Hur lite???

T

topofthemorning

Hur lite foder kan en häst få innan det blir djurplågeri? T ex hur lite hö kan man som minst ge en häst som går på lite bete dagtid?
 
En häst är skapt för att äta hela tiden, så enligt min åsikt är det inte bra så fort de inte har NÅGOT att småtugga på...
Sen är det ju svårt att säga hur mycket en speciell häst behöver.. det beror ju på betet, arbetet, vikten, konditionen...osv... men man brukar väl ganska snart märka på en häst om den får för lite mat... Är det din häst, eller någon annans du tänker på?
 
man ska ge minst 1 kg ts per 100 kg häst med tanke på dess matsmältningssystem.
 
djurplågeri är det väl så fort en häst mår dåligt och ägaren inte gör någonting åt det.

iaf enligt min åsikt.
 
Tycker det är kul att se vad hästar äter och fick en chock häromdagen när jag var på besök i en kompis stall och såg att en stor häst får ca 2 kg hö om dagen, sammanlagt! :eek: Kommer inte ihåg kraftfodergivan men den var väl rätt normal.
Hästen var inte mager utan såg normal ut. Men 1 kg hö på kvällen tyckte jag såg lite ut, särskilt med tanke på storleken på hästen. Hur länge tar det att äta upp det? En kvart? Ströt var inte heller ätbart.
 
2 kg hö anser jag vara för lite till i stort sett ALLA hästar! Men hade den bete också? Fast står den inne på natten så räcker ju inte ett kg särskilt länge... :( :mad: hur tänker folk??
 
En häst kan vara bra i hullet på 4 kg hö och 5 kg kraftfoder, men det är inte en bra foderstat för det.

Stråbehovet måste täckas.

mvh Jessica
 
Ja det är ju sant 1 kg TS per 100 kg häst vilket på ett genomsnittshö ger 1,2 kg per 100 kg häst till och med om man ska vara petig (läst i Ridsport ifall nån undrar)!! Men det gäller ju inte om hästen går på BETE dagtid. Jag skulle testa att ge normal kvällsgiva (som på vintern) och är hästen väldigt betesrund kan man ju tex halvera, sen får man ju hålla koll och se om den faller ur eller blir tjockare eller håller hull och justera därefter!! Förmodligen får du ju succesivt öka eftersom betet blir allt näringsfattigare ju närmare hösten vi kommer...
 
Det beror helt på hur hästen ser ut i kroppsformen vid tillfället tycker jag..
 
Ja, det vet jag också, men nu var frågan om det var djurplågeri. Tror inte att man kan bli dömd för det om hästen har bra hull!
 
Det har du helt rätt i. :idea:

Det är inte lätt att fälla någon för djurplågeri. Det är nästan omöjligt faktiskt. :(

mvh Jessica
 
Har hästen halm inne? Halm är också grovfoder.

Enligt regelverket skal en häst "tillräckligt" med foder. Detta innebär att du bryter mot reglerna endast om hästen är i gravt underhull. En häst i normalhull som får för lite grovfoder för att det egentligen skall vara bra slinker igenom alla kontroller.
 
Hästen står inte på halm och är ute och äter gräs på dagen.
 
Är hästen i dåligt hull? På betet får den ju i sig grovfoder.
 
Jag tycker att en häst ska ha mer än 1 kg hö på kvällen. SÄrskilt om det inte är halm i boxen. Det blir ju låång tid utan mat och en häst behöver ju äta ofta. Min häst får ca 2 kg nu, han går på bete på dagen. Att han inte får mer beror på att om jag ger honom mer så har han inte ätit upp allt på morgonen.

Om inte hästen är mager är det nog inget att göra åt saken. Fråga hästägaren om det finns någon orsak till varför hästen får så lite hö.

M.
 
Våra hästar får inge hö inne för dom äter ju hlea dagen. Om dom får hö också blir domju görfeta!!! O då orkar dom inte jobba!
 
Man kan väl alltid pröva med att ge hästen en högiva och se om den äter upp... Periodvis under sommaren vill inte mina hästar äta hö, när man serverar, medan de under andra perioder gärna äter hö... Hästar har ju ett tuggbehov (se ovan) som man bör tillgodose.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Hästvård Det finns så lite att läsa och det som finns är jättehemskt. Det vi vet är att den är född med det men det är alla hästar som har...
Svar
3
· Visningar
643
Senast: Grazing
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 326
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp