Hur många dl?

E

Elviran

Hej..
Tänkte bara fråga hur många dl som 1 kg hel havre är ifall någon vet det?!
Samt hur mycket 0,5 kg Betfor är i dl?

Mvh// Elviran
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur många dl?

Gör som jag: ta in ett gäng havre och betfor i köket och väg på köksvågen och mät i litermåttet! Helt ok att diska efteråt, blir rent och fräscht igen... ;)
 
Sv: Hur många dl?

Elviran skrev:
Hej..
Tänkte bara fråga hur många dl som 1 kg hel havre är ifall någon vet det?!
Samt hur mycket 0,5 kg Betfor är i dl?

Helst ska du väga själv för det kan variera mellan olika partier/säckar foder! Alltså betfor som man tagit från en säck och väger t ex 1liter kanske blir 500g (bara exempel) men i nästa säck betfor du köper kanske 1liter väger 800g!!
Hörde av någon här på Buke att det kunde vara så. Därför ska man alltid väga det själv! Likadant med havren, men betforen är nog ännu viktigare.

Men för att du ska få ett HUM så har jag vägt betfor... 1liter vägde ca 250gram. Dvs blir 0,5kg betfor blir 2liter.
Men som sagt kan det variera ganska mycket! i din säck kanske det behövs 3liter för att det ska bli 0,5kg.

En liter havre brukar väga 0,5kg dvs blir 2liter=1kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 422
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp