Hur lyckas man med att lura i gammal klok häst "butta"?

IngelaH

Trådstartare
En påse åt skogen... *note by myself* 1 g butta iblandat i väl uppblött 1 kg lucern, 7 dl betfor, ½ kg soja, B-vitamin, E-vitamin, magnesium, arnika och väl blandat i en 3/4 full murarhink, går INTE att lura i en 27-årig vacker vit.

Jag har sett att man kan blanda i fil/youghurt och använda spruta. Kan det funka med drickyoughurt? Jag tänkte, det är lite mer lättflytande att dra upp i spruta...

Eller finns det någon annan klok bukefalist, som har något bra förslag?

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:
Sv: Hur lyckas man med att lura i gammal klok häst "butta"?

Jag brukar fråga om hästen kan få Metacam istället. Betydligt dyrare men mycket enklare att ge eftersom de flesta hästar tycker att det är gott. Men om man måste ge Butta så är det bara att blanda med lite vatten och ge det oralt med en spruta istället. Vill man vara snäll kanske man kan smaksätta det med något, men så snäll har aldrig jag varit. Tror inte att det finns något som döljer Buttasmaken ändå.

Jag brukar fråga om hästen kan få Metacam istället. Betydligt dyrare men mycket enklare att ge eftersom de flesta hästar tycker att det är gott. Men om man måste ge Butta så är det bara att blanda med lite vatten och ge det oralt med en spruta istället. Vill man vara snäll kanske man kan smaksätta det med något, men så snäll har aldrig jag varit. Tror inte att det finns något som döljer Buttasmaken ändå.

Mmm... vi bad om metacam. Jag fick ett par kvarblivna doser metacam att grunda med, av min equiterapeut och det funkade super. Men veterinären ville hellre att vi skulle köra med "butta", så då får jag prova att brotta ner damen och köra med vattenlösning. :)

Tack.

/IH

kl

Vi kapar toppen på en gammal spruta. (så du får som ett rör. Jämna till kanterna sen för dom kan lätt bli vassa) Häller i påsen och sedan lite vatten.
Sen kör vi in sprutan i munnen på samma sätt som när man avmaskar. Inga problem hittils.

Att blanda mediciner med foder i hinkar eller dylikt är lite vanskligt då man inte vet om dom fått i sig alltihop.

Lycka till
AM

Delar glatt med mig av Esters Hemliga Recept

x antal påsar Butta blandas med sirap till en kletig smet. Därefter späder man med lite lagom vatten (eller, enligt smakpanelen i stallet, ännu hellre med stark fläderblomssaft) till lagom konsistens. Klipp ut ett stort hål i en 50 ml spruta (klipp av pipen och lite runt om, tång funkar utmärkt, men även en vanlig såg är användbar), dra upp Buttaävjan och spruta i munnen på den ovilliga hästen. 2 st 20 cc sprutor fungerar också, men det är ju smidigt om allt ryms i en spruta.

Sådärja! That´s it! Fast jag får ju erkänna att jag också funderat i Metacam-banorna!

Fast jag får ju erkänna att jag också funderat i Metacam-banorna!

Mmm... det hade som sagt, varit klart enklare, då jag aldrig har haft häst som jag behövt behandla med medicin förut och metacamen var no problemas'... Men jag litar på veterinären, som jag har haft mkt bra kontakter med sen den tiden jag varit skötare på andras äldre kusar.

Sirap- och fläderblomssaft, låter som en hit...

Som nån skrev kapa en spruta och blanda med något, vi hade en fånghäst i stallet för ett par år sen, en slug gamling som vägrade allt med smak av nåt som helst "konstigt". Vi blandade i köpt äppelmos = lagom konsistens som blandas med buttan. Men det gick inte helt problemfritt för det, efter ett tag vande den sej vid smaken lite dock. Fil, youghurt mm gick inte i det fallet. Konsistensen måste vara fastare annars rann det lätt ut när den ev spottade och fräste och gapade. Håll upp huvudet tills den svalt..

Jag tror både saft och sirap är för löst om hon är envis. Det måste vara lite fast liknande som avmaskning om dom är riktigt svåra.

J
Jag tror både saft och sirap är för löst om hon är envis. Det måste vara lite fast liknande som avmaskning om dom är riktigt svåra.

Så rätt du har... testade butta med vatten i metacamspruta och idag gick det... Men i morgon är hon nog mer beredd... :D

ni som gett tips med sirap så är det JÄTTEBRA... om hästen äter sirap.. :P

Jag testade med sirap en gång och min häst tycker att det smakar faan.. så testa före om hästen gillar det :D

Till mitt mycket misstänksamma och omutbara sto jag hade förut så tog vi morotsbitar, gröpte ur dem, pillade i pulver och sen på med lite "urgröpt" uppe på. Varvade preparerade bitar med opreparerade. Hon älskade sina "medicinstunder" efter det. Pilligt, men kanske värt ett försök?

Morotsbitar låter som en bra idé, då min dam är lite av en gottegris. Och nu, när du skriver det, kommer jag ihåg att jag hjälpte min kompis gröpa ur äpplen, när hon gav sin fjording Butta för en herrans massa år sen.

Och ÄPPLEN, DET har vi... *smider onda planer*

Ha ha ha förlåt att jag skrattar, men det prövade vi med den hästen, med resultat att den slutade äta äpplen:angel: Nej alltså att mer eller mindre ge som en avmaskning var enda sättet på den hästen, men det var en mycket bestämd gammal valack (inte min men jag var en av dem som gav honom buttan) Svår att övertala när han väl bestämt nåt. Din häst kanske inte är fullt så envis:D

Usch, Traceys nu blev jag ju velig... :( Jag vill ju inte att hon ska sluta tycka om frukt och grönt. Det får nog bli sprutmodellen, så länge jag orkar hålla i henne i stället. :p

Alltså jag vill inte skrämma dej från att använda alla sätt som kan vara bra:). Men hur man än gör smakar butta illa och en känslig häst som inte är ponnymatvrak känner den smaken och kan (som denna) i värsta fall bli misstänksam mot alla goda äpplen för att det plötsligt smakade illa efter nån tugga:crazy: Det smakar så illa att jag tycker man lika gärna kan ha ner det i röra av lämplig konsistens och sen spruta in i munnen, och hoppas att den sväljer snabbt. Tror knappast att man kan dölja den smaken för en misstänksam häst, hur man än gör. Det beror förstås också på hur mycket man ska ha i hästen men tex en påse är mycket att dölja i lite godis.
Bättre att ge godiset efteråt tycker jag, rent och fritt från butta! Men du kommer nog underfund med vad som funkar bäst för din pålla:idea:

För många år sen var jag tvungen att ge Butta till mitt sto och efter att ha prövat det mesta blev det spruta i munnen. Efter en dag fattade hon vad som hände. Hon reste sig och slogs nästan, vi var tvugna att ha både träns med kedja under hakan och grimma med kedja över plus stark kompis. Först då köpte veterinären att Butta inte var rätt för henne och hon fick Metacam.

Följden blev att hon blev väldigt svår att avmaska i flera år efteråt.
Något av det första jag försökte var att blanda ut det i något gott och lägga i krubban. I över en vecka rörde hon ingenting som las i den, inte ens när jag gjort rent den ordentligt.

Det är roligt med kloka tanter för det mesta men ibland vill ma ju ha en sån där snäll medgörlig som aldrig ifrågasätter:D

Hej!

Jag ger alltid med spruta, utblandat i vatten.

Min förra (matvrak/godisgris) lärde jag att efter sprutan får man godis. Henne kunde jag spruta i hagen utan grimma "man får ju godis efteråt!!!".

Nya pållan försökte jag samma med, men då slutade hon äta godis- dvs inte helt bra lösning på henne. Henne blir det bara spruta.. Funkar super.

Ingen av dom har gått att lura, varken med butta, finadyne eller metacam. Den förra kunde tom sortera ut utblandad butta.. *suck*

/Lavinia

Häll bara inte yoghurt eller fil i krubban...det får "spännande" konsekvenser om de gör ett fnysande :p

Hade satsat på sprutan om jag var dig!

Om man vill ha fastare konsistens än fil/vatten/äppelmos brukar det gå att blanda buttan i margarin + lite vatten, blir då samma konsistens som avmaskningsmedel. Skär av toppen på en spruta och tryck in! :laugh:

Jag brukar fö alltid ha några tomma urdiskade avmasknings sprutor "på lut" till såna här tillfällen, lite bättre än 20 ml sprutor.

Min gamling fick en kur butta för ngt år sen. Att späda ut med mycket betfor, lucern, upphackade morötter och äppelcidervinäger funkade hyfsat. Äppelcidervinägern använde vi på en häst jag red som skulle ha butta med, i betfor.
Funkar inte det tycker jag sprutmodellen är att föredra.

Liknande trådar

Foder & Strö Vår trotjänare blir 30 till nyår. I år är första året hon faller ur fort på vintern och jag gör vad jag kan för att hålla henne i...
2
Svar
28
· Visningar
4 939
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka