Hur många hästar per utfodringsställe?

linka277

Trådstartare
Försöker övertala stallet om att ha fri tillgång på hösilage i hagen, men måste veta hur många hästar som kan samsas om samma utfodringsställe? Normalt har de fått varsin hög på morgonen på marken men ska det vara mer hösilage vill man ju inte att det ska förstöras.

En cirkulär utfodringsplats á 1.5m i diameter, går det fler än 4 hästar på en sådan? Vet att varje häst har sin zon men generellt, vilket avstånd behövs om man har en rund utfodringsplats?

Någon som har erfarenhet?

Sv: Hur många hästar per utfodringsställe?

Vi har en rund utfodringshäck med 11 ätplatser, diameter på ca 1,5 m vid vår lösdrift. I vintras hade vi 8 hästar där. En inackorderings häst som tidigare stått i box och alldrig haft fri tillgång på foder var den första tiden stressad vi häcken och försökte hålla undan de andra från maten. Men när även hon fattat att det alltid finns mat så lugnde hon ner sig så att alla inklusive hon själv kunde äta. Efter det har det varit lungt vid maten och alla har kunnat äta samtidigt. Även när man kör in en ny bal brukar de vara lugna tack vare att de alltid har foder och alldrig behöver gå hungriga. Kanske kan man minska stressen med att utfodra på fler ställen i början eller börja fodra när det fortfarande finns gräs kvar i hagen.

Vi sätter ut hösilagebal innan vinterbetet är slut eller rättare sagt när det blir för tjockt med snö. Vi sätter ut en i taget och skär fyra luckor 30x50 cm, ett i varje vädersträck nedtill eftersom normalposition för häst vid intagande av foder är med mulen i backen ;) till denna bal samsas utan problem 8 hästar i en väl fungerande flock. Vi har balen placerad så att den syns från huset så vi har bra koll på vilka som äter ;)
Så jag tror att om man sätter ut första balen innan betet är slut och flocken vet var dom har varandra så går det bra. När vi inte hade fri tillgång la vi ut minst lika många högar som hästar då det var lite mer stress hos hästarna då.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Ja det låter ju bra! :)

Trodde att det behövdes minst tre utfodringsställen, vi har 9 hästar just nu. Dock har alla hästarna alltid stått i box (förutom vid bete) och kommer även nu att stå i box, men så klart komma ut dagtid. Kan tänka mig att det blir lite mer bråk då.

Får se om jag kan påverka mera... Vill helst att min häst får mat oftare än vad de får nu, men det är några som är rädda för att få för tjocka hästar :(

Tack för svaren!

Att två hästar skulle samsas om ett "hål" har jag svårt för att tro att våra kan. Det är bara en av hästarna som får äta med någon av de andra, resten äter alltid själva när de får mat. Men det kanske ändrar sig om de har fri tillgång?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många...
2
Svar
20
· Visningar
2 692
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 362
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt