Hur leker man med sin häst?

S

spanglish

Jag har några frågor som jag gärna vill ha svar på:
Hur leker man med sin häst?
Vad för lekar finns det?
Vad för markarbete kan man göra förutom longera och tömköra?
Jag vill ha en bättre relation med min häst, hur ska jag göra?

Sv: Hur leker man med sin häst?

Jag vet inte om detta klassas som markarbete enligt allmänheten, men jag tycker att det borde ränkas, iaf delvis.
Jag brukar gå med min häst, oftast inte hela ridturen, men nästan alltid i slutet. Då kan man passa på att träna på röstkommando. Jag vill att hästen ska gå lugnt och snällt bredvid eller bakom mig, han ska följa mig och stanna om jag stannar, eller om jag ber honom. Jag ska inte behöva gå och hålla i tyglarna, utan han ska gå bredvid mig.
Då brukar jag passa på att flytta honom och kolla hur han rör sig.

För att "lekarna" ska bli utförda på rätt sätt tycker jag att det är bäst att få hjälp av en duktig NH-tränare till att börja med.
Sedan innehåller Parelli Natural Horsemanship-materialet vääääldig mycket inspiration kring hur man kan leka olika lekar.
Det känns för omfattande för att räkna upp här, men i all enkelhet kan man ju tex leka med hästens position när man leder den. Att den går helt framför, lite framför, bredvid, snett bakom, helt bakom, på uppmaning av människan förståss.
Nä, det finns så mycket, kan inte skriva allt här..

Det finns många sätt att leka och umgås med sin häst.
en kul bana me lite godis i slutet? lära hästen att det ska kännas kul att umgås med dig över huvudtaget :)

sen finns ju Pat Parellis Seven games som är en god början till ett partnerskap mellan häst och människa.
Googla på seven games så hittar du det.
Parelli har även en hemsida där man kan bli medlem och få tillgång till allt som han har !

lycka till :banana:

elina8:vilket bra tips, det ska jag prova på nästa gång jag rider. : )
skuggi: jag skulle gärna ha skaffat en tränare, men jag bor i spanien och det finns inga här...
lundborg:tack så mycket, jag hittade flera bra sidor. Nu får vi bara se hur det går imorgon. : )

Jaha! Låter hääärligt nu när det är mörkt och lerigt här... :bow:

I så fall tycker jag absolut att du ska gå med i Pat Parellis SavvyClub, då får man varje månad hem en DVD med en massa rolig inspiration och tips.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 347
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 089
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama