hur många kilo hösilage?

F

FannyHansson

hur många kilo hösilage ger ni era storhästar om dagen? Vi har ett väldigt bra hösilage och min häst får just nu 8kg av det plus vanligt hö på lunchen. Höet innehåller knappt någon näring alls. Min fråga är egentligen bara hur mycket era hästar får för att se vad som är vanligast.:banana:
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Det beror ju på vad det är för näringsvärden, vilken typ av häst och hur mycket den arbetar :)

Du måste berätta det, annars kan man inte svara.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Alla hästarna på jobbet har fri tillgång mellan ca 08.30-20.00 på den tiden äter de som äter minst 8kg och de som knaprar i sig mest tror jag nästan får i sig det dubbla! Sen får de mellan 4-6kg inne Så..... Någonstans mellan 14-20kg :angel:
 
Sv: hur många kilo hösilage?

vi har "hösilage" (har ts på 87% så är väl mera plastat hö fast det ska vara hösilage)

Min häst får 10 kg just nu (han väger ca 430kg)
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Min herre får just nu 12 kg hösilage om dagen + Halm :) ( väger runt 640 kg. )
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Sådär en 15-20 kilo. Säkert mer när det gäller vårt dräktiga nordsvenska sto som är en riktig dammsugare. Till henne så kånkar jag ut så mycket det bara går, 3-4 ggr per dag. Tyvärr har jag ingen möjlighet att bara ställa ut en rundbal till henne.

Dessutom sätter hon väl i sig en 20 kilo halm per dygn också.

Plus lite kraftfoder.

Jag tror på att hästar ska äta större delen av sitt näringsbehov på grovfodret och så "toppar" man med kraftfodret.

8 kilo känns väldigt lite oavsett hösilagets analysvärden. Särskilt med tanke på att hösilage är våtare än hö. Dvs 8 kilo hösilage motsvarar kanske 5-6 kilo torrt hö.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Jag ger min häst minst 16kg/dag, har räknat ut det och har bra värden i hösilget. Då det är så bra värden i hösilaget så behöver jag inte tillsätta något kraftfoder, ger bara lite "skrammel" för att blanda med vitaminerna. Min häst brukar dock få mer hösilage då han är lite tunn (svårfödd) och så får han även extra nu på vintern när det är kallt, står ute morgon till kväll och har inte täcke på sig i onödan (har bra med vinterpäls)

För att räkna ut vad just din häst behöver så behövs en grovfoderanalys. Alla hästar har olika behov beroende på vikt, arbete osv. så det går inte att säga vad som är en "vanlig" eller "normal giva".
 
Senast ändrad:
Sv: hur många kilo hösilage?

6,5 kg ts hösilage och uppskattningsvis 5 kg hö.
Hästen väger 500kg.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Det beror ju på vad det är för näringsvärden, vilken typ av häst och hur mycket den arbetar

Du måste berätta det, annars kan man inte svara.
Instämmer här :)

Sedan spelar det in hur den motioneras också annars så går det inte att dra någon slutsats genom att jämföra med andra , tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: hur många kilo hösilage?

Under hösten 9 kg hö + 2-3 kg halm (uppstallad), nu uppskattningsvis 20 kg torrt silage (lösdrift, nästan fri tillgång).
 
Sv: hur många kilo hösilage?

D-ponny, blir 4 i år, tränas mkt sparsamt med tanke på ålder. Gick i höstas på 14 kg hösilage = drygt 8 kg TS.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Min häst på ca 600kg äter 17kg silage/dygn med TS runt 70%. När det var som kallast fick han även 1-2kg hö till natten pga att vi har hyfsat kallt även inne i stallet och för att han då helt enkelt ville äta mer, antagligen för att hålla värmen.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Min lilla häst får ca 9 -10 kg/dag väger ca 450 kg kanske, kanske ngt mindre.

Min stora häst får just nu 13 kg/dag, väger ca 500 kg.

TS = 68% Men upplever att 8/10 balar är mycket torrare än så.

Mvh Domino_s
 
Sv: hur många kilo hösilage?

Jag är benhård med att aldrig ge en liten häst (~150) mindre än 10 kg hö, en större häst (~160) ska ha minst 12 kg hö.
Orkar inte räkna ut hur många kg foder det blir. :p
Det är alltså ett absoluta minimum, när det inte finns gott om växtlighet i hagen.

Ger jag ensilage ger jag motsvarande giva utefter ts halt.

Och nej det spelar ingen roll vad det är för sorts häst. Är hästen extremt lättfödd eller står på boxvila så byts ett par kg ut mot halm.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

4årig valack, 1.65 hög, arbetas 4-5 dagar i veckan, lätt att hålla hullet - ca 10 kg hösilage och 6 kg hö. Mer orkar han inte.
 
Sv: hur många kilo hösilage?

2 kg havre + mineraler. Sen sticker stallpersonalen till dom någon tuss hö vid utsläpp och intag, gissningsvis ca 1 kg per dag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp