Hur många kg hö motsvarar 1 timmes betande?

Ante

Trådstartare
Jag har letat i forumet men inte hittat svaret på detta. Teflonminnet har slagit till och jag kommer inte ihåg hur mycket 1 timmes betande motsvarar i kg hö. Är inte uppe i 1 tim ännu men vill veta så jag kan dra ner motsvarande på höt.

Hälsningar,
Anette

Sv: Hur många kg hö motsvarar 1 timmes betande?

Jag har letat i forumet men inte hittat svaret på detta. Teflonminnet har slagit till och jag kommer inte ihåg hur mycket 1 timmes betande motsvarar i kg hö. Är inte uppe i 1 tim ännu men vill veta så jag kan dra ner motsvarande på höt.

Hälsningar,
Anette

det måste väl bero på vilket värde du har på höet respektive gräset??? :confused:

Det var inte värdet jag var ute efter, ursäkta att jag inte skrev det. Det var hur mycket i kg 1 timmes betande motsvarar.

//Anette

Det var inte värdet jag var ute efter, ursäkta att jag inte skrev det. Det var hur mycket i kg 1 timmes betande motsvarar.

//Anette

Oj! Det var inte lätt att veta. :) Det beror ju helt på hästen.
Min häst som inte lyfter mulen från marken långa stunder sätter säkert i sig mer än dubbla mängden än vad den andra inackorderingen i vårt stall gör.

Sen beror det ju på hur mycket gräs det är i den aktuella hagen.

Jag har också funderat på detta och jag tänker såhär:
Min häst (glupsk!) äter 1kg hösilage på 20 minuter, och när vi är ute och betar är hon mycket frenetisk i sitt betande, så jag antar helt enkelt att hon äter lika mycket, dvs 1kg gräs på 20 minuter (om det är rätt långt och finns gott om).
Sedan blir det ju förstås skillnad på hur mycket hon får i sig i ts - gräs har ju bara ca 20%ts medan vårt hösilage ligger på 76%, så därför måste hon ju äta bra mycket mer gräs för att få i sig motsvarande mängd näring. Fast man har ju ingen analys på gräset så vad hon får i sig i näring vet man ju inte...
Men hon tycker iallafall att det är himla gott!
Tänker jag helt fel?

Jag har hört att en häst i snitt äter ungefär 25 kg gräs/dygn. Vet inte om det kan hjälpa till med uträknandet ;)
/U

Jag har hört att en häst i snitt äter ungefär 25 kg gräs/dygn. Vet inte om det kan hjälpa till med uträknandet ;)
/U

Det räcker nog inte, hörre du! ;) Gräs har en TS mellan 15-25% vilket innebär att 10kg bete bara ger mellan 1.5-2.5kg TS. Då skulle de där 25kg bete enbart betyda mellan 4-6kg TS. Det kanske en liten PONNY klarar sig på! Eller möjligtvis en mindre häst som är lättfödd.
Vad jag läst, och det borde ju stämma bättre, så äter en stor häst ca 40-50kg gräs per dygn. Dela det (50kg)på 18 timmar = ca2-2.5kg (i ts ca 0.3-0.6kg) i timmen. Men det är ju bara ett beräknat värde, kan ju vara mindre eller mer också. Det beror ju på så mycket (individen, tillgång på gräs osv). Det där räknesättet kom jag bara på själv genom att tänka att de betar ca 18timmar/dygn...

Jag vet inte vart jag har fått den uppgiften ifrån, men vet att det var 25 kg.. Men det behöver ju inte betyda att det är sant för det ;)). Hur som helst, ett himla tuggande :). Bra att du rättade.
U

Tack för svaret! Det låter som det kunde stämma tycker jag.

Hälsningar,
Anette

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 147
Senast: cirkus
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka