Bästa hitintills! Lagom svängd, släpper tidigt, ger utrymme för maken även med padd och har ordentlig kanal. Lite lite vid kanske men den ligger väldigt fint.Provade ännu en ny variant idag. Vad sägs om denna?
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bästa hitintills! Lagom svängd, släpper tidigt, ger utrymme för maken även med padd och har ordentlig kanal. Lite lite vid kanske men den ligger väldigt fint.Provade ännu en ny variant idag. Vad sägs om denna?
![]()
Bästa hitintills! Lagom svängd, släpper tidigt, ger utrymme för maken även med padd och har ordentlig kanal. Lite lite vid kanske men den ligger väldigt fint.
Ligger det långt bort från södra Dalarna?Jag bor utanför Lidköping.![]()
Ligger det långt bort från södra Dalarna?![]()
Provade ännu en ny variant idag. Vad sägs om denna?
![]()
Den där ser inte så tokig ut! Kanske lite för vid, men det kan ju en padd lösa, Verkar iaf lämna plats för manken och följa ryggens form bättre än övriga. Hamnar inte heller i bakvikt, utan ligger mer i balans. Så den hade jag väl personlig vågat testa att rida i och se hur det känns
Ser ut som en passier?
Ser ok ut, ger jämt avtryck men släpper tydligen tidigt. Iofs så syns det på de gamla bilderna också men ligger den still i övrigt och inte glappar allt för mycket vid lättridning (lite glapp blir det alltid), så är den godkänd.Väcker liv i den här tråden igen för efter lite vintervila och igångsättning har jag idag ridit i denna sadel ordentligt, i alla gångarter. Efter ridpasset såg schabraket ut såhär:
![]()
Hur skall jag tolka detta? Vad säger ni?
Hade även fårskinnspadd mellan schabrak och sadel, som jag ju alltid har.
Och ja, det är en Passier![]()
Ser ok ut, ger jämt avtryck men släpper tydligen tidigt. Iofs så syns det på de gamla bilderna också men ligger den still i övrigt och inte glappar allt för mycket vid lättridning (lite glapp blir det alltid), så är den godkänd.
En sadelmakare kan alltid flyta knästöden åt dig, kan hända att du behöver ha dem högre upp och korta in dem så du får plats. Har långa lårben ooch hamnar också på knästödet. Men har som tur är kunnat flytta knästöden så de är ur vägen men fortfarande ger stödJag tyckte inte det kändes som att den glappade, men när jag rider tillsammans med någon nästa gång skall jag be dem att kolla.
Tyvärr är den inte alls särskilt skön att rida i tycker jag. Mina knän hamnar uppepå/framför benstöden hur jag än bär mig åt. MEN, jag misstänker att jag antagligen lär få göra avkall på min egen ridupplevelse om han skall ha en sadel som ligger bra...
En sadelmakare kan alltid flyta knästöden åt dig, kan hända att du behöver ha dem högre upp och korta in dem så du får plats. Har långa lårben ooch hamnar också på knästödet. Men har som tur är kunnat flytta knästöden så de är ur vägen men fortfarande ger stödär inte många cm som skiljer bra från dålig position av stöden.
Jag har flyttbara knästöd, kardborrband tekna sadelJag hamnar så på min bomlösa dressyrsadel, MasterBack A.
Men jag undrar om det inte blir fula hål efter dom gamla sömmarna om jag flyttar stöden ?
Vad kostade det när du har gjort det ?