Hur många hästar = miljöfarlig verksamhet?

M

medusa1

Nån som är kunnig på området?
Har läst på Naturvårdsverkets sidor och Jordbruksverket men det är rätt så omständigt.
Min kommun anser att det räcker med en häst för och definieras som miljöfarlig verksamhet men jag kan bara hitta regler som omfattar tex 100 hästar eller kor och däröver. Angelägen att få ett korrekt svar då jag en dispensansökan ligger inne vad gäller bygga ett vindskydd åt max 10 hästar på ett vattenskydds område. Jag får ha dem i hagar innom området men ej sätta upp ett vindskydd.:confused:

Sv: Hur många hästar = miljöfarlig verksamhet?

Vet inte något om antalet djur, men jag vet att all gödsel räknas som miljöfarlig. Så det krävs tillstånd för transport av den på allmän väg. Kan kanske vara det som kommunen tänker på. I vissa områden får man inte heller förvara gödsel på marken utan tillstånd från länsstyrelsen. Kan ju också vara något som de kan syfta på om du har vindskydd.

Inom vattenskyddsområde gäller oftast hårdare regler än annars. Jag tror du måste fråga din kommun om vad som gäller just er.

Min kommun har tex krävt gjuten gödselplatta från en häst i vissa fall. Samma kommun har i flera år underlåtit att undersöka en gammal tipp där industrin lagligt dumpade avfall tidigare. Kommunen har skjutit på det här trots varningsrapporter. Så förvänta dig inte att det alltid finns en tydlig logik i hanterandet av miljöfarlig verksamhet.

Kolla i de lokala ordningsföreskrifterna för din kommun, i vår kommun får man inte ha något upplag eller anläggning så att ytvattentäkter och enskilda grundvattentäkter förorenas.
Kommunen här kräver också generellt tät lagringsplats för gödsel f r om första hästen med hänvisning till de allmänna hänsynsreglerna i Miljöbalken.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar