Hur lurar man finsmakande häst?

R

Raider

Min häst vägrar äta munkpepparn som jag blandar i hans foder. Det är endast 15g men nej, han tänker då inte stoppa i sig det inte..

Jag har provat blanda det med hans kraftfoder, lagt lite lite i ett urgröpet äpple, tom testat att tvångsmata honom genom att bara "kasta" in det i munnen på honom och hoppas att hälften fastnar i saliven.. Men inget fungerar. Han är finsmakare till tusen och det räcker att ett enda pepparkorn finns där så äter han det inte.

Jag vet inte om man kan mala den och sen blanda med vatten och spruta in det i munnen med spruta? Jag vill ju inte förstöra själva effekten av själva pepparn.. Samt att när han ser den sprutan i fortsättningen så kommer han springa långväga för att slippa..

Jag behöver tips och råd, snälla!

Sv: Hur lurar man finsmakande häst?

Måste han verkligen ha munkpeppar då, kan du inte hitta något annat sätt att hantera de 'problem' jag antar du vill mildra genom att ge honom munkpeppar?

Byt till flytande örtblandning, funkar alldeles förträffligt till valacker som blir konstiga på våren. Temperamental som egentligen är för ston och brunstar, funkar perfekt i vårt stall på en något udda vallack som lugnat ner sig till en normalnivå. Resultat märktes redan efter några få dagar och sen har det bara blivit bättre och bättre.

Operera bort hypofysen på honom då, vad det det du tänkte på kanske? Ibland är det inte så lätt att lösa problem som kanske verkar lätt för en annan. Har man inte stall hemma på sin egen gård och kan flytta och byta ut hästar hur som helst, så får man försöka testa sig fram till en vettig lösning. I detta fallet, hade munkpepparn vart en förträfflig lösning på problemet, om den nu verkar på honom vilket är svårt att avgöra i den här situationen..

Tack för tipset, du har möjligen inte ett produktnamn på denna örtblandning?

Operera bort hypofysen på honom då, vad det det du tänkte på kanske? Ibland är det inte så lätt att lösa problem som kanske verkar lätt för en annan. Har man inte stall hemma på sin egen gård och kan flytta och byta ut hästar hur som helst, så får man försöka testa sig fram till en vettig lösning. I detta fallet, hade munkpepparn vart en förträfflig lösning på problemet, om den nu verkar på honom vilket är svårt att avgöra i den här situationen..

Nej, jag tänkte på alla de andra örtblandningar och tinkturer och andra medel som finns, om något av de kan hjälpa. När han nu inte tycker om munkpepparen och det tycks vara mer eller mindre omöjligt att få i honom det, så kanske prova något annat preparat? Endera en örtblandning med munkpeppar i (vissa saker de inte äter rent kan de ju äta i blandning, eller i annan form så att säga), eller någon helt annat 'medel' med samma verkan. Som han förhoppningsvis hellre vill äta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka