Hur löser ni lunchfodringar?

Jag fodrar frukosthö ute runt 06:30 och sedan har jag en lunchgrind (fjädergrind) som öppnar kl 12 och serverar lunch :)
Mycket nöjd med grindens funktion, körs på AA batterier och håller en månad innan men behöver byta/ladda batterierna.

Står i valet och kvalet hur vi ska göra nästa år då vi planerar att dränera hagen. Antingen kör vi lunchgrind och dränerar öppningen + fodringsplatsen eller så kör vi fri tillgång och dränerar en utfodringsplats.

Här har våra haft grinden i 18 dagar :)


Låter ju väldigt smidigt med din grind. Är den hemmagjord eller var har du köpt den?
 
Ni som har lunchgrind som går på batterier, har ni grindtråden kopplad till strömmen? Funderar på hur man gör när man har trästaket, funkar det eller måste det på något vis vara el inkopplat för funktionens skull? Står ju på hemsidan om man läser att det skall vara elastiskt elrep eller motsvarande.
 
Ni som har lunchgrind som går på batterier, har ni grindtråden kopplad till strömmen? Funderar på hur man gör när man har trästaket, funkar det eller måste det på något vis vara el inkopplat för funktionens skull? Står ju på hemsidan om man läser att det skall vara elastiskt elrep eller motsvarande.
Vi har grindtråden kopplad till strömmen, min ena häst öppnar den på nolltid annars. Så det beror nog mest på vad du har för hästar.
 
kan tillägga att jag har hö lådor som jag fodrar i. väldigt smidigt då bösset ramlar igenom det småmaskiga nätet i botten, och det kan regna hur mycket det vill utan att det blir en plaskdamm i lådan ^_^. sen är det väldigt lätta lådor så är bara att flytta på dem så hästarna kan äta upp det som ramlat igenom också.
men det bästa är att höet stannar i lådorna :love: lägger man det på marken så stannar det inte där särskilt länge (blåshål/skåne)
 
Vi har grindtråden kopplad till strömmen, min ena häst öppnar den på nolltid annars. Så det beror nog mest på vad du har för hästar.

Min häst har ännu inte visat något intresse av att dra i varken trådar eller handtag och inte kompisen heller. Men visst, finns det mat på andra sidan kanske de blir mer motiverade;)
 
Min häst har ännu inte visat något intresse av att dra i varken trådar eller handtag och inte kompisen heller. Men visst, finns det mat på andra sidan kanske de blir mer motiverade;)
Min är hopplös! Har varit tvungen att vira in handtaget i ståltråd för annars öppnar han bara med tänderna och går in till maten. Annars är han inte heller intresserad av trådar och handtag men så fort det finns mat så...

Men de andra två har aldrig försökt med liknande så det är ju mycket möjligt att det fungerar utan ström på tråden för dig :)
 
Jag gillar inte fjädrar i hagen, risk att dom vispar in svansen. Jag har en bom som styrs av en timer. Den behöver ingen ström. Funkar bra för det mesta men den vajar mkt i vinden när det blåser (när den har öppnat sig).
 
Jag gillar inte fjädrar i hagen, risk att dom vispar in svansen. Jag har en bom som styrs av en timer. Den behöver ingen ström. Funkar bra för det mesta men den vajar mkt i vinden när det blåser (när den har öppnat sig).

Jag använde elastisk grind till min, då slipper man risken de fastnar i svansen. Hade inte el på min.
 
Kikade på det också men med tanke på hur pigga de elastiska grindarna är på vintern (not) så var jag tveksam.
 
Jag gillar inte fjädrar i hagen, risk att dom vispar in svansen. Jag har en bom som styrs av en timer. Den behöver ingen ström. Funkar bra för det mesta men den vajar mkt i vinden när det blåser (när den har öppnat sig).
Fjädergrind skulle jag inte heller vilja ha men vanlig elastisk har fungerat bra även på vintern för oss.
 
Kikade på det också men med tanke på hur pigga de elastiska grindarna är på vintern (not) så var jag tveksam.

På vintern hade jag, men det kräver man kan det, en lösning som drog in grindtråden. Alltså inte bara fjonga själv. Just för de tappar så mycket elasticitet vintertid.
 
jag tänker att om man har en mindre grind öppning (2m t ex) och en bom/grind som svängs när den öppnas och inte går rätt upp. krävs ju bara att man har en lutning på grinden så att den svänger lite av sig själv och en fjäder som drar in grinden mot sig. så slipper man trådar på marken och en bom som står rakt upp i blåsten.

elastiska grindar är inte så elastiska vintertid då de är fulla av is. och fjädergrindar är smått livsfarliga att ha i hage... (har rett ur shettisen mer än en gång ur de gamla fjädergrindarna, inte bara svansen som fastnade då hon försökte plöja igenom :/)
 
Ah. Inte så lättfödda alltså. Jag gör ju saman val, men det räcker inte för att kunna ge ens i närheten av fritt.

Jag skulle vilja påstå att de är lättfödda men inte sjukligt lättfödda.

Min poäng är att jag tror att MÅNGA hästar fler än vad deras ägare tror skulle fungera bra på betydligt mer grovfoder om ägarna bara la ner någon tid på att leta upp ett grovfoder som passar deras hästar. Jag trodde aldrig i livet att min ponny skulle kunna äta fritt, never ever. Tills jag testade och både såg att den extra energin inte automatiskt la sig som extra hull OCH att han hade ett helt normalt ätmönster och inte överäter alls.
 
Jag skulle vilja påstå att de är lättfödda men inte sjukligt lättfödda.

Min poäng är att jag tror att MÅNGA hästar fler än vad deras ägare tror skulle fungera bra på betydligt mer grovfoder om ägarna bara la ner någon tid på att leta upp ett grovfoder som passar deras hästar. Jag trodde aldrig i livet att min ponny skulle kunna äta fritt, never ever. Tills jag testade och både såg att den extra energin inte automatiskt la sig som extra hull OCH att han hade ett helt normalt ätmönster och inte överäter alls.

Ja, om de har ett rejält olämpligt från början. Men jag utgår ju från ett med ca 9 MJ/kg TS som ideal/mål till lättfödda. Det är sällan de klarar det ens på fri tillgång, och under 9 MJ/kg TS är typ extremt svårt att odla fram. Därav frågan vad du hittat för magiskt foder.

9 MJ/kg TS blir för hö 7,5 MJ/kg foder. 10 kg hö blir 75 MJ vilket är för mycket för lättfödda saker. Och de allra flesta - även ponnyer - sätter utan större besvär i sig 10 kg per dygn på fritt.

Nu ger jag silage, men det blir samma sak i slutänden - det äts mer än det finns utrymme för.

Men givetvis blir det värre om man har ännu högre värden. Jag fick tyvärr raketbränsle i år, 12 MJ/kg (6,9 MJ/kg foder). Jag hade fått akut blödande magsår och grinat om jag haft kvar extremt lättfödda D-ponnyn... Nu har jag en lättfödd B-ponny, vilket inte heller blir så bra men han är inte extremt lättfödd. Men hursomhelst, om han får äter han i runda slängar 15 kg silage med TS 57%. Det vill säga över 100 MJ... No need to say det inte funkar. Om jag haft 9 MJ/kg TS hade det blivit 5 MJ/kg foder och det hade motsvarat 75 MJ. Så det blir skillnad - men 75 MJ är ändå åt helsike för mycket...

Så för många ponnyer finns helt enkelt inte ett foder som funkar på fri tillgång, de äter helt enkelt fler kilon än det finns plats för hur man än räknar.
 
I mitt stall ingår lunchfodring så jag behöver inte tänka på det :) men jag minns när jag hade henne i ett mer eget stall (vi hyrde hela stallet). Då gick jag i gymnasiet och tog ibland bussen till stallet, gav lunch och sen bussen tillbaka. Tog hela lunchrasten men var en ganska skön paus från skolan ändå.
Det finns ju annars jättebra sätt att lösa det med olika timer-inställda grejor. Finns en slags stängda "krubbor" att köpa vet jag, som man sätter upp i hagen och fyller med hö och som sedan släpper ner höet en viss tid. Man kan ju också göra en liten hage/fålla inne i hagen (med lunchhö i) med en grind som öppnas en bestämd tid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
917
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
709
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
472
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp