Hur många kg hö äter eran häst/ponny?

Fibusen

Trådstartare
Såg att det fanns en hösilagetråd,men hittade ingen för vanligt torrhö.

Hur mycket hö ger du? Hur mycket rids hästen,ras,storlek, utevistelse i hagen?
 
När vi hade hö åt han 12 kg i hönät och fick 2 i boxen löst på morgon om det var slut.
Vilopoeriod, 8-9 h hage :) Och du vet vem fjant är :p
 
Min haflinger (d-ponny) får 8 kg hö. Går ute i grushage mellan ca 6-7 och 20-21. Just nu rids hon endast sporadiskt, men i normala fall rids hon 3-4 ggr/vecka. Skogsmulleridning.
 
Har gått över från hösilage till hö till min nyinköpte fjording då han blir väldigt lös i magen av silage, får 8 kg hö. Hagvistelse fr ca 06.30-20.30. Just nu har han haft vila, planen är ridning 3-4 ggr/v. Skogmulle.
 
Vet inte hur mycket var mina äter med dom delar på ca 30 kilo, det är en A ponny, en övervuxna ponny och en häst.
Bara hästen som rids lätt.
 
Nordsvensk brukshäst som tränas på en nivå för att starta lokal LC/LB i vår och rids då 5-6 ggr/vecka varierad intensitet, 14 år- 4 kg i boxen.
Halvblod, 20 årig pensionär- 8 kg i boxen.
Varmblod, 22 år och halvpensionär/skogsmulle- 4 kg i boxen.
Shetlandsponny, 9 år och rids/tränas sporadiskt- 2 kg i boxen.
De går ute ca 06-18 nu på vintern och delar tillsammans på ca 20-25 kg i hagen utspritt på två fodringar, morgon och lunch. Även kvällen så är det delat på två fodringar :)
 
Hur mycket hö ger du?
Hur mycket rids hästen?
ras och storlek utevistelse i hagen?

15kg hö per dag + 1kg lucern med olja
Hon rids inte nu
SWB (50% fullblod), 160mkh går ute 9 timmar per dag
 
B-ponny, 28 år, lösdrift, motioneras lätt från marken 5 dagar i veckan: runt 8-9 kg vinterid. Ännu lite mer om det är riktigt kallt. Sommartid äter hon drygt hälften (fånghäst som jag inte vågar ha på bete). Ok hull på gränsen till tunn.

Rejäl islänning, 20 år, lösdrift, rids eller motioneras från marken 5 dagar i veckan (inte jättehårt arbete): 6-7 kg vintertid. Gott hull.
 
Två islandshästar som får ca 10 kg var per dag. 8 åringen har vila just nu men rids annars 4-5 ggr i veckan. 3 åringen går mest i hagen och växer till sig. Är ute i hagen 14-16 timmar per dygn.
 
Avelsstona går på lösdrift, så länge fölisarna inte fryser och får fri till gång på hö. Dessutom så får de som går in på natten[de som har fölisar som är lite mindre och fryser] 5 kg lusern och haybar i boxen :up:.

Unghästarna går ute 24 timmar om dygnet och ser ut som lurviga mammutar, får även de fri till gång på hö via höbal.:D

Tävlingshästarna får 12 -16 kg beroende per individ. De går även ute i hage och får där fri tillgång:up:. Passar dem jättebra, har så bra hästar att de står sig på fri tillgång med hö:d. De tävlar på 120 nivå resp. 130 nivå idag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 805
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 889
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp