Hur longerar ni era hästar?

Sv: Hur longerar ni era hästar?

Beroende på vad jag vill ha ut av det hela:

*Med gjord och vanliga inspänningstyglar, kapson och långpisk.
Skrittar fram "ett varv runt grannstallet" eller på väg till ridbanan, sedan koncentrerat arbete på volten. Gör täta övergångar och bara några enstaka varv får hon rulla på i samma tempo, då jag stämmer av att hon söker sig framåt och länger överlinjen. Håller på kasnke 15-20 minuter effektiv tid.

*Med kapson och lina eller repgrimma och rep, 150 cm dressyrspö.
Samma framskrittning, sedan varvat skolor vid handen och samlande arbete på volt (= det som kan anses vara själva longerandet). Kortare pass och länger bara ut formen på slutet.

Jag använder longergjord och halsförlängare fäst under magen, eftersom det är den inspänning han arbetar bäst med.

Hur jag lägger upp passet beror förstås på vad jag vill åstadkomma, man kan göra så mycket mer vid longering än många tror. Brukar dock alltid börja med skritt-trav övergångar för lydighetens skull. Att longera över upphöjda cavalettibommar är en favorit, annars tränar jag mycket övergångar.

Kör ca 10 min i varje varv, och då byter jag bara varv en gång (fler med unghäst), avslutar alltid med 5 min trav i låg, lång och rund form. Givetvis ordentlig fram- och avskrittning på rakt spår.

Utrustning: Träns, gjord och inspänningstyglar eller chabong (stavning?) dock har jag ingen som kan ställa in den just nu och det vågar jag mig inte på själv så det får bli inspänningen.

Upplägg: Skrittar fram för hand. Gärna ute om inte bönderna kör skytteltrafik med sina traktorer :mad:
Sedan jobbar jag henne effektivt i ca 15-25 min beroende på va som ska jobbas och vilket humör hon är på. Vissa dagar går allt perfekt och då slutar vi där vissa dagar tar det lite längre tid att få rätsida på henne (ston...)
Byter varv ofta, mycket övergångar och tempoväxlingar. Ser till att hon jobbar på med baken ordentligt och är balanserad.
Skrittar av för hand.

Grimma och lina och långpisk. Skrittar ett par varv, sedan trav om det går, annars galopp. Vanligen vänster, höger, vänster, höger varv. Varierar spårets storlek, från ca 5 m (skritt) till hela volten drygt 20 m. Tränar övergångar mellan gångarterna. 15-20 minuter + 5 minuters promenad till och från banan.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
501
Senast: Oknytt
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar