Hur många föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ILoveHorses
  • Startdatum Startdatum
I

ILoveHorses

Hur många föl kan en häst få? Det beror ju helt på hästen, men mamma undrade och jag hade ingen aning... :D

Sv: Hur många föl?

Vet nåt travsto som haft 18 föl. Men själva har vi som mest haft 14 föl på samma märr, som ändå gjort en bra tävlingskarriär....

Men de flesta tar nog något mindre antal föl skulle jag tro...

Gira

Antar att du menar hur många föl kan ett sto få?
Hingstar kan ju få hur många som helst, nästan, Maraton betäckte över 2000 ston.

Det finns några halvblodsston som haft över 20.

det beror ju på men vet många ston som haft 15-19 föl under sin kariär som avelssto.

Det är ju bara att räkna! :D

Om hästen betäcks när den är 3, fölar första gången vid 4, är sedan dräktig varje år och inte har någon annan karriär, föder sista fölet någon gång efter 20 -säg 22 år gammal: 19 föl!

Sedan är det väl inte orimligt att ett sto om lyckas föda 19 ungar även kan få både 20, 21 eller 22 st... (Men väldigt ovanligt, kanske. ;))

Det är ju iofs ganska vanligt att stoet har någon slags karriär innan hon sätts i avel, så 5-10 föl är nog rimligt isf.

Tror det högsta jag hört är 23 föl på samma sto... Men som sagt det är ovanligt att det blir så många...

/Camilla

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
710
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka