Hur lösgör jag en passaktig häst från marken?

honung

Trådstartare
Har en väldigt passaktig häst som jag tänkte arbeta med från marken. Hur lösgör jag honom på bästa sätt? Vad är att föredra - longering eller tömkörning? Min pålle är ung och inte riden så länge. Han kunskapsnivå är inte så hög ännu, men han är mycket tömkörd innan han kom till mig. Hur får jag honom lösgjord utan att sitta upp på honom?

Jag skulle börja att arbeta hästen i repgrimma.
Och där så använder jag mycket av Tassetass variant på 7-Games. Be henne om dem, jag vet inte om jag får sprida dem hur som helst.

Sedan så är ju både longering och tömkörning bra på en stel häst. Tömköra i oländig terräng är det ju bra att börja med. Så får Pålle lyfta på fötterna. Sedan så kan man ju köra cirklar runt olika träd.

I repgrimman så kan du göra olika rörelser i skritt.
Öppna och vändningar är ju ganska så lätt att få till.

Läs gärna lil-sis dagbok på www.sammetsmule.nu där hon beskriver sitt arbete med Ponnyn. Hon har fått mycket bra resultat av sitt avsuttna arbete.

att longera är inte speciellt bra för en passaktig häst, speciellt inte om man gör det med ett snöre.
Att löslongera den i skritt i en fyrkantig volt gör underverk. I rav gör det mest dåligt.
En passaktig häst har svårt at hantera sina bogar, gör därför övningar som lär den flytta på dessa utan att man gör det via huvudet.
Tömkörning är oxå bra om man gör det utan segande innertgel, utan mest för ytterhjälper.

Jag skulle börja att arbeta hästen i repgrimma.
Och där så använder jag mycket av Tassetass variant på 7-Games. Be henne om dem, jag vet inte om jag får sprida dem hur som helst.

Har pm:at Tassetass. Det låter intressant.

Tömköra i oländig terräng är det ju bra att börja med. Så får Pålle lyfta på fötterna. Sedan så kan man ju köra cirklar runt olika träd.

Jag har skrittat honom i en gammal kohage som består av gammal sjöbotten, den består av ett vidsträckt fält med bara massor av små miniatyrkullar av tuvor. där har jag bestämt mig för att vi ska gå i ökad skritt, och detta är oändligt skitjobbigt för pållen som bara vill passa - här måste han ju lyfta på benen...ska sela på gjorden och ta sikte på dessa tuvor!

Läs gärna lil-sis dagbok på www.sammetsmule.nu där hon beskriver sitt arbete med Ponnyn. Hon har fått mycket bra resultat av sitt avsuttna arbete.

Där fanns massor intressant att läsa! Tack för länken!

att longera är inte speciellt bra för en passaktig häst, speciellt inte om man gör det med ett snöre.
Att löslongera den i skritt i en fyrkantig volt gör underverk. I rav gör det mest dåligt.
En passaktig häst har svårt at hantera sina bogar, gör därför övningar som lär den flytta på dessa utan att man gör det via huvudet.
Tömkörning är oxå bra om man gör det utan segande innertgel, utan mest för ytterhjälper.

Kan du ge exempel på övningar där jag får honom att använda bogarna utan att ta vägen via huvudet? Jag har tyvärr ingen volt/paddock ännu att arbeta honom i, utan bara grusvägar och naturunderlag. Jag vill också veta hur jag ska spänna tyglarna vid tömkörningen på bästa sätt?

Bättre att inte gå ökad skritt utan oändligt sakta utan att man drar honom i munnen. Går han snabbt där så lär han sig bara att ramla runt på framdelen och ända lyfta benen (iochförsig så är det väl så man vill att islänningar ska gå) medan om han går sakta så bygger han hälsosamma muskler lite varsamt och lär sig en hel del om hur man hanterar sin kropp.

Led honom och led honom i en fyrkantig volt där du i början gör halt och utifrån puttar runt hans bogar, steg för steg och belönar vare steg och hindrar honom att springa sig runt hörnan på normalt islandsvis.
Gör fram och bakdelsvändningar för att öka hans kroppsmedvetenhet.
Tömkör med tömmarna i ringarna som är i samma höjd som när du skulle hållt handen när du rider., inte massa inspänningar och dra in huvudet på honom

Tömkör med tömmarna i ringarna som är i samma höjd som när du skulle hållt handen när du rider

Jag skulle föreslå att du prövar och ser hur du får kommunikationen att fungera bäst. Med den tömplacering som Djurjouren föreslår hamnar både hästens mun och du själv lägre än tömmens högsta punkt och denna bildar alltså ett uppochnervänt V (om inte hästen är jättestor, då blir det bara nedförsbacke). På min häst blir det brott i kommunikationen när det blir ett dylikt "avbrott på linjen", därför sätter jag alltså tömmen genom en ring rätt långt ner, mer eller mindre i linje med hästens mun.
:)

Men det är ju höjdskillnaden du vill ha ju :D, sätter du tömmen i höjd med hästen smun så får man motstånd eller underhals och det som ni kallar S-form, sätter man den där uppe så får man framåtnedåtsökning.
Varför vill du inte ha framåt neråt sökning när du tömkör?

Jag skulle föreslå att du prövar och ser hur du får kommunikationen att fungera bäst. Med den tömplacering som Djurjouren föreslår hamnar både hästens mun och du själv lägre än tömmens högsta punkt och denna bildar alltså ett uppochnervänt V (om inte hästen är jättestor, då blir det bara nedförsbacke). På min häst blir det brott i kommunikationen när det blir ett dylikt "avbrott på linjen", därför sätter jag alltså tömmen genom en ring rätt långt ner, mer eller mindre i linje med hästens mun.

Hästen ÄR stor. JÄTTEstor. Tycker jag - han är minst 146 hög. Jag har inte mätt upp honom, men det är en stor pojke.

Djurjouren - du menar att det är bättre att LÖSLONGERA en passaktig häst?? Varför inte trav över bommar i löslongering?? Det har jag tyckt vara ett bra sätt.

Jag får varken motstånd eller underhals, tvärtom, hästen söker sig framåt nedåt och sträcker ut överlinjen och sidorna. Med tömmen i detta läge har vi dessutom en bra kontakt, men den blir klart sämre om jag höjer tömmen, då får jag motstånd. I ridningen brukar ju den där obrutna linjen mellan hästen mun och ryttarens armbåge betonas, så jag tyckte det kändes logiskt, men jag är verkligen ingen tömkörningsexpert, även om jag använt mig av det ganska mycket med gott resultat. Djurjouren, du som vet allt, :D, kan du förklarar hur jag får min häst att begripa den högre tömmen? :confused:

Jag vet inte allt, ingen vet allt så du behöver inte vara ironisk men en häst är et mottrycks djur och sätter man tömmen där nere så drar den nosen bakåt vilket får hästen att dra nosen framåt, sund logik.Drar den nosen fram tappar den baken, ger den efter (man kan ju lära en häst att göra det) tappar den ryggen. Resultatet blir en tråkig häst och alla tömkröningens lösgörande fördelar försvinner.

Antar att du rider din häst med "hög töm"? Begriper han den då?Annar sså får du lära honom det långsamt och noggran på kort tygel tils den förstår.

Jag vet inte allt, ingen vet allt så du behöver inte vara ironisk /snip/ Antar att du rider din häst med "hög töm"? Begriper han den då?Annar sså får du lära honom det långsamt och noggran på kort tygel tils den förstår.

Vem var ironisk? ;) Jag försöker igen:
När jag rider hamnar ju handen och underarmen i linje med tygeln fram till bettet och det är just det som blir fel när jag försöker tömköra med tömmen genom de höga ringarna på manken. Manken är den högsta punkten, högre än både hästens mun och mina händer när jag står på marken, och det verkar ställa till problem. :confused:

Vaddå för problem? Rent logiskt så ska inte just det ställa till problem, att tygeln går neråt sen ska inte spela nån större roll.

när jag försöker tömköra med tömmen genom de höga ringarna på manken. Manken är den högsta punkten, högre än både hästens mun och mina händer
Jag undrar hur du sätter körgjorden på din häst och hur din körgjord ser ut. Däckeln skall ligga i sadelstaden så att de höga ringarna hamnar där du skall ha händerna. I körning så har man alltid tömmarna genom dessa ringar i Däckeln och det går utmärkt att arbeta hästarna så.

Jag har en longer/tömkörningsgjord i neopren från Hööks, den har om jag minns rätt fyra ringar på var sida, rätt jämnt fördelade från mankhöjd och neråt. Jag helt med på att de översta ringarna motsvarar handhöjd när man rider, det är ju bara det att jag inte befinner mig på hästen utan nedanför. När man kör sitter man ju också högre upp, (inte för att jag kört något sen barndomens snälla fjordhäst Tulla :love:) och då får man en rätare linje till hästmunnen.

Jag kanske analyserar fel, men när min häst som är mycket mjuk och styrbar och lättarbetad från marken med lågt fästa tömmar, plötsligt blir svår att styra, går emot, snurrar runt och inte verkar veta vad jag ber honom om när jag trär tömmarna genom de högre ringarna, drar jag ju mina slutsatser. :) Jag antar att det är en träningssak, och det är inget stort problem, men om nån har ett tips vore det intressant att höra. Jag nämnde det bara eftersom jag ville dela med mig av erfarenheten att jag tyckte det gick mycket bättre att köra med låga tömmar. Det bästa vore ju om man kunde variera höjden efter vad man vill träna. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
598
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 531
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar