Hur många balar...

Chili

Trådstartare
...hösilage gör ni åt på en säsong?

1) Vad väger balen
2) Hur många hästar gäller det
3) Hur mycket går åt ungefär per dag eller per månad?

Jag beställer för första året in hösilage som vi i stallet ska dela på och har kommit fram till att det behövs väldigt mycket mer balar än vad jag trodde :p

Sv: Hur många balar...

Fri tillgång så gorde jag förra vintern åt en bale var 14e dag ca. och en halv häst. Eller tre stora och en pytteponny.;)

Jag har räknat att det ungefär kommer gå åt 3 balar (ca 300+ kg/per bal) i månaden. Alltså 9 månader (september tom maj) * 3 = 27 balar.

Det är ca 30 kg/dag och det verkar funka hittils :D

Förra året gick det en bal på 10 dagar, till 4 vuxna hästar i hagen. Sen några kilon på nätterna + halm. Låter väl rimligt, eller? De VRÄKTE i sig i början men lugnade sig sen :p

Ungefär 45 balar gör vi av med. Balarna väger runt 170 kg, vi har två hästar. Detta är beräknat på 8 månader, de resterande 4 månaderna är gräset så kraftigt att hästarna äter sig mätta ute, och vi har då hö inne.

Hästarna har vintertid fri tillgång ute och inne. Vi räknar med att vi gör av med 170 kg på fem dagar.q

När jag hade fem stora så räckte en bale i en vecka. Då på fri tillgång. Så runt tio dagar som du räknat blir säkert rätt lagom.

Förra vintern hade jag tre stora kallblod som hade i princip fri tillgång. En 350-kilosbal räckte till sex, ibland sju dagar. Fr o m oktober t o m april gick det åt 34 balar.

Den här vintern kommer jag att ha fyra stora, hungriga kallblod i stallet så det kommer att gå åt cirka 45 balar.

Immer

De verkar ju äta ungefär lika mycket, pållarna... Tog ut en bale idag till ena hagen, får se om det är nåt kvar imorgon :p

Känns himla smidigt det här, får 16 balar åt gången levererade till dörren och sen bara köra ut dem i hagarna med traktorn. Smidigaste vintern ever :D Och antagligen väldigt glada hästar också!

Vi räknar med att göra av med MINST 80 st 600-650kg balar okt-maj (ca 50 ton). 6 ton i månaden alltså.
Gänget på lösdriften består av ett fullblodssto+ hingstunge, en till hingstunge och en fjordvalack.
I stallet finns tre halvblodsvalackar, ett varmblodssto och ett dräktigt halvblod. 9 hästar totalt alltså.

Alla kommer att ha fri tillgång, så det är möjligt att vi behöver ännu mer, dom är matvrak allihopa;)

Vi har 350 kg-balar.
I år har jag lite svårt med beräkningen då jag står med en arab och en shettis (åring). Förra året var det två D-ponnys (araben och en new forest), och då gick det väl åt 1 bal var 14 dag ca. Väldigt torrt hösillage och höll sig fint länge. De hade fri tillgång.

Vill ha fri tillgång i år också, men är orolig för att shettisen kommer äta ihjäl sig. Eller de anpassar sig efterhand även om det är fri tillgång? Har ju aldrig haft shettis innan, men glupska är dem ju onekligen!

Måste ha hösillage då araben lätt får hosta av vanligt hö, tyvärr då jag har gratis hö att hämta hos mormor och morfar :cool:

1) Vad väger balen
400 kg för de stora och 35 kg väger de små
10
50 storbalar dvs ca 2/vecka okt till april. Sedan småbalar de andra månaderna. 1-2/dag beroende på bete mm

KL

Hur mycket bör en nordsvensk och en liten storhäst på 2 år äta ungefär?

Nordis sätter gärna i sig väldigt mycket väldigt snabbt, men hur lång tid tar det innan hon borde lugna sig?

1) Vad väger balen
De stora ca 150kg och de små ca 30kg
3 halvblod och en D-ponny
Har inte riktigt funderat på hur många som går åt i månaden, men vi har 90 små balar för perioden då det forfarande är gräs i hagarna och ca 56 stora balar när det är kallt och inget gräs. Totalt så ska det vara 12ton.
Räknar med att det kommer gå åt ca 3ton per häst under säsongen. Lite snabb överslagsräkning ger ungefär 2.5-3 stora balar i veckan

Såhär räknar jag inför hösten -08.

Ca 500kg/häst/månad de månader de inte går på bete.
Dvs. mitten på okt till mitten på maj.

500x7=3500kg/år
Våra balar väger 400kg. 3500/400 = 8,75 balar

Dvs 8-9 balar/häst.

Jag delar upp inköpen på 2-3 ggr/år. Så det blir 3 balar/häst/inköp och sen får man se hur våren ser ut. Om man kan ta 2-3 balar sista leveransen. Då har man iaf inte räknat för smalt.

I år räknar jag med 9 hästar - dvs 9 balar x 9 hästar = 81st.

Senast ändrad:

1) Vad väger balen

Jag beställer för första året in hösilage som vi i stallet ska dela på och har kommit fram till att det behövs väldigt mycket mer balar än vad jag trodde :p

1. Olika, men runt 40 kg.

2. Ett fbl och en ponny

3. 32 kg/dygn räknar jag med.
Jag räknar på hur mkt de äter per max som dygn, i detta fall 32 kg. Sen räknar jag på den givan alla fodringsmånader. Tidig höst och sen vår går det ju mindre pga gräs, men som sagt alltid bra ha lite extra. Räknar sept - majsom 'fodringsmånader'. Dvs 9 månader. Sen räknar jag alla månader som 31-dagars.

Dvs 32 kg/dag * 31 dagar/månad * 9 månader = 8928 kg.
8928/40 = 223,2 balar, som jag då jag vet jag räknat högt avrundar till 220 bal, eller 8,8 ton/ 8800 kg. Jag anger helst i ton/kilo än balar, just eftersom balvikten kan variera.

I realiteten så kan jag ju behöva fodra juni med, eller börja tidigare än september. De kan få boxvila höst/vår och kräva full giva etc, men genom att räkna i överkant så står jag aldrig där och saknar mat 'för sista månaden' t ex. Och om det blir över, så använder jag det nästkommande höst helt enkelt, och är det mkt över så drar jag av lite nästa år.

allmänt....

Vi använder upp våra balar på 5-7 dagar.På sommaren tillskottsfodras tävlingshästarna med vanligt torrhö då vi inte gör av med en bal på en vecka.

Är lite nyfiken......ni som använder samma öppnade bal i upp till 14 dagar.....hur säkerställer ni den hygienska kvaliten?

Mycket dyrare. Betydligt dyrare. Det är en markant högre tillverkningskostnad på de små, går åt mer material, samma eller mer jobb etc. Att plasta tio små 40 kg:s balar tar t ex mer plast än att plasta en stor 400 kg:s bal.

Jag ger 3 resp 3.60 kr/kg för småbalssilage, vitt inkl moms. Två olika leverantörer, men de flesta ligger lika.

Hos min leverantör så är de små ganska så mkt dyrare, antar att det är dyrare med små balar hos de flesta.

Det blir ungeför 3.70kr/kg+moms för de små, om man köper fler än 10 så blir det ca 3.30kr/kg+moms. De stora (150kgs) kostar 2.00kr/kg+moms. Vill man ha ännu större (300kgs) så är det 1.65kr/kg+moms.
Styckepris för de småbalarna är 110kr (100kr om fler än tio).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama