hur många kilo hösilage?

Sv: hur många kilo hösilage?

För att veta hur många kilo foder din häst skal ha per dag så får du räkna ut din häst behov.
Börja med att titta i din höanalys och dela
smältbart rå protein g/kg foder och Energi, Foder MJ/kg foder denna kvot bör ligga på ca 5-6 g smb.rp/MJ för en normalt arbetande häst.
Där efter kontorllera att den får i sig tillräkligt med kalciun och fosfor, genom att ta Ca/P idealet ska vara på 1,2 g.

För att veta hur många kilo så tar du 1,5 kg Ts x 100 kg kroppsvikt. då får du ut hur många kilo TS din häst behöver för att sedan få över dina kg TS till kilo foder tar du denna formel.
MJ per kg ts x fodrets ts-innehåll/100

Det vill säga att en häst på 500 kg bör ha 9 kg hösilgage med en ts halt på 65%.

Det allra bästa är att räkan ut en riktig och balanserad foderstat.

Hoppas att detta har hjälpt dig lite.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

min får ca 14kg hösilage per dag (ts: 70). en stor grabb på 650 kg ungefär.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Tyvärr är hästen, numera äldre kallblod, finsk häst, en fenomenal fena på att omvandla ALLT i höet till högklassig näring så det är minimi givor som gäller till honom. På det håller han sig i rejält överhull. I vinter får han 6 kg hö, 400g lucernpellets och 200g Racing protein, detta för att balansera upp höets något låga smältbara proteinmängd.

Förra hästen, svenskt halvblod, samma storlek, fick tilll natten vad nuvarande hästen äter per dygn. Var bra mycket roligare att fodra när man kunde ge ordentliga givor så hästen hade mer eller mindre fri tillgång.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Mina hästar får säkert runt 20kg om dagen, fri tillgång ute i hagen morgon till kväll och fullblodet jag har får säkert några kg till då jag kör in en kärra till honom varje kväll, han äter nog upp allt utom 3-4 kg... Så fullblodet kanske äter 25kg medans mina varmblod äter ca 20.
Å sen olika kraftfoder på det :) Mycket mat blire ju :D
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Varierar /häst men för att ta något exempel på den mest "normala" av dem:

Stor herre (650 kg ca, 168 i mankhöjd), 10års åldern, jobbar hårt (2-3 pass a´60 minuter varav ett med lättare jobb):

Hösilage 13-15 kg (beror på analys + säsong)
Halm 1-2 kg normalt, ökas på om det är kallt etc
2,5 kg havre
betfor
0,5-1 kg morötter :angel: i jämn fördelning

Är mycket fin i hullet och verkar hålla bra hull oavsett
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Jag ger enbart hösilage till mina hästar om analysen tillåter det och i år gör den det. Hästarna får ca 16-18 kg foder var (ca 12-13 kg ts). Det innebär i princip fri tillgång för dem, jag ger två gånger per dag och då har de ofta några strån kvar från förrra gången. Är det kallt ger jag mer och tvärt om. Sen har de alltid fri tillgång på halm som de gärna äter av. Hästarna väger runt 600 kg.

När jag har dräktiga eller digivande ston och ett blötare hösilage så kan de få 40-50 kg per häst och dag.

Men som många av oss alltid tjatar om - det är grovfoderanalysen som avgör ihop med individuella behov utifrån motion och annat.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Fri tillgång.Grovt och sent taget.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Ca. 12 kg /dag nu när kylan dämpats något. När det var som kallast ca 15 kg. Ts varierar men ligger oftast på 70 %. Hästen är ett lättfött halvblod på ca 550 kg rids minst 1 timme 6 dagar i veckan.
 
Fråga : Får han i sig tillräckligt ??
jag har en liten nordsvensk på ungefär 600 kg

på morgonen får han
3,5 kg hösilage + halm
2 kg havre
3 dl betfor
och har fritillgång till saltsten med mineraler i

och på kvällen får han
3,5 kg hösilage + halm
2kg havre
2 dl betfor på kvällen
han rids 6 dagar i veckan men inte så hårda pass // rids minst en timme per dag
 
Min får 11kg hö nu, plus 0,5 kg kraft 90 och 1L lusen hack typ.
Har inte analyserat i år, tyvärr.
Går på känsla men hästen är väldigt fin i pälsen denna vintern, tappat en del muskler dock pga vila och lat ryttare.
de är redan tjocka så vill inte ge för mycket.
 
Fråga : Får han i sig tillräckligt ??
jag har en liten nordsvensk på ungefär 600 kg

på morgonen får han
3,5 kg hösilage + halm
2 kg havre
3 dl betfor
och har fritillgång till saltsten med mineraler i

och på kvällen får han
3,5 kg hösilage + halm
2kg havre
2 dl betfor på kvällen
han rids 6 dagar i veckan men inte så hårda pass // rids minst en timme per dag
Jag tycker det är i minsta laget med 7 kg hösilage. Vad är det för TS? Behöver han verkligen så mycket havre?
 
Fråga : Får han i sig tillräckligt ??
jag har en liten nordsvensk på ungefär 600 kg

på morgonen får han
3,5 kg hösilage + halm
2 kg havre
3 dl betfor
och har fritillgång till saltsten med mineraler i

och på kvällen får han
3,5 kg hösilage + halm
2kg havre
2 dl betfor på kvällen
han rids 6 dagar i veckan men inte så hårda pass // rids minst en timme per dag

Man måste veta TS på hösilaget samt hur mycket halm han får för att svara. Vad har du för värden på det? Jag skulle dra ner havren rejält och öka hösilaget!
En annan sak, behöver han tillskott av mineraler räcker inte de i saltstenen.
 
Fråga : Får han i sig tillräckligt ??
jag har en liten nordsvensk på ungefär 600 kg

på morgonen får han
3,5 kg hösilage + halm
2 kg havre
3 dl betfor
och har fritillgång till saltsten med mineraler i

och på kvällen får han
3,5 kg hösilage + halm
2kg havre
2 dl betfor på kvällen
han rids 6 dagar i veckan men inte så hårda pass // rids minst en timme per dag

Bara spontant skulle jag minskat ner havren rejält och ökat upp hösilaget ordentligt. Vad har du för analys? Hur mycket halm får han?

Min D-ponny har fritillgång till hösilage och går på lösdrift. Skulle tro att han pillar i sig 12-15 kg per dag.
 
Min häst på 550 kg får 13 kg hösilage om dagen, ts är 69 % har jag för mig. Är i väldigt lätt igångsättning.
 
Fråga : Får han i sig tillräckligt ??
jag har en liten nordsvensk på ungefär 600 kg

på morgonen får han
3,5 kg hösilage + halm
2 kg havre
3 dl betfor
och har fritillgång till saltsten med mineraler i

och på kvällen får han
3,5 kg hösilage + halm
2kg havre
2 dl betfor på kvällen
han rids 6 dagar i veckan men inte så hårda pass // rids minst en timme per dag

Får han inget grovfoder på hela dagen eller har han tillgång till halm i hagen hela tiden? Väldigt mycket havre och lite för lite silage skulle jag säga. Helst skulle jag byta ut halva havren på några kg silage, helst en lunchgiva, men har den halm hela tiden är det egentligen ingen fara. Sen vill man ju helst se värdena på silaget också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp