Hur många hästar i ridhus!!!????

Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Det handlar ju inte om bara den aktuella verksamheten i ridhuset. Det handlar om säkerhetstänket med.

Hur många ridhus har en nödbelysning som tar spänningen från en oberoende strömkälla/batterier? 10 till 20 ekipage i ett ridhus under exempelvis en hoppövning när strömmen går. Det blir svart, en ryttare rider in i ett hinder. Det blir dunder och brak. Vad som sen kan hända tror jag de flesta kan räkna ut...

Eller en sådan sak om 20 ekipage är inne i ridhuset när taket rasar ner (för det vet väl alla nu att de händer). Någon har av "ekonomiska skäl" nedvärderat säkerhetsfaktorn vilket gör att ridhusen inte längre klarar snö på taket. Det hände flera ridhus förra ret. Det borde inte hänt i år men gjorde det. Händer säkert nästa vinter med när de ridhus som redan försvagats men inte besiktigats rasar ner under snötyngderna.

Det finns två o inte tre lagar. Den ena är redan nämnd dvs. Lagen om skydd mot olycka. Sen är det Arbetsmiljölagen. den tredje är Bygglagen (eller vad den nu heter). De två första anger inte hur många hästar som får finnas i ett ridhus. Men de KRÄVER av anläggningsansvarig dvs. ridhusägaren att han/hon skall sätta upp regler för hur många som får vistas i ridhuset med tanke på de säkerhetsrisker som kan finnas ihop med verksamheten.

Kan räkna upp fler risker men ställer istället frågan hur många har ridit i ett ridhus med nödbelysning? Har ridhuset ingen nödbelysning så är det kanske idé att fråga ridhusägaren hur det är med säkerhetstänket. För han/hon är i princip skyldig att bedriva ett "systematiskt säkerhetsarbete" vilket i sig borde omfatta hur många ekipage som får vistas i ridhuset samtidigt... :banghead:

*var tvungen att läsa på lite hur lagarna var tillämpliga med avseende på inlägg nr. 21*


Tack så mycket för svaret=)
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Det är mest att gilla läget eller avsäga sig uppdraget om uppdragsgivaren inte ändrar sig. Anser du att det är en säkerhetsrisk så möjliggör du situationen genom att vara kvar.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Det handlar ju inte om bara den aktuella verksamheten i ridhuset. Det handlar om säkerhetstänket med.
Det jag menade var att hur en viss säkerhetsnivå styr lokala begränsningar, regler och åtgärder är direkt beroende av just hur verksamheten ser ut i varje ögonblick. Ditt exempel om nödbelysning är ju till exempel synnerligen relevant vid hoppträning en kväll i januari, men saknar praktisk betydelse vid samma övningar en förmiddag i juni. Tjugo personer som rider på en volt kan vara tveksamt om det handlar om småbarn i ridskola, men en helt annan risknivå om det gäller vuxna erfarna ryttare på egna hästar under en tävling i western pleasure. Samma säkerhetsåtgårder kan resultera i olika risknivåer beroende på vilken specifik situation de appliceras på, därför behöver åtgärderna anpassas utifrån varje situation.
Bara så. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 501
Senast: Hedinn
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp