte hittat någon sådan tråd. Tänkte höra med er hur många klasser, både på 2 och 3 dagars meeting ni tycker är rimligt eller har tävlat. Det är hoppningen jag är mest ute för att höra vad ni tycker. Skriv gärna också vilken form hästen var i när ni tävlade så många klasser osv ;)

2/3 dagars meeting?

Vilka klasser och hur många?

Hästen form?

Tid på året?

Tänkte själv försöka mig på 5 klasser.. Men det kanske är alldeles för mycket?:confused:

Sv: Hur många klasser är normalt?

Det beror väl lite på hur högt det är och hur mycket hästen orkar, men inte mer än 2 klasser/dag.

Så är det 2 dagarn kan du inte starta 5 starter med samma häst.

Jag brukar ha som tumregel att aldrig mer än 1 klass mer än dagar. Så på ett tvådagars meeting tävlar jag max 3 klasser och på ett tredags meeting max 4 klasser.
När det börjar bli högre klasser (från 1.30) så rider jag aldrig mer än en klass om dagen.

Jag gör precis som Jeps med undantag för att jag möjligen kan tänka mig att rida 4 klasser på 2 dagar om det är småklasser (upp till 110) och hästen behöver rutin. Dock spelar resväg osv in där också.

Exvis så red jag häromveckan 115 och 125 på lördagen och 130 på sön och på tredagars för ett tag sen 120 och 130 fre, 130 lör och 130 sön.

Okej, det är en 3 dagars. Första dagen hade jag tänkt rida 95 och 105, andra dagen 1m 110 och sista dagen 115. Är bara små kalser för häst , men om det är varmt ute så hoppar jag ite me rän 4 klasser.. Så resonerar jag iaf ;)

Okej, det är en 3 dagars. Första dagen hade jag tänkt rida 95 och 105, andra dagen 1m 110 och sista dagen 115. Är bara små klasser för hästen , men om det är varmt ute så hoppar jag ite me rän 4 klasser.. Så resonerar jag iaf ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Squie
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: Ninnurur
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
962
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025