hur många kilo hösilage?

nu får min 13 kg om dygnet, hösilage med 75 % ts, uträknad foderstat där han skall ha 11 vid lägre och 13,5 vid högre träning (distans). ger ett par dl betfor att blanda ut selen, biotin och loppfrö med. tror dock jag får svårigheter med att han skall äta mer hösilage nu, hösilaget under dagen i hagen räcker i princip hela dagen sedan pållarna fick mer på natten och det är en tuss kvar på morgonen då. men 13 känns ok, kvoten är bra.
 
Har ett hösilage med en kvot på 11 nått (kommer inte ihåg smrp o mj i huvudet just nu, o pappret har jag inte med i sängen), mina vbl sto på ca 155 o val på 162cm äter nog i runda släng 20kg/dygn o araben på 145cm äter något mindre. Ts på runt 70%
De behöver inget kraftfoder utan får bara lite krubbskrammel när dom kommer in i form av morötter
 
mina vbl på 155 o 162 äter nog 20kg/dag
Araben på 145 något mindre, runt 15kg
ts på 72%
smrp på 92
mj på 7,9
inget kraftfoder att prata om, bara pyttelite krubbskrammel när dom kommer in
 
Våra äter ca 2 kg TS/100 kg kroppsvikt om man slår ut det. I princip fritt fast vi lägger oss lite under både i boxen och ute så att de äter upp.
 
mina hästar äter 12kg hösilage var per dag. ts 67%
Uppdelat på fyra mål..
Hästarna väger uppskattningsvis 430kg och 350kg
 
Hösilage med 70% TS.

Sto på 600+ kg, 170 cm har fri tillgång i slowfeednät, borde bli omkring 25 kg per dag. Skulle behöva gå upp lite i vikt och bygga mer muskler, var tunn efter sommmarbetet.
Sto 8.5 månader också fri tillgång i slowfeed, får nog i sig omk 10-15 kg plus att hon diar lite ännu. Normalviktig.
 
Hej!

Min arab på ca 450 kg (ca 155 cm hög) får 9 kg silage/dag. TS 62% uppdelat på 4-5 fodringar/dag (beror på om jag snor 1 kg av kvällssilaget och ger innan jag rider). Hon får också ca 2 kg halm/dag.

/Lavinia
 
Min tant äter just nu ca 14 kg om dagen. Strax över 160 cm i mkh och dräktig 6 mån. Har inte TS i huvudet men det är plastat hö snarare än hösilage.
 
hur många kilo hösilage ger ni era storhästar om dagen? Vi har ett väldigt bra hösilage och min häst får just nu 8kg av det plus vanligt hö på lunchen. Höet innehåller knappt någon näring alls. Min fråga är egentligen bara hur mycket era hästar får för att se vad som är vanligast.:banana:


Mina får 12-13 kg hösilage per dag uppdelat på 4 måltider. Ganska torrt.
En arab o ett kallblod (unghäst).
Båda är fina i hullet :).
Dom står även på halm som dom kan pilla med på natten om dom vill!
 
Fodrar med torrt hösilage (80% TS)
Sto, 16 år, vilar just nu pga skada, ca 580 kg, 1,67 m: 12 kg fördelat på 6 måltider. Har lätt för att lägga på sig men är just nu fin i hullet.
Valack, 4 år, nyligen inriden och tränas således väldigt lätt, ca 600 kg, 1,73 m: äter ca 16 kg fri tillgång mer eller mindre. Är svår att hålla hull på men är just nu hyfsat fin i hull.
 
83% TS. Rätt mkt energi och protein, dåligt med mineraler.

Fbl 160 13 kg
Dponny 9 kg
Fbl 170 12 kg
Hbl 175 14 kg
Hbl 165 11 kg
Hbl 160, 24 år, 13 kg
Fbl 155 16 kg
Hbl 170 20 år 12 kg
Bponny 7 kg
Aponny 6 kg
 
Har två lättfödda hästar på 152 samt 162 cm i mankhöjd, de får ca 10 kg var per dygn. Tyvärr har de något extrakilo var då en är konvalescent f.n. och den andre har unghästvila, vill dock inte dra ner grovfodret mer. Halm finnes på fri tillgång men utöver det får de enbart mineraler och fodertillskott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp