Hur många gånger om dagen får era islandshästar mat?

Nea86

Trådstartare
Nu har jag precis fått hem mitt nya lilla islandssto!
Hon har varit van vid att ha tillgång till hösilage i stor sett hela dygnet.
De har väl haft en rundbal ute i hagen eller nåt tror jag. (Hon har fått ca 7-8 kilo om dagen).
Nu i nya stallet får hästarna en omgång på morgonen och sen en omgång på kvällen. Inget på dagen alltså. Är detta bra?
Jag är så van vid att hästar brukar få lunch också mitt på dagen?
Det funkar ju uppenbarligen bra för alla de andra hästarna i stallet, så varför skulle det inte funka för henne?
Hur brukar ni göra? Och vad anser ni om att bara ge hästarna mat 2 gånger om dagen?

Sv: Hur många gånger om dagen får era islandshästar mat?

I stallet där jag har min så fodras dom 4 gånger om dagen. 2 gånger om dagen låter på tok för lite. Hur mycket får dom per gång/häst?

Det är åt pepparn för lite att fodra två gånger om dagen OM inte hästen har fri tillgång. Står hästen på halm har den åtminstone något att pilla med men annars är det att svälta häst anser jag.

;) Krocket

Efter fyra timmar på tom mage börjar mängden magsyra bli så hög att risken för magsår ökar markant.
¨
Så det beror på hur hagen ser ut (om det finns saker att pilla i sig.) och hur lång tid det tar att äta den mat dom får!

Mat två gånger om dagen är inte okey. Vi ger fyra gånger om dagen,ibland om vi kan delar vi det på fem gånger. Men då finns det inget ätbart i hagen.

I år då det har varit vargavinter har hästarna haft fri tillgång på hösilage.
Nu när det börjar bli varmare ute kommer de att fodras minst fyra gånger om dagen så länge det inte finns något ätbart i marken.Det är viktigt att magen hålls i gång annars riskerar hästen att få kolik eller andra problem. Två gånger om dagen anser jag vara för lite.

Hur länge räcker det hon får på morgonen? Om hon tidigare har gått på fri tillgång och ätit 7-8 kg så är ju frågan hur snabbt hennes kompisar äter? Kanske får hon bara i sig två kg på dagen om hennes kompisar äter fortare än henne och då kommer magsåren ganska snart:crazy:

Nu är inte min renrasig men jag ger våra fyra gånger om dagen och min äter ca 7-8 kg/dygn. Jag kan inte ge fritillgång på hö eftersom värdena är för bra och vår andra häst skulle äta för mycket då men när jag ger fyra gånger så är min intresserad av att äta varje gång, vid fritillgång så äter hon alltså inte mer medans den andre gärna äter betydligt mer.

Mer än fyra timmar ska hästar absolut inte vara utan mat för då tar magen stryk, det är inget som syns på en gång utan för vissa kan det ta år innan det märks.

Min får normalt sett 4 gånger om dagen, om det inte finns något i hagen att äta på. Nu är snart snön helt borta i hagarna och han börjar lämna det han får i hagen, så jag ska snart sluta ge lunch och ge extra på kvällen istället.

I vårat stall ingår också bara frukost och kvällsmat, men jag och en annan i stallet är lediga lunchtid på vardagar, så vi turas om att fodra då. Det blir ju svårare om alla jobbar, då hade det inte varit mycket att välja på.
Sen får de när de kommer in också.

Jag hade gärna velat köpa en foderautomat så att det hade blivit en giva mitt på natten också. Kvällsmaten äts tyvärr upp ganska snabbt, så det blir många timmar utan mat på natten.:(

Vet inte riktigt hur länge det räcker som hon får på morgonen (eller på kvällen), då jag ju precis fått hem henne...
Hon får ca 3 kg på morgonen och ca 4 kg på kvällen. Tror att de andra får ungefär lika mycket.
Vet inte riktigt varför de bara ger hästarna två gånger heller, men jag tyckte som sagt att det lät för lite...
Hon står inte heller på halm utan på halmpellets strö.
Får väl försöka prata med dom!

Ja, försök att prata med dem. Om du har möjlighet kan du ju erbjuda dig att hjälpa till också så att ni delar på det, eller hjälpa till med något annat.

Vilken tid tar ni in hätarna och när får de kvällsmat? Om det är någon timma emellan så kan du ju ge ett litet mål när de kommer in.

Vi ansvarar själva för insläppet av våra hästar på kvällen och då tas de in allt mellan 18-21. Egentligen brukar de gå ute även på natten, men eftersom staketet blivit lite ostabilt av snön på vissa ställen, så vågar de inte ha hästarna ute om natten. Så innan staketet är fixat så tar vi in dom.(Hoppas det inte dröjer för länge). Jag vill gärna att hon går ute så mycket som möjligt så jag tar in henne runt 19.30-20.00. Och jag tror de får frukost runt 9-9.30 på morgonen.
Det blir ju väldigt många timmar emellan utan mat!
Ska prata med dom och se vad vi kan komma överens om. Jag hjälper gärna till så gott jag kan om det är det som behövs!

Grovfoder bör ges MINST 3 gånger per dag ifall hästarna inte får så mycket hö i gången att de äter verkligt många timmar!
Helst fler gånger än 3, dessutom. Nätterna blir ju många hästar ändå utan mat i många timmar fast de skulle fodras ofta dagstid - det gäller att se till hela dygnet också...

Som de andra redan skrivit töms hästens magsäck på några timmar och sedan har magsäcken inget skydd mot magsyrorna, som utsöndras oberoende om hästen äter eller inte.

Försök diskutera saken o se om ni kunde komma överens om lunch också. Själv skulle jag inte våga ha hästarna i ett stall med fodring bara 2 gånger/dag... Våra får nu hö 3 gånger, om jag skulle kunna bestämma själv skulle de matas åtminstone 4 gånger.

Fast hur många fodringar de har spelar ju mindre roll, det som är viktigt är ju hur länge de är utan mat! Har fodrat både 1 gång om dagen och 2,3 och 4 gånger, men det hade ju att äta lika länge /dygn ändå. Allt beror på hur mycket de får /fodring.

Nu lät det som lite lite med 3 och 4 kg /gång men det blir ju inte bättre med fler fodringar på samma mängd. Hade, om det fungerade, lagt till ett eller två 2 kgs mål, vid lunch och natt kanske.

Det allra bästa för en häst är att bli fodrad c:a 5-7 gånger om dagen .. men vem har tid med det? minum är 2 gånger om dagen. Vi fodrar våra hästar 2 gånger om dagen och det går hur bra som helst (:

Oj, vad sent ni ger frukost!
Kan ni inte ge frukost tidigare så blir det ju några timmar mindre utan mat.
Vi fodrar aldrig efter 7 på morgonen, och det tycker jag är lagom. Det är ju ungefär vad de flesta hinner innan de åker till jobbet.

Ja, jag tyckte också det var sent. Så var det nu i helgen iaf. Men eftersom hon kom i fedags så vet jag inte hur de gör på vardagarna.
Ska vara där runt 9 imorgon och se hur de gjort då och prata lite med dom.
Hoppas de kan tänka sig att börja ge lunch också. Gäller ju att de andra ägarna vill också, för jag har ju inte tid att åka hem varje luch och ge bara henne mat då jag ju jobbar...
Jag hoppas det löser sig, det gör det säkert!

Jag vill gärna att hon går ute så mycket som möjligt så jag tar in henne runt 19.30-20.00. Och jag tror de får frukost runt 9-9.30 på morgonen.
Det blir ju väldigt många timmar emellan utan mat!
Och väldigt många timmar inne!

Om jag var dig skulle jag börja leta annat stall. Alldeles för lite hagvistelse och att fodra två gånger om dagen är under all kritik. :crazy:

De får frukosten ute i hagen på morgonen så hästarna kommer ut vid 9 tiden (iaf på helgerna). Ska se om jag inte kan inför lunch idag när jag träffar stallägaren, så får vi se...
Det finns lixom inte så mycket andra stall i närheten att välja på är jag rädd. Så först och främst ska jag se om jag kan göra lite förbättringar där hon står.

Hoppas det löser sig med frukosten.

Om det inte är någon som kan fodra på lunchen så kanske ni kan gå ihop och köpa en foderautomat eller fodergrind. Om ni är några stycken så blir det inte så mycket pengar, och man sparar ju in det i längden på bensinpengar fram och tillbaka till stallet.:idea:

De får frukosten ute i hagen på morgonen så hästarna kommer ut vid 9 tiden (iaf på helgerna). Ska se om jag inte kan inför lunch idag när jag träffar stallägaren, så får vi se...
Det finns lixom inte så mycket andra stall i närheten att välja på är jag rädd. Så först och främst ska jag se om jag kan göra lite förbättringar där hon står.

Om du själv är beredd att åka ut och hjälpa till så tror jag inte att stallägaren borde ha några direkta problem med det.

Mina får 2 gånger per dag, men då får de givor som nästan är att betrakta som fri tillgång, dvs de kan gå och äta sig både lunch och eftermiddagsfika på morgonmålet. Hur de gör på natten med kvällsmaten vet jag inte, men det brukar vara slut när jag kommer ut igen på morgonen.

Jag har islänningar och jag har faktiskt räknat på lite drygt 10 kg per häst i en blandad flock i vinter, men nu börjar det ju bli varmare igen, fast då sätter ju fällningen igång. Jag kommer nog inte att minska förrän snön smält undan så de kan plocka på gräset från i fjol.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat