Hur ligger sadeln?

P

peroseng

Tycker ni att sadeln ser ut att ligga bra på den här hästen eller är det nånting som inte stämmer?:bump:

th_DSCF0248.jpg
th_DSCF0247.jpg
th_DSCF0243.jpg
th_DSCF0242.jpg
th_DSCF0237.jpg
th_DSCF0253.jpg
th_DSCF0258.jpg

Sv: Hur ligger sadeln?

Hästen står rakt, kan hända att hon vilar ett bakben på någon av bilderna. Men sadeln ser väl ändå rätt okej ut den ligger väl inte mycket i bakvikt?

Nej, jag tycker inte den ser ok ut. Ligger i bakvikt som sagt. Tycker även att du har sadlat för långt fram.

fast...med den svankryggen så lär ju alla sadlar åka ner till det läget.

Ingen luft/mellanrum mellan bom och manke när väl ryttaren kommer upp.

ja det var det jag tänkte på också. jag trodde hästen stod i nerförsbacke...

med den ryggen blir det inte lätt att få en sadel som sitter perfekt. :crazy:

det är en prestige hippos va? bredda ned två stl så blir det nog bättre.

Jo, så är det! Men sadeln ligger mkt i bakvikt, och det behöver den inte göra för att hästen är svankig

Det är en prestige top dressage omvärmd till 35 vidgad 4 storlekar. Ligger mycket bättre nu såg hemskt ut innan den var omvärmd den låg jättemycket i bakvikt. Det finns gott om mellanrum mellan manke och framvalv men i dom flesta andra märken kommer sadeln att trycka på manken i rätt bomvidd. Om det nu finns nåt annat märke där manken klarar sig. Tycker ni alltså att sadeln är för smal eller vid?! Hästen är för övrigt sjuk i ryggen från en tidigare sadel som låg mot manken pga av problem att hitta passande sadel.:cry:

Alldeles för smal, hur ska hästen kunna bredda sig i den där? Leta efter en 37'a för i övrigt ligger sadeln bra, åtminstone så bra som en sadel kan ligga på en sådan där rygg.

Kan jag inte bredda den jag har? Även om den är omvärmd 2 gånger.

tycker du ska testa röösli, just för att dom oftast ger så god plats för hög manke och är svängda.

Håller med de andra om att du ska testa Röösli el Jaguar. Möjligtvis Amerigo?
Med en sån rygg skulle jag för övrigt tagit hjälp av den bästa sadelutprovaren jag kunde hitta... Kan inte vara lätt med en sådan rygg? :(

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka