Hur många hästar i ridhus!!!????

Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Kl

Borde ju finnas någon lag, finns ju för biografer och bussar, lokaler osv... Läktaren borde ju ha visst Max antal för hållfastheten... Ridhuset om det blir brand...


Håller dock med ang. Sunt förnuft ;-)

Finns en lag som heter "Lagen om skydd mot olycka" som sätter begränsningar för hur många som får vistas i en lokal. Men denna lag är oftast totalt okänd för de som driver ridskolor eller äger ridhus med läktare.
I allmänhet så saknas det oberoende nödutgångar från läktaren i ridhusen vilket krävs för att det skall få vara en "samlingslokal". En del ridskolor har fått anmärkning på det här när räddningstjänsten fått vetskap om det. Men den lagen handlar om människor och inte om antalet hästar i ridhuset...
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Säger inte att det är en Lag på antalet i just ridhus, menar att det är nog den lag som man kan komma närmast i tolkning.
Annars så är det ju sunt förnuft och ansvar som gäller.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Visserligen privatryttare men i vår manege på 20*60 så har vi varit närmare 10 på en gång. Då är det trångt då alla jobbar individuellt så gäller att se upp
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

jo jo sant, jag menade mer att jämföra att när det finns för massa andra saker så borde ju själva ridhuset ha någon liknande regel för att alla som är där ska ut som det tex brinner... ridhuset är ju en sorts lokal :)
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Jag blir chokad av att några av er skriver att ni har varit med om 8-13 ekipage samtidigt, hur klarar ni av det lärde ni er mycket?
Har alltid tyckt att det är rimligt med typ 4-6 stycken på en lektion och färre när man rider privat då man rider olikt den andre.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Vet inte om det finns någon begränsning, men på ridskolans gamla anläggning hade vi bara en 20x40 m manege. När det var vinter red ofta ett par privatryttare med under lektionerna och då var det 12 hästar där utan problem.
Det var tio ryttare i varje grupp på den tiden och red man med på privathäst så fick man ju följa gruppen.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Vilka ridskolor har så få ekipage på lektionerna? Vi var som sagt tio rlever i varje grupp på min tid. Nu är de tolv. (men med större manege)
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Tja, i min ridgrupp är vi fyra, ibland en eller två extra. Är man 6 personer samtidigt så blir det trångt tycker jag, men det är väl en vanesak som så mycket annat :p
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

På "min" ridskola är det en manege på 20x80 m tror jag det är, jag tror varje halva bli 20x40m, delas av med ett skynke. Det är oftast 2 lektioner samtidigt. När jag var mindre var det nog bara stora grupper och kunde då vara 10 st i varje grupp. Det var 2 grupper samtidigt då också. På senare år har det blivit en del mindre grupper och det är bara 6 st i vissa grupper.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

*KL*
På våra tävlingar är vi i somliga grenar uppåt 20 ekipage samtidigt på ca 25x40 m av ridhuset, plus kanske några ekipage till på framridning på de resterande ca 25x15 m. Vi har inte sett någon oacceptabel risk med det.

Jag tror att begränsningar i antal ekipage är något man behöver ta ställning till utifrån just den aktuella verksamheten - vilka som rider och hur.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Visserligen privatryttare men i vår manege på 20*60 så har vi varit närmare 10 på en gång. Då är det trångt då alla jobbar individuellt så gäller att se upp
När jag var ung hade ridskolan jag stod på en "vilotimme" för ridskolehästarna på kvällen, då privatryttarna hade möjlighet att nyttja ridhuset. Jag minns fortfarande den vinter då vi nästan varje kväll var 10-12 ekipage samtidigt i det lilla 20*40-ridhuset... Givetvis självständig ridning.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

anledningen till att jag frågar om 20*40 ridhus är för att det ska få plats
åtta ekipage på en yta som är ungefär 18*20. och det KAN
inte vara säkert vare sig för barnen,hästarna eller mig(instruktören) men
antagligen är det för ekonomin, att slippa ha så många lektioner. men om det
skulle hända något så blir det inte direkt mer ekonomiskt. eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Man kan se på detta på flera sätt. En ridbana med måtten 20X18 har ett fyrkantsspår på ca 65-70m. Delat på åtta hästar så får de drygt 8m var att gå på. En häst räknas vara 3m lång, vilket innebär att ridsportförbundets rekommendationer om minst tre meters avstånd mellan hästarna uppfylls (om jag nu tänkt och räknat rätt).

Då handlar det om att disciplinera sina lektionsryttare och vara oerhört kreativ i upplägget av övningar för att få det att fungera - men det "ska" alltså vara möjligt!
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Att rida 10-12 personer i ett litet ridhus är en kunskap som fler borde lära sig och sina hästar, det är nyttigt med sån simultankapacitet och samarbetsförmåga att man både kan rida och se upp för andra samtidigt.
Om jag drev en ridskola skulle jag dock vara försiktig med att ha för stora grupper. Åtminstone i mer avancerade grupper tycker jag att 6-8 ekipage är lagom, inte så mycket för utrymmet som för att instruktören ska hinna hjälpa alla.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Fullt möjligt som du säger. Det gäller som sagt bara att vara kreativ. Jag har nog aldrig varit med om mer givande lektioner än när vi var 13 ekipage och A. Aronsson i vita ridhuset på strömsholm (18x38) och man varken fick vända över eller lägga volter självständigt. Snacka om att man fick rida väl då.. :D Men det gick bra, det gäller bara att se upp och visa hänsyn.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Jag gissade dock måtten jag gav, det är inte så stort som 18x20 m, utan jag mätte för några dagar sedan och det var då 10x17 meter. Det är de slutgilltiga måtten. Ridhuset är gjort för 5-6 shettisar från början och inte 6 shettisar och 2 d-ponnyer. Jag skulle vilja kalla det för onödig risk och rent sagt farligtO_o
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Har nog missat att nämna att eleverna är mellan 4 och 10 år och helt gröna, så kan inte kräva av dem att hålla koll på varandra då de knappt kan hålla koll på sig själva =/
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Det låter mest som det är för många ekipage att hålla rätt på om det är små barn på ponnyerna än som att det är ont om plats. Jag tvivlar på att det skulle bli säkrare med dubbel yta en gång.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

*KL*
På våra tävlingar är vi i somliga grenar uppåt 20 ekipage samtidigt på ca 25x40 m av ridhuset, plus kanske några ekipage till på framridning på de resterande ca 25x15 m. Vi har inte sett någon oacceptabel risk med det.

Jag tror att begränsningar i antal ekipage är något man behöver ta ställning till utifrån just den aktuella verksamheten - vilka som rider och hur.

Det handlar ju inte om bara den aktuella verksamheten i ridhuset. Det handlar om säkerhetstänket med.

Hur många ridhus har en nödbelysning som tar spänningen från en oberoende strömkälla/batterier? 10 till 20 ekipage i ett ridhus under exempelvis en hoppövning när strömmen går. Det blir svart, en ryttare rider in i ett hinder. Det blir dunder och brak. Vad som sen kan hända tror jag de flesta kan räkna ut...

Eller en sådan sak om 20 ekipage är inne i ridhuset när taket rasar ner (för det vet väl alla nu att de händer). Någon har av "ekonomiska skäl" nedvärderat säkerhetsfaktorn vilket gör att ridhusen inte längre klarar snö på taket. Det hände flera ridhus förra ret. Det borde inte hänt i år men gjorde det. Händer säkert nästa vinter med när de ridhus som redan försvagats men inte besiktigats rasar ner under snötyngderna.

Det finns två o inte tre lagar. Den ena är redan nämnd dvs. Lagen om skydd mot olycka. Sen är det Arbetsmiljölagen. den tredje är Bygglagen (eller vad den nu heter). De två första anger inte hur många hästar som får finnas i ett ridhus. Men de KRÄVER av anläggningsansvarig dvs. ridhusägaren att han/hon skall sätta upp regler för hur många som får vistas i ridhuset med tanke på de säkerhetsrisker som kan finnas ihop med verksamheten.

Kan räkna upp fler risker men ställer istället frågan hur många har ridit i ett ridhus med nödbelysning? Har ridhuset ingen nödbelysning så är det kanske idé att fråga ridhusägaren hur det är med säkerhetstänket. För han/hon är i princip skyldig att bedriva ett "systematiskt säkerhetsarbete" vilket i sig borde omfatta hur många ekipage som får vistas i ridhuset samtidigt... :banghead:

*var tvungen att läsa på lite hur lagarna var tillämpliga med avseende på inlägg nr. 21*
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Det låter mest som det är för många ekipage att hålla rätt på om det är små barn på ponnyerna än som att det är ont om plats. Jag tvivlar på att det skulle bli säkrare med dubbel yta en gång.

Kanske kanske inte. Det är för många i gruppen, absolut, 6 shettisar är max. Men det jag inte förstår är varför ingen reagerar. Jag blir djupt olycklig då man är en minoritet som bryr sig om problemet. Annat folk ser problemet men verkar liksom inte bry sig=(
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 501
Senast: Hedinn
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp