Hur ligger sadeln?

Sv: Hur ligger sadeln?

Om den sadeln också är för smal kommer en prestige 37:a ALDRIG att vara tillräckligt bred. Den där sadeln är nämligen ungerär 4 fingrar bredare än min prestigesadel i bomvidden och då vet jag inte hur bred sadel jag borde ha egentligen.

Vad är bomvidden på prestigen nu? Och hur mkt har du ändrat den (från vilka grader mm). Vad är det för sadel på bilden (märke) och vilken vidd är det på den?

Jag tycker inte någon av dom ligger katastrofalt, är väl väldigt svårt att se på bilder kanske? hur känns den där man känner och klämmer? Det är väl kanske viktigare :)

Såhär ska Prestige Hippos ligga när den är i balans ( denna är nästan på gränsen till försmal).

OBS det är balansen på sadeln jag vill visa, ignorera all paddning.

Jag tror att du bör ta proffshjälp när du ska hitta en sadel till den hästen.

Jag tror att man kan bli lurad att tro att sadeln är för smal iom att den automatiskt hamnar i bakvikt med den svankryggen. Höjer den ryggen mycket vid arbete?

Du behöver en rejält svängd sadel med mycket mankfrihet. Har du möjlighet att prova en Jaguar?

Prestigesadeln är bomvidd 35 ändrad från 31 i två omgångar och det andra är en gammal kentaursadel bomvidd 3 står det på den men den är jättemycket bredare än prestigen. Kentauren funkade på hästen förr innan den började ligga mot manken för det gör den nu.

Har inte möjlighet att prova jaguar. Vad är det för skillnad på en jaguar och en prestigesadel?! Prestige är ju en svängd sadel med mycket mankfrihet.:cool:

Senast ändrad av en moderator:

Då skulle jag prova en orginal 37a på den hästen. Den är vidgad alldeles för mycket så det är inte alls säkert att den är en 35a troligtvis ligger den runt 34 (eftersom sadeln brukar minska något när man värmer om den)

Jaguar har en lite annorlunda bomform och är mer svängd.

Fast om kentaursadeln är för smal i bomvidd 3 är en prestige 37:a också för smal eftersom dom båda är runt 100 grader.

Hur vet ni förresten att sadeln är för smal och inte bara för rak för hästens rygg?:bump::bump:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka