Hur många Använder Bosal?

A

Athina

Lätt, svårt? Komentarer tack... :D

9291.jpg

Sv: Hur många Använder Bosal?

Jag gjorde det tills gamling drog i full galopp med mig på tävling för 3 veckor sedan. Nu blir det bett!!!

Använder alltid bosal på mina pållar, som omväxling till bett.
Skönare att rida med bosal tycker jag. :d

Det är viktigt att den sitter rätt förstås!

Senast ändrad av en moderator:

Använder det till o från. Det viktigaste är att man skall ta kontakt med tränare eller dyl.
Mycket för att det är svårt att rida rätt på en bosal. Det är värt dom pengarna att ta en lektion för en duktig person så att man får in fingerkänslan när man rider med Bosal..

Lycka till

//Elisabeth i GBG

Bosal är inget man använder till och från.
Traditionellt används den som ett redskap under utbildning av hästen. Unghästen rids in med tränsbett. När unghästen börjar byta tänder går man över till Bosal. Utbildningen fortsätter med bosal något år sedan sätter man in ett stångbett i munnen. Under lång tid rider man med både bosal och stångbett och dubbla tyglar där tyglarna från bettet från början bara "hänger med". Efter hand fasas stångens tyglar in i arbetet och bosalens tyglar fasas ut tills man till slut bar rider med stångens tyglar. Då kan man ta bort bosalen.

Man kan naturligtvis tillfälligt återgå till bosal om hästen får problem med munnen/tänder eller liknande men det är lite olika teknik att rida på bosal kontra bett.
JJ

Naturligtvis kan du använda Bosalen till o från.. Who sets the rules? :confused:

Det bestämmer du ju lite själv. Använder den oftast efter raspning eller när jag vill förfina lite. Hästen mår ju inte dåligt av det. Det viktigaste är återigen att prata med någon som verkligen kan rida med Bosal och lära dig genom det.

//Elisabeth

Jag tycker det är rätt svårt faktiskt. Använder det oftast i övergången från tränsbett till skänkelbett.
Samt när man behöver fixa till neckreiningen lite.

- Jessica -

Använder såklart bosal på unghästarna, alltid på inridningarna och de första veckorna. Men även till och från på tävlingshästarna som går på stångbett, d.v.s. de äldre hästarna. Naturligtvis har jag då en målsättning med mitt bosalanvändande, precis som med stång eller delat tränsbett. Beroende vad jag ska göra med hästen för dagen väljer jag utrustning. Alltså till och från. Jätteviktigt att inte glömma bosalen och grundridningen för att hästen är äldre och högt utbildad.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Ketrawzc
·
Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
3
· Visningar
233
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar