Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

ia_

Trådstartare
Maja är nu 7 månader och tycker amningen är överskattad:(
Hon får ingen ro att amma dagtid, då är allt annat så mycket roligare. Dessutom äter hon så lite "vanlig mat" får hon lagad lunch blir det inga mängder hon får i sig (max motsvarande en halv burk, men hon äter bara hemlagat). Får hon macka och frukt till lunch äter hon lite mer, tidigare fick hon alltid macka vid lunch och ammades därefter, men hon vägrar den amningen nu.

Så här ser en dag ut nu:
ca tider:
07.00 ammas, bara en "slurk"
08.00 gröt
10.00 frukt
12.00 lunch (lagad mat el, macka och frukt)
15.00 frukt
17.00 middag (stor portion hemlagat)
19.00 välling (endast ca 50 ml vill hon ha)
19.30 somnar och ammas då oftast "i sömnen")
23.00 ammas
ibland blir det ett uppvak vid 4 tiden och då ammas hon, men inte varje natt.

Jag undrar om det blir för mycket att ge henne gröt även till lunch, för då får jag i henne mer. Å andra sidan går hon upp fint i vikt och är nöjd hela tiden. SÅ jag kanske inte ska bry mig? Hon är kanske bara liten i maten vid lunch?

Tycker det är svårt med mängden mat:crazy:
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

Har tyvärr inga råd att ge men hänger på din tråd här då jag oxå har funderinar kring maten till min 7-månadersunge. Hoppas det är okej!!

Här hemma ser det ut så här just nu;
05.00-08.00 ammas generellt sett en-tre gånger
10.00 ammar/2 dl modersmjölksersättning (om jag inte är hemma)
13.00 lunch, hemmalagad eller burk, fram till nu ungefär 100-120 gram och en 100grams burk fruktpuré men måste nog öka på maten.
16.00 ammas/2 dl modersmjölksersättning/frukt, lite olika men någonting.
19.00 1½ portion gröt försvinner i ett naffs.
efter detta sover han och har, fram tills nu, bara vaknat och ammat en-tvågånger fram till 05.00 då det börjar om igen. Sista dagarna har han dock varit vaken vad som känns hela nätterna och gnällt/ätit/gnällt...

Igår åt han dessutom 2 dl välling efter gröten...
Det känns som att det är dags att öka på maten, jag har nu börjat jobba halvtid och har inte "tid" att amma på eftermiddagarna 4 dagar i veckan så jag vet inte riktigt vad man ska föra in istället.
Jag vill ju gärna fortsätta amma ett tag till men när ska man göra det? Som det är nu så blir det i princip bara på morgnarna för nätterna vill man ju att han ska sova. ;)
Jag upplever inte att han är hungrig mellan målen men väldigt hungrig under dem. ;) Hur mycket gröt kan man trycka i en unge egentligen? SOm det är nu verkar han med lätthet kunna trycka i sig två portioner!

Nu var det länge sen vi var in och vägde men sist vi gjorde det hade han hoppat upp en halv kurva på vikten tror jag så han verkar ju helt klart klara sig...
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

Min bvc-sköterska sa att det var ok med tre välling-/grötmål per dygn. Men det är ju inte säkert att alla säger samma! ;)
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

Så sa vår Bvc-sköterska också, ca 3 mål gröt/välling-dag är helt okej :)
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

3 mål per dag med välling/gröt har jag också hört...

Oftast äter ju ungarna så mycket de vill ha. Det finns ju inget barn som tycker om att vara hungrigt och då säger de förhoppningsvis ifrån. Om hon verkar nöjd med lunchmålet kan du nog låta det vara som det är, tids nog ökar hon nog på självmant.

Du kan ju testa att ge ett grötmål som mellanmål efter lunch istället för frukt, så får du in ett lite rejälare mellanmål efter lunchen om du tycker att hon äter dåligt till lunch. Jag tycker också att det fungerar bra med gröt innan läggdags, det står de sig lite bättre på. Om de dricker mycket och bra med välling så är ju det enklare (man slipper kladd) men sålänge det går trögt med vällingen är ju kvällsgröt ett bra alternativ.

Mys "matschema" ser ut såhär (känns som jag skrivit det några gånger nu i diverse trådar:D). Hon är 8 månader om några dagar.

06-07 Ammas

09 En portion gröt med frukt i / 1 dl välling, en smörgås med leverpastej eller mjukost och 1/2 burk katrinplommonpuré för magens skull. Vatten.

11:30 -12 Lunch. Lagad mat motsvarande en liten burk eller burkmat (beror på damens humör och dagsform, hon föredrar fortfarande burkmat). Lite frukt efteråt. Vatten.

14:30-15 Mellanmål. Blir ofta gröt eller någon frukt med havre i för mer mättnadskänsla. Smörgåsrån med leverpastej slinker oftast ner också och lite naturell yoghurt. Vatten.

17-17:30 Middag. En liten burk mat. Frukt efteråt. Vatten.

19:30 Kvällsmat. 1 portion gröt eller 1 dl välling (är det som hittills går att få i henne i vällingmängd). Ammas innan läggdags kl 20.

Sen ammar hon lite olika på natten. Det vanligaste är 2-3 gånger per natt, men nu har vi haft två nätter med bara ett uppvak för amning, så jag håller tummarna!

Tiderna är ca tider såklart, det varierar ju lite... Men jag låter det oftast inte gå mer än 2,5-3 timmar mellan målen.

//Julia
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

*Kl*

Har också hört tre mål/dag - Oscar får välling vid tre tillfällen. Innan han somnar för kvällen, runt midnatt samt tidig morgon, vilket brukar bli runt 04-tiden. För övrigt ser det ut så här:

7.30 vaknar och får ett morgonbad, då han alltid lyckas vara nerbajsad på morgonen.

8.00 Frukost - Smörgås med mjukost/pastej. Brukade tidigare få gröt som han tyvärr ratar nu. vatten

10.00 Mellanmål - Frukt el smootie på tetrapack.

12.00 Lunh - Burk el hemlagat samt ½ stor burk fruktpure. Vatten

14.00 Mellanål - Frukt, smörgås el smootie.

16-16.30 middag - Hemlagat och ½ stor burk fruktpure. Vatten

19.00 Kvällsvälling och god natt.

//Linda
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

Diskuterade saken men några andra mammor på babysimmet igår och kom väl fram till det jag eg visste:)

Jag låter henne äta den mängd hon vill till lunch, behöver hon mer lär hon säga ifrån :D

Hon går ju upp i vikt som hon ska och är pigg och glad busar massor när hon är vaken så allt är som det ska ju!

Igår lyckades jag dock "lura" henne att amma efter lunch. La henne att sova som vanligt (hon åt 1/2 smörgås + 1/2 banan till lunch) när hon hade sovit ca 10 min tog jag upp och la henne till bröstet, då åt hon glatt en rejäl mängd! Ska se om det tricket funkar framöver, mest jag som vill att hon ammar en tid till...
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

Igår lyckades jag dock "lura" henne att amma efter lunch. La henne att sova som vanligt (hon åt 1/2 smörgås + 1/2 banan till lunch) när hon hade sovit ca 10 min tog jag upp och la henne till bröstet, då åt hon glatt en rejäl mängd! Ska se om det tricket funkar framöver, mest jag som vill att hon ammar en tid till...

JA! Funkade även idag!:D

Ska prova detta framöver ett tag nu.
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

När V var 7 månader hade jag börjat jobba 40%, så jag kunde ju inte amma dagtid. Men natt och morgon ammade jag. I övrigt åt han ungefär som han gör nu som snart 1 år gammal, lite mindre mängder kanske.

Schemat som 7 månader (vatten till alla mål):

06.30-07 Vaknar, ammas
08 Gröt, 1/2-1 portion + fruktpuré
11 Lunch, 1 liten burk mat + 1/2 frukt + lite bröd
14-14.30 Mellis, oftast youghurt med frukt eller bara frukt
16.30-17 Middag, som lunchen + smaka av vår mat
19 Gröt, som på morgonen
19.30-20 Välling, 50-150 ml
20-20.30 Somnar för natten

När han var 7 månader kunde han vakna 3-4 gånger och snutta, sällan han ammade ordentligt. Det kunde också bli någon enstaka amning på em om jag var hemma, om han visade att han ville ha.

När han var 11 månader slutade jag amma helt och hållet, erbjöd vatten istället när han vaknade och efter 2-3 nätter slutade han vakna och har sovit hela nätter sen dess, vaknar vid 6.30-7:banana:.

Han har aldrig varit stor i maten heller, inte ens nu finns det en chans att han skulle få i sig en hel stor burk till ett mål. Men han har alltid varit slank, kom precis över 10 kg nu. Sin kurva har han alltid hållit dock, så vi har aldrig varit oroliga.
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

Barn äter tills de blir mätta helt enkelt. Hur mycket sk burkmat dom äter varierar ju. Våran snart 2 åring äter aldrig mer än 1/2 burk till lunch, dvs om vi ger burkmat, och har aldrig ätit mer än så. Hennes kusin, 11 månader äldre har alltid ätit MINST 1 stor burk varje lunch. kusinen skulle säkerligen kunna vräka i sig 1 1/2 minst. Hon får i sig det hon ska ändå under dagen. Följer din 7 månaders kurvan fint och går upp i vikt så har du ju svart på vitt att hon får i sig det hon ska. Skulle ditt barn INTE få i sig det den ska, ja då lär hon väl gå ned i vikt eller inte öka speciellt bra heller. Enkel mattematik.

Sen undrar jag vad BVC motiverar med MAX 3 mål gröt&välling/dag ??? Varför ?
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

Det innehåller gluten.

3 mål säger de även här på BVC.

Förutom glutenskälet antar jag att det kan finnas en oro att välling/gröt konkurrerar ut andra viktiga livsmedel. Även om gröten/vällingen är berikad (om man köper färdig) så ska den väl inte riktigt ses som näringsmässigt och hälsomässigt komplett.

TS: Jag tycker det ser ut som att ditt barn äter bra. Växer hon som hon ska ser jag inget skäl att putta in mer gröt.
 
Sv: Hur många gröt/vällingmål per dygn är ok?

Och ? :confused:

snabb introduktion och stora mängder gluten på en gång och att man slutade amma samtidigt som man introducerar välling brukar ju vara den största risken med gluten. Knappast 3 mål gröt/dag. Om man är rädd för gluten i stora mängder, varför då inte köra glutenfri gröt alt havre om man nu vill ge gröt ? Alternativ finns ju alltid.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har alltid haft svårt att få i mig frukost, och hoppat över det i stort sett hela mitt liv med undantag för perioder där jag bestämt...
2
Svar
26
· Visningar
3 984
Senast: Anna
·
Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 780
Senast: mandalaki
·
S
Småbarn Har en dotter på 9 månader strax som är väldigt matglad. Mat har aldrig varit något problem med maten och hon får välling morgon och...
Svar
17
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp