Hur många hästar?

Sv: Hur många hästar?

Två. Ett ettårigt nordsvenskt sto och en shetlandsponny. Shettisen är körhäst och nordfisen ska bli! :)

en inkörd fjording, 6 år

en varmblodskorsning , 5 år som jag precis börjat tömköra, ska köras in är tanken.

Låt se nu.
Jag har 7 (snart 8) hästar på gården, varav 4 är skrivna på mig. Men två av dessa delar jag ändå med en vän. Sedan har jag en häst till utlånad till en kompis.
Så ehm, jag har väl en 4-5 hästar. :o

Andra frågan är lättare. Två körhästar!

Vi har 5 hästar. Ett halvblod som är tävlad i hoppning och körning tom MSV. 4 nordsvenskar 22, 7, 4, 3 år. 22 åringen är tävlad i skog och bruks med 2 vinster i SM samt startade i sporttävling med hyfsade resultat. 7 åringen har debuterat i MSV i år i körning och 4 åringen ska starta lätt nationell eller Lätt A i år. Kanske blir det tom en start i par med 7 och 4 åringen ;) 3 åringen är under utbildning till körhäst. 7 åringen har även en vinst i skogs DM.

5 hästar och alla fungerar som både kör och ridhästar.

5 st hästar, varav 1 halvblod tävlad medelsvår dressyr, 2 islänningar och två shettisar.

Shettisarna ska bli körhästar, den ena ska snart spännas för vagn och den andra ska snart börja tömköras.

Tre hästar,Ett varmblod tävlat inom travet men nu pensionerad,en island-tinker som är körd en del, en shettis-welsh mycket tömkörd dock ej inkörd än.

4st . 3 som är körbara och en som ska köras in i sommar.. 1welsh/shettis korsning och 3 shettisar.

4 varav 3 är körhästar. Men "ridhästen" är utlånad till fodervärd, så här hemma har vi enbart körhästar nu :)

Vi har 4 hästar hemma på gården, 1 shettis, 1 russ/fjordkorsning, 1 kallblodstravare och 1 nordis. Alla 4 är inkörda men det är bara shettisen och kallblodet som tävlas i körning.

Jag har en 10-årig halvblodsvalack, med hoppstam men som enligt förra ägare och uppfödare ska vara inkörd och körd i fyrspann =) jag har dock aldrig testat med honom.
Sen har jag en tvåårig welsh mountain ponny som jag håller på att köra in.

Jag har två hästar, Presto är welsh mountain, 16år, inkörd sen två år. Sen har vi Nalle som sällskap, korsning, 22år, skulle aldrig våga ha honom som körhäst.

Har två shettisar. Hingsgten är en riktig klippa och drar vagn på jippon, och valacken får nog tyvärr ingen körhäst-karriär tyvärr.

Det här blir ett långt svar, men varsågod:

Jag har inte de rätta kunskaperna att köra in en ganska bakrädd och osäker ponny.

Dessutom passar vi helt enkelt inte ihop. Jag har kämpat i över ett år att bli bästis med honom, men då det har hänt lite saker under träning så har han inget stort förtroende för mig längre. Jag har precis lagt ut honom till försäljning då han förtjänar att komma till någon som han tycker om.
(nån som vill ha...:angel:)

Han påbörjade sin körhäst-karriär förra våren, och det gick superbra och han drog stock i skogen med draglinor och full loksele-mundering och tömkördes även i par med min andra ponny ända tills han även skulle bli inriden. Då han fick sadel på sig för 5:e gången och vi drog åt gjorden ett extra hål så fick han panik och har sen dess mer eller mindre "sadeltvång" när något dras åt om magen.

Förra sommaren tävlade han dock i tömkörningsprecision, så det gick bra till slut. I vintras när vi longerade fastnade han en gång med ena bakbenet i longerlinan, fick panik (igen) och skenade och slog runt hela hagen. Varje gång han slog träffade han sig själv med repänden, och nånstans mitt emellan står jag och håller i, så sen dess tror han att jag ska ge honom stryk när jag kommer upp jämte honom.

Ja, vi har haft det tufft, men vi jobbar på det. Har ni träningstips så kom gärna med dessa, allt mottages tacksamt. Så länge han är kvar så ska jag jobba med honom.

Vi har nu kommit så långt att jag kan tömköra med enkel däckel, utan långpisk, och han bockar bara ibland.:cry:

Mycket tråkigt att jag blir av med honom, för barnen älskar honom och han älskar verkligen barnen. Men som sagt, han förtjänar någon som han tycker om och jag vill ha en körhäst som kan gå i par, har köpt parstång och sele och det är synd om det bara ligger.

Som lilla Merlin är nu så har jag större nytta av en gunghäst, för en sån kan ju barnen rida på iallafall...:crazy:

Vi tränar en hel del ponnyagility och DET tycker han är kul. Liiite svårt, men ack så roligt!:idea:

Vi har 4 hästar hemma på gården, 1 shettis, 1 russ/fjordkorsning, 1 kallblodstravare och 1 nordis. Alla 4 är inkörda men det är bara shettisen och kallblodet som tävlas i körning.
Bara för att förlänga tråden kan jag tillägga att kallblodstravaren och russ/fjordingkorsningen är mina :p o om någon undrar så är jag o Emmah.s syskon och gården är våra föräldrars :D

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: CaisaCax
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
635
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Övr. Grenar Såg en trailer på tv4. https://www.tv4play.se/program/422d9847059a4af6dab4 Dokumentär av New York Times om de många dödsfallen bland...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30