Hur man tar hand om en mobbare

Sv: Hur man tar hand om en mobbare

Givetvis är inte våld lösningen - egentligen. Men jag förstår ungen fullständigt! Jag såg bara korta versionen och har alltså ingen aning om hur länge det har pågått och hur grov mobbingen har vart, men jag tycker han gör rätt.

När min sambo var runt 13-14 fanns det en äldre kille på skolan som gav sig på folk lite då och då. Helt oprovocerat, för att visa sig tuff eller nåt. Alla yngre var livrädda för killen och det utnyttjades till max! En dag gav han sig på min sambo som fick nog av hela översittarattityden och gav igen. Ingen allvarlig misshandel eller så, men visade tydligt att det där är inte okej! Och efter det höll sig mobbaren borta, ifrån alla sina tidigare offer.

För att återgå till filmen - det som gör att jag tycker han gjorde rätt är att killen bara markerade (visserligen rejält, men ändå). Hade han velat hade han kunnat ge den lille skiten ordentligt med stryk, men valde att gå därifrån. Förhoppningsvis får han vara ifred efter det här...

I hela mitt svar tar jag för givet att mobbingen pågått under lång tid och att ingen annan lösning har fungerat.

Sv: Hur man tar hand om en mobbare

Det jag hade velat se dar ar en vuxen larare som hade greppat tag i nackskinnet pa stickan, och tagit med sig bada barnen in nagonstans for en ordentlig pratstund. Och for att fa mobbaren att prata med och saga forlat till offret. Lite som en hast som forsoker nafsa, det galler att ta dem direkt, inte fem minuter senare. Mer vuxna ute bland barnen och mojligtvis mer kompistraning och antimobbningprojekt i skolorna.

Fast jag forstar offret, jag har ocksa gjort ungefar sadar med mobbare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka