1. Det kostar i mat och strömaterial ca 600 kr/häst när jag fodrar med 1 kg havre, 1 kg fibergi, 3 dl betfor och 10 kg ensilage (storbal) samt med halm eller torv som strö. Har lagt på 50 kr för div. småplock, mineraler, b-vitamin, morötter (50 kg säckar) och bioglucomin. Eltråd och stolp är väl en stor post inledningsvis men som man sedan har i många år, satsa på kvalitet! Elkostnaden är den lilla i det hela men jag har ingen ridbana med belysning och då blir det väl en annan sak. Vatten har vi oxå från egen brunn och gödselstacken på plattan har jag ännu efter 4 år inte behövt tömma så det vet jag inte (ca 1500 enl. grannen)
2. Definitivt, jag har alltid betalat 4-800 i kallhyra och då kommer allt annat utanpå. Huset har jag ju ändå...
3. Precis som någon annan skrev 15 min. på morgonen, 5 min på eftermiddagen och ca 45 min på kvällen, jag har 4 hästar som jag sen försöker pyssla med och då går väl i alla fall 1 timme till det utan ridning. Men vissa dagar blir det bara allmän koll och avborstning av värsta leran vilket lätt går på 5 min/häst.
4. Fördelen är att man kan springa fram och tillbaka, allt behöver inte göras på en gång. Nackdelarna; går något sönder måste JAG laga det nu, vill jag åka på semester 1 vecka vintertid måste jag ha väldigt goda vänner. Det är lätt att bli bekväm och låta bli att rida i ruskväder, man behöver ju som sagt inte göra allt samtidigt och då skjuter man lätt upp saker tills det inte blir gjort...
Har 2 barn under 5 år så det kanske är en del av problemet men det underbaraste som finns är att i lugn och ro kunna fodra sina hästar och stå och prata med dem på julaftons morgon liksom alla andra kvällar. Världen krymper till hästarnas rofyllda mumsande