Hur löser ni med egna stall och heltidsjobb fodringar??

ammisan

Trådstartare
Mitt evigt dåliga samvete...

Jobbar heltid. Har 1 timme till jobbet enkel resa och känner ingen som kan fodra lunch. Hästarna går för tillfället på lösdrift med fri tillgång på halm för att få tuggbehovet tillfredsställt.

Jag gör såhär;

Frukost vid 6.30
4 kg hö i varsitt småmaskigt nät. Får även 3 dl betfor och 3/4 dl mineralpellets.

Eftermiddagshö vid 17.00
4 kg hö/häst i småmaskigt hönät.

Kvällsfodring vid 22.00
4 kg hö i varsitt småmaskigt nät. Får även 3 dl betfor och 3/4 dl mineralpellets.

Hade VÄLDIGT gärna haft möjlighet att fodra lunch men eftersom jag har så långt till jobbet så är det inte möjligt. Känner ingen där vi bor så går inte heller att be någon annan att lunchfodra:(

Vet att många andra länder använder halm som grovfoder men mitt dåliga samvete ligger ändå och gnager :crazy:

Hur gör ni andra?!??! Kan ju inte vara ensam om detta fenomen:(

Sv: Hur löser ni med egna stall och heltidsjobb fodringar??

Det Ju inga problem om de har halm och att tugga på hela dagen i stort sätt innan intag ?

Det är tuggbehovet hästar har som ger mättnads/hungerkänsla i sig . Inte ett jämnt näringsintag dygnet runt .

Automatiska fodringar av olika slag går ju att fixa :)

Automatisk grind som öppnar upp en del i hagen där du lagt ut mat i förväg vid ett klockslag

Lådor med hö som öppnar sig och släpper ut höet vid ett specifikt klockslag

Om du har träd eller något annat högt går det att hänga upp påsar med hö som släpps ner vid angivet klockslag

etc etc

Finns hur mycket som helst att prova :)

Jag jobbar också hela dagarna och ger dom frukost kl 5 då jag släpper ut dom. Jag ger dom så pass mycket hö att dom har att tugga på till ungefär kl 13-14 (ca 7-9 kg per häst) sen får dom lunch hö när jag kommer hem vid 17-tiden (ibland kommer nån medryttare ut nån timme tidigare då fodrar dom)
Och insläpp och kvällsfodring är mellan kl 20-22 nångång. Och det funkar bra tycker jag

Ja egentligen vet jag det men är väl bara för att de ändå alltid vräker i sig höet såfort de får det. Men är kanske mer för att de är lite "godis-grisar" än egentligen hungriga... :meh:

Är helt nybörjare på lösdrift också så har inte haft denna typen av hästhantering innan. Trots att man haft häst i 26 år så känns mycket ändå helt nytt :p

Ja har hört talas om dessa men de som finns "färdiga" på marknaden är ju svindyra (inte riktigt pengar till det nu, precis köpt hus;)) Du har inga bra "hemma meck" tips?? :p

Borde kanske ge det som utmaning till gubben som är elektriker?? :sneaky:

Jag använder lunchgrind. Har för mig att den kostade runt 2000 kr, inne på sitt fjärde år nu. Fungerar väldigt bra! Har dock inga tips på hur man fixar en själv, men om din man är elektriker borde han ju kunna klura ut något ;)

När jag köpte min kunde man även köpa lösa delar, tex bara själva timern och elektromagneten, så då kan man kanske komma billigare undan.

:Dtillgång till elektriker men då så...ström magneter äggklocka...voila..:p

hissa tex upp nät i ett träd eller bygg lådor är botten öppnar sig när äggklockan bryter strömmen till magneterna.....

kostar en spottstyver...funkar kanon...om man har tillgång till ström då

de borde han fixa...:p

Jag ger mat ca 07, 17-18, 20-22. Är någon hos hästarna på dagen ger man en liten lunch om maten är slut.

Ger helt enkelt ca 6kg per d-ponny på morgonen som jag går runt i hela hagen och delar ut om de inte ska få lunch. Det blir ca 2 kg var i grushagen där de går ut, sen resten i ca 15-20 högar i olika områden i hagen. De äter lite här och där då och brukar ha kvar till ca 11. Eller senare om jag lagt ut lite halm också. Tar en stund men tycker det är rätt trevligt och bra att gå ett varv på morgonen. Ska de få lunch när jag är hemma brukar de bara få en hög i grushagen.

Sen kommer de in vid 17-18 och får lite kraft och en liten högiva. Sen får de finmaskigt hönät eller på golvet på kvällen. Funkar Brå tycker jag.

Jag hade lunchgrind när jag jobbade dagtid. Det fungerade mycket bra. Hästarna stressåt inte alls lika mycket som innan. Min kostade ca 1500 och är inte beroende av el :) Annars funkar det ju jättebra med halm som komplement till hö.

Jag tycker inte att du behöver göra några större förändringar, de har ju halm att tugga på!
Det man i så fall skulle kunna göra är att ge lite mer på morgonen tex 6 kg och 3 kg de andra målen då det inte är lika lång tid till nästa mål "riktig mat"!

Ja har hört talas om dessa men de som finns "färdiga" på marknaden är ju svindyra (inte riktigt pengar till det nu, precis köpt hus;)) Du har inga bra "hemma meck" tips?? :p

Min elektrikersambo byggde mina olika varianter ;)
Pga lite väl smart häst var en specialvariant med höpåsarna uppe i träden som fungerade bäst. Kunde ställa in så hästarna fick tre oberoende mål med detta system. Skitsmidigt, de kunde få mitt i natten också :)

Köp ett gäng elektromagneter och börja bygga! :)

Jag har en automatisk lunchgrind som öppnas vid lunch så kan hästarna gå in dit jag lagt ut hö och äta :) Sen fodrar jag middag när jag kommer från jobbet strax efter kl 17.

Automatiska fodringar av olika slag går ju att fixa :)

Automatisk grind som öppnar upp en del i hagen där du lagt ut mat i förväg vid ett klockslag

Lådor med hö som öppnar sig och släpper ut höet vid ett specifikt klockslag

Om du har träd eller något annat högt går det att hänga upp påsar med hö som släpps ner vid angivet klockslag

etc etc

Finns hur mycket som helst att prova :)

Som ovanstående säger. Finns massa olika sätt, jag har provat alla ovan och de har fungerat.

Jag fodrar var fjärde timme dygnet om. Först så fodrade jag manuellt (snäll mamma som slängde åt dem när jag jobbade) dagtid, och med automatik natt. Hissade upp höpåsar.

Sen byggde jag ut den till hagen med, men efter ett tag så konverterade jag rubbet till lådor med elektromagnet, hembyggda.

Så nu går alla fodringar utom en på automatik (kan ställa den med, om jag vill)

Han fixar det superlätt, jag garanterar. Det enda du behöver är lådor - och de kan du bygga själv. Sen krävs elektromagnet + ankare till det, en digital timer/styrdon och strömförsörjning. Mitt tips är 12 v och bilbatteri med underhållsladdare. Då slipper det regna manna från himlen om strömmen går (det är när strömmen BRYTER lådorna öppnas. Så strömavbrott = allt släpper. Bättre de får för mkt mat än inget, men jag har lättfödda fångisar så de ska inte få någon jackpot).

Det är plättlätt, och grejerna som behövs kostar väldigt mycket mindre än de färdigbyggda som finns, och är lätt tillgängliga att köpa online för privatperson. Mest troligt kan du få ännu lägre pris iom att han är elektriker och säkert har rabatter.

Var lite extra snäll med honom dock, min pappa hjälpte mig och efter 10 lådor sa han nu sist "nu bygger jag inte en till! Det tar mycket längre tid i småpysselarbete än man tror!". Jag har dock mina ute, så blir lite bökigare med kabeldragningar, fästa i vägg etc.
;)

Hade samma problem förut.... tills jag lät hästarna gå på fri tillgång. Själv tycker jag det är mycket bättre, för hur många fodergivor man en ger på en dag så blir det ju ändå inte naturligt för dem. Och man behöver inte bekymra sig om fodringar. Våra hästar brukar ha en hel bal i hagen när det inte finns gräs längre, det funkar för dem. Men hade jag haft väldigt lättfödda hästar hade jag nog gett dem fri tillgång i småmaskiga hönät istället.

. Men hade jag haft väldigt lättfödda hästar hade jag nog gett dem fri tillgång i småmaskiga hönät istället.

Hade du haft sådana hästar hade du insett att fri tillgång inte fungerar =)

Småmaskiga hönät hejdar inte ättakten nämnvärt här..

Jag letar aktivt upp ett grovfoder min häst kan ha fri tillgång på.

Hade han blivit tjock ändå hade jag löst det likt du med halm fritt. Hade det blivit väl lite hösilage så hade jag fixat någon variant på automatisk beroende på vad som funkat bäst.

Mina får fri tillgång.

Det finns alltid halm om höet skulle ta slut.

De får allt hö i smhn nät redan ;) 4 kg är slut på ca 45 minuter:o

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 007
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 814
Senast: Blubbis
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 859
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar