Lång sammanfattning av Hästmagazinets test av transporter från någon som faktiskt har läst artikeln:
Testet gjordes ihop med Teknikens Värld, som ju är duktiga på diverse fordonstester. Testförare var en trafikinspektör från polisen och som brukar anlitas av t.ex. Teknikens Värld.
Bilen var en Volvo V70, en mycket vanlig dragbil. Motorstyrkan framgår inte av artikeln, men finns från 140 hk-225(?)hk beroende på modell av V70, om jag minns rätt på ett ungefär.
8 leverantörer av transporter deltog. Framgår inte varför just dessa var med eller om fler hade bjudits in, men tackat nej. Tillverkarna hade själva valt vilken vagn de ville ha med i testet, vilket blir ett av skälen till att släpen är olika viktmässigt. Typ av däck varierade mellan släpen också, tillverkarnas val, men kan påverka trafikegenskaperna.
Släpen vägdes av trafikpolis. I år stämde de verkliga vikterna mycket bättre med angivna tjänstevikter än i fjolårets test.
Resultat från väjningstestet och vikter:
1. Ume BA35 (740 kg tjänstevikt/720 kg verklig vikt)
2. Trane Exclusive (1000/1050)
3. Värmlandsvagnen H2 (630/680)
4. Boj Bravo 220S (840/830)
5. Brenderup Imperial (1000/1010)
6. Fautras Provan (940/930)
7. Kylinge Euro (940/970)
8. Henra Grand Chevalier (1050/960)
Transporterna inspekterades utifrån djurskyddslagen och Jordbruksverkets föreskrifter av en djurskyddsinspektör från en kommun. Hon tittade på varje vagn för sig utifrån lagkrav och det finns ingen "bäst-i-test"-lista från inspektionen.
Artikeln innehåller spridda, främst positiva, kommentarer från inspektören om resp. vagn. Den enda vagnen som har kommentar om ventilation i artikeln är Värmlandsvagnen. Hon konstaterar att den har ventilation i taket och två lägen på bakluckan. (=Miniminivå enligt min alldeles egna åsikt.) Enligt regelverket ska ventilationen motsvara minst 20% av golvytan, vilket inte någon på marknaden förekommande vagn klarar, enligt artikeln. Däremot kan man få tillräcklig luftgenomströmning om man kombinerar främre och bakre ventilation rätt.
De enda negativa kommentarer från inspektören som finns med i artikeln är:
Henra - ingen skyltning.
Fautras - risk för att hästen kan halka vid lastning p.g.a. ramp saknas. (Snarare är risken den omvända, tror jag.)
Ume - Inga tvärribbor på mattan på rampen --> risk för halka.
Värmlandsvagnen - Tveksamt om den hela frambommen är "enkelt löstagbar".