Hur många föl på ett sto

Ewelina

Trådstartare
Hej! Jag undrar hur många föl man kan ta på ett sto och med hur långt mellanrum? Beror säkert på individ men etiskt, vad är lämpligt? När övergår det till olämpligt enligt er?

Sv: Hur många föl på ett sto

Jag tycker att det är olämpligt att betäcka före tre års ålder. Vad gäller övre gräns beror helt på stoets hälsa.
De flesta avelsston betäcks varje år, det finns några avelsston som fått 20 föl på raken.

Själv har jag en glad och pigg 20-åring som har föl vid sidan och är dräktig igen, och är hon fortfarande frisk ska hon semineras nästa år igen!

Så länge stoet behåller hull och är pigg så tycker jag att man kan avla på. En del ston gör inget annat än får föl, de åren som de går gall kan en del bli deprimerade och försöka sno föl från andra ston.
Mitt ena sto har fått 7 föl på raken men ska nu åter få bli ridhäst igen.

Har varit med om ponnyston som fått föl från 4-18 års ålder och sedan blivit ridhästar och slutmätts som 20 åringar :p

Okej, för jag kollade på Lojsta heds hemsida och tyckte det lät mycket när t.ex. ett av stona har fått ca 20 föl och då var det ett för varje år.. Borde det inte det slita något fruktansvärt på hästen? Själva avlar vi på hundar hemma och då har vi satt som maxgräns på max 3-4 kullar per tik eftersom vi inte vill slita ut dem. Och då är ändå hästar större djur än hundar...

Man skall inte jämföra reproduktion hos olika djurslag, alltför ofta liknas hästar vid hundar, människor eller andra djur.
Det är inget onormalt för ett väl fungerande avelssto att få föl varje år eller nästan varje år. Tvärtom är det varje uppfödares drömsto som utan krångel tar sig dräktig, producerar livskraftiga, välutvecklade föl, och som när både sig själv och fölet väl, år efter år.
Gäller det dessutom Lojsta russ, så är det de hästar i Sverige som lever en tillvaro så nära naturen som möjligt. Sannolikt har detta sto aldrig varit i närheten av hormonsprutor, seminspilta eller ens en veterinär undersökning. Om man letar efter ett russ-sto till avel, borde en dotter till denna dam vara idealet.

Så länge stoet behåller hull och är pigg så tycker jag att man kan avla på. En del ston gör inget annat än får föl, de åren som de går gall kan en del bli deprimerade och försöka sno föl från andra ston.
Mitt ena sto har fått 7 föl på raken men ska nu åter få bli ridhäst igen.

Har varit med om ponnyston som fått föl från 4-18 års ålder och sedan blivit ridhästar och slutmätts som 20 åringar :p

Håller helt med dig!
Så länge hon inte faller ur och blir tärd och mår fysiskt illa är det bara tuta och köra.
Det värsta man kan göra mot ett riktigt avelssto som älskar vara mamma är att låta henne gå åch se andra ston få sina föl. Det är hjärtskärnade se längtan!

Jag har nyss separerat min hingsunge från mamman och de går i skilda hagar. Numera är han adopterad av mitt kallblodssto som bara ÄLSKAR få rå om honom. Hon borde få ha föl jämt och ständigt, men jag kan inte producera föl endast av den anledningen. En superdupermamma är hon!

Sno föl från andra?! Även om jag förstår det kan bli stökigt så låter det rätt gulligt tycker jag! :laugh:

Sno föl från andra?! Även om jag förstår det kan bli stökigt så låter det rätt gulligt tycker jag! :laugh:

Inte gulligt utan rent av skrämmande. Ett sto tog sålika över mitt stos föl på mindre än 5 sek.... Så vi kunde ej ha dem i samma hage. Fölet var då 1 vecka.

Okej, tack för svaren! :) Alltid lär man sig något nytt! Jag är inte så insatt i avel mennu vet jag iaf lite mer än jag gjorde innan :)

Mitt stos mamma fick 20 föl, sista fölet vid 25 års ålder och hon blev 27 år gammal.

Så jag hoppas min häst har ärvt de generna.. :)

Inte gulligt utan rent av skrämmande. Ett sto tog sålika över mitt stos föl på mindre än 5 sek.... Så vi kunde ej ha dem i samma hage. Fölet var då 1 vecka.

Jösses! :eek:

Är det ranghöga ston som snor föl av ranglåga som inte törs säga ifrån?

Det är HEMSKT med föltjuvar! Vi har också en sån. Nu har hon haft föl vid sidan de sista två åren och då är det lugnt. Men hon kan inte gå med flocken när de andra fölar (om de fölar före henne, jag har inte vågat ha henne med annars heller för den delen).

Hon är flockledare hos oss, men jag vet inte hur stor roll det spelar.

Det mest intressanta är att hennes tvååriga dotter flyttade hit i förra veckan - och hon uppvisar exakt samma beteende! Nu är mina föl alla mellan 3 och 5 månader, men hon gav sig ändå på dem. En fölunge lyckades hon sno korta perioder och mamman var i upplösningstillstånd (fick ta ur den mamman och föl såklart). Nu är bara hennes mamma + lillebror (född i år) samt några unghästar kvar i hagen och då går det bra. Men hjälp vilket väsen det blev.

Vi har också ett sto som gärna tar över andra stons fölungar. Vi visste inte det första gången och det blev ett himla liv när hon fick med fölet och den riktiga mamman sprang efter och gnäggade och försökte få tillbaka sin unge, det gick inte, förskräckligt!! Fölis bara sprang med "tjuven" och gjorde inga tecken på att vilja tillbaka till sin förtvivlade mamma. Tillslut fick vi tag i alla och tog bort föltjuven. Nästa gång väntade vi längre, ca. 4 veckor innan hon fick vara med andra föl och då gick det bättre.
Hon tog sig även glatt an vårt trav-föl när mamman flyttade, som en extra-mamma, han fick även dia, men det kom ingen mjölk men han var nöjd med att tutta ibland ändå.:D

Ston som tjuvar föl verkar ju skapa rejäl oreda, men de måste väl vara de ultimata att adoptera föl om deras eget föl skulle dö?

Vad gulligt att ställa upp som extramamma! :laugh:

När mitt sto fick sin lilla unge så gick de i flock med ett par andra dräktiga och en sto-åring.
Sto-åringen och min hade gått tillsammans hela vintern.
När den lilla väl var ute så blev sto-åringen förvirrad och visste inte om hon var mamma eller barn eller hur det nu egentligen var. Så efter ett tag så bestämde hon sig för att hon också var bebis och började dia på min, som snällt tillät det. Inte så kul tyckte jag, den lilla nya behövde ju råmjölken så sto-åringen fick flytta ifrån sin "familj"

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
367
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat
  • Årets matbluff