hur många kilo hö till ponny?

hanoirocks

Trådstartare
Om man bortser från analysvärdena. Hur mycket hö (om det är normal torrsubstans) bör en d-ponny på 380 kg äta för att få i sig rätt mängd torrsubstans?

Sv: hur många kilo hö till ponny?

Absolut minimum är 1 kg TS per 100 kg häst, så denna ponny behöver 4 kg TS. 4/0,84=4,76, alltså minst 5 kg hö.

Observera att det är absolut minsta givan, det behövs säkert mer för att tillgodose tuggbehovet. Varje mål ska ta minst 1 timme att äta upp, så det går inte att ge hur många pyttesmå givor som helst, heller.

Supersvårt att svara på utan att veta vad det är för ras, hur lättfödd den är osv. Men på rak arm så skulle jag personligen fodra den med 8-10kg torrhö per dag.

minsta är ävl typ 5 kg men skulle nog ge mer åt 10 kg hållet så den får sitt tugg behov uppfyllt.

Tack för era svar! 10 kg blir nog lite mycket nu på sommaren men i vinter har dom fri tillgång på hö i hagen:D. Nu kommer hon nog få ca 6 kg per dag då hon har liiite gräs att pyssla med i hagen hela dagarna :) Men bra att veta vad minimum behovet är iallafall! tack igen!

har hon gräs borde 6 kg räcka :) se till att hon inte får allt på en gång bara. Hästar bör inte gå utan grovofder mer än 4h i sträck. och man brukar väl räkna ca 1h/per kg tuggtid på hö för ponnyer.

har hon gräs borde 6 kg räcka :) se till att hon inte får allt på en gång bara. Hästar bör inte gå utan grovofder mer än 4h i sträck. och man brukar väl räkna ca 1h/per kg tuggtid på hö för ponnyer.

Nej då :) Hon kommer äta 1 kg på morgonen inne, 1 kg ute på lunchen och 4 kg inne på kvällen kanske. Ute tuggar hon hela dagarna på gräs även om det inte är några mängder. Sen när det inte finns något att pyssla med ute kommer dom få 4 mål om dagen och lite mer hö. ;)

Jag brukar köra på drygt 1,5 kg ts per 100 kilo. 380 kg häst ger 3,8*1,5/0,84 = 6,8, dvs 7 kg hö. Sedan brukar jag ändå ge lite mer om hästen har högre behov för att slippa så mkt kraftfoder, min på ungefär samma vikt åt 8 kg i vintras. :)

Jag brukar köra på drygt 1,5 kg ts per 100 kilo. 380 kg häst ger 3,8*1,5/0,84 = 6,8, dvs 7 kg hö. Sedan brukar jag ändå ge lite mer om hästen har högre behov för att slippa så mkt kraftfoder, min på ungefär samma vikt åt 8 kg i vintras. :)

Okej =) Ja det är ju lite olika på hur mycket man kan ge. Och så förståss vilka värden höet har!:D Min dam har varit mycket lättfödd, men nu när hon kommit över 20-års gränsen märker jag att hon behöver ett mycket proteinrikt grovfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka