Hur många hästar i ridhus!!!????

MsOldie

Trådstartare
Hejsan! Måste få lite hjälp.
Jag har sökt och sökt och sökt efter någon form av regel eller lag om hur många hästar det får vistas i ett ridhus på 20x40 meter på en ridskola.
Jag har ingen aning, men någon form av bestämmelse måste det väl finnas??:crazy:
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Jag menar hur många hästar det får vistas i ett 20x40 ridhus under lektion med tanke på säkerhetsaspekt både för ryttare och hästar. :confused:
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Ja, 5-6 st tycker jag verkar lämpligt, men frågan är ju om det finns en riktig lag/ begränsning vad gällande just ridskola och ridhus. :idea:
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Tror inte det finns nån regel, det är väl olika på olika ridskolor. Där jag red var vi en ponnygrupp och en hästgrupp (max 6 i varje grupp så 12 totalt) samtidigt i ett 20x60-ridhus.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Okey, tack så mycket för svaren:) Men konstigt är det allt kan jag tyckaO_o
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Tror inga generella bestämmelser finns.

Jag har för mig när jag red på ridskolan att det var ett maxantal beroende på aktivitet. Longering/tömkörning fick tex bara förekomma vid andras medgivande.
Hoppning endast på fastslagna tider/dagar, vid 8st ekipage eller mer = ingen hoppning alls

Det delades även ut utrymme beroende på aktivitet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

På den ridskola där jag inledde min karriär som ryttare var vi 12 ekipage/ponnygrupp och 10 ekipage/hästgrupp. En grupp/lektion åt gången, men i ett 20*40 ridhus. Man lärde sig att visa hänsyn och ha koll på övriga ekipage, något jag haft stor nytta av som tävlingsryttare!
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Är det verkligen konstigt att det inte finns en lag hur många som får rida i ridhus samtidigt? Jag tycker det hade varit konstigare om detta skulle regleras i lag - vad hände med sunt förnuft?
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Många reglerar det ju ändå, men jag håller med om att sunt förnuft ju borde finnas!

Sen är det ju stor skillnad på en ridskolelektion där alla gör samma sak i samma varv och ryttare som självständigt håller på med olika övningar. När jag red på i paddocken häromdagen var vi tre stycken och jag kände mig mest i vägen hela tiden, men jag betvivlar inte att det hade fungerat att ha lektion för 12 ekipage på samma yta utan oreda, om än trångt.:p
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

När vi har ridskolelektion, så tror jag det är en maxgräns på 12 ekipage, men då anpassas lektionen lite efter antalet ryttare. När privatekipage rider i manegen, så är det stökigt om fler än 3-4 rider eftersom alla rider olika vägar.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Ekonomi har inget med sunt förnuft att göra. Med ekonomiska åtstramningar så åker det sunda förnuftet ut. Finns det inga regler att följa bryr man sig inte.

Med tio hästar per lektion istället för åtta så spar en del ridskolor in på en lektion per dag. Det betyder fem lektioner i veckan. En besparing på runt 10.000 kr i månaden mellan tummen och pekfingret...
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Som mest har vi varit 13 (14?) ponnyer på samma lektion i ett 20*40 ridhus. Dock var detta på tok för mycket!
Annars så är väl i mitt tycke en lämplig gräns kring 8-10 st beroende på hur stora hästar/ponnyer som är med.
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Enda sättet jag kan tänka mig man kan tolka en ev reglering är hur många hästar som skulle få vara i en motsvarande stor Lösdrift (?)
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Kl

Borde ju finnas någon lag, finns ju för biografer och bussar, lokaler osv... Läktaren borde ju ha visst Max antal för hållfastheten... Ridhuset om det blir brand...


Håller dock med ang. Sunt förnuft ;-)
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Finns ingen lag som säger hur många man får vara i bussen (undantag turistklassade där man inte får stå). Stadsbussar har en max lastvikt, som transporter ;)
 
Sv: Hur många hästar i ridhus!!!????

Ja, 5-6 st tycker jag verkar lämpligt, men frågan är ju om det finns en riktig lag/ begränsning vad gällande just ridskola och ridhus. :idea:

5-6 st på 20x40 är ju gott om plats! Upp till 10 st är inga problem om alla håller koll på sig, sin häst och andra ekipage. Problemet blir ju just om inte alla gör det, då kan det kännas trång att dela ridhus med bara en enda annan ryttare om denne inte har koll på sin häst.
Att införa en regel vore svårt, bättre döma efter ekipagen som befinner sig i manegen och hänvisa de som behöver mer plats till vissa tider.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 501
Senast: Hedinn
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp