Hur leder ni hingstar på allmän plats?

Sv: Hur leder ni hingstar på allmän plats?

Hur leder du en annan häst i träns då? Led honom på samma sätt!

Annars ta ett kedjegrimskaft genom ringarna på bettet och låt honom gå bakom som vilken häst som helst!

Försök och undvika spön och stigbett! Bråkar han kan det vara en ide att få honom att backa och om det är nödvändigt får han väl ha sig ett ryck i grimskaftet så du får hans uppmärksamhet.

Jag kräver samma uppförande hos hingstar som hos valacker och ston. Dom ska uppföra sig var jag än är och leder dom, punkt. Hos mig existerar inget..."han gör så för att han är hingst"!

Klarar inte hästen detta är den inte redo för att tas ut bland andra än och kräver mer träning.:cool:

Okej, jag kan ändra frågan till "hur leder ni stegringsbenägnahästar på allmän plast" för detta gäller även unghästar som är lätta fram och ovana vid att vara "borta". Oftast brukar ju dock folk förknippa hingst med stegring (men ursäkta att ni aldrig gör det här) och att nästa "hemifrån resa" gäller en hingst så blev frågan som den blev. Förlåt!

Jag leder hingstarna precis som vilka andra vanliga hästar som helst och kräver samma lydnand MEN jag har inte hundlydnad på alla hästar än (det är heller inget mål men självklart ska de vara helt fria från tendenser att stegra innan jag är nöjd och de är inte ens mina eller står hos mig) och då vill jag inte stå hållandes i ett par korta tyglar med en häst på två ben. I den positionen har jag inget att säga till om dvs hästen kan gladeligen fortsätta som den börjat.

Och hos mig existerar inte heller "han gör så för han är hingst/unghäst". Endel beteenden kan man förlåta med det, exvis att de är mer osäkra men inte att de reser sig och det är ju det jag vill kunna förhindra! Förstår ni? Jag vill ha ngt ledsätt så att jag kan agera så hästen fattar att jag inte vill den ska göra om det!

Stigbett skulle jag aldrig vilja använda men spön har jag ofta, Jag tycker det är bra. Precis som en halva vägrar rida med spö så vägrar den andra halvan rida utan. För övrigt så när de är ute och reser så är det nästan alltid utsällning så då faller det sig naturligt att träna lite på okänd mark innan visningen.

Och som jag sa innan så vill jag inte ha en enda häst bakom mig.

Men tack för svaren, har endel lösningar nu :bow:

Jag menade inte att vara okänslig med mitt svar.

Min hingst stegrade sig en gång mot mig som fyraåring första veckan jag hade honom. När han hade landat gick jag på honom rätt kraftigt med longerlinan, ryckte i den en ordentlig gång och slog honom över halsen ett par gånger med den (då han inte ville backa undan när jag gick in i hans space) samtidigt som jag tvingade honom bakåt, och höll ögonkontakt med honom. Så fort han backade och visade respekt slutade jag med mitt dominanta språk och slappnade av, och klappade honom på halsen. Han har aldrig stegrat sig igen.

Problemet med unghästar är att man måste agera även om man är på en plats där man tror andra tycker och tänker om ens agerande. Jag skulle aldrig acceptera en skrikande hingst i ett ridhus tex. Börjar han skrika får han backa undan och skärpa sig. Samma gäller på utställning eller hos vet.

Jag tror att de stegrar sig för att du är rädd. Du kanske inte heller håller ögonen på honom hela tiden eller har ett kroppsspråk som är osäkert. Du kanske rent av backar undan för honom när han kommer då vet han att han kan dominera dig. När du vänder ögonen bort från honom tycker han kanske att han har rätt att resa sig. Jag har också märkt att det inte är så lätt att bara stå och hänga med en hingst - de behöver få något att tänka på - speciellt om de är unga. Kanske du får se till att han rör sig framåt hela tiden. Då hinner han inte stanna och stegra sig.

Alkemisten skrev:
Jag menade inte att vara okänslig med mitt svar.

Min hingst stegrade sig en gång mot mig som fyraåring första veckan jag hade honom. När han hade landat gick jag på honom rätt kraftigt med longerlinan, ryckte i den en ordentlig gång och slog honom över halsen ett par gånger med den (då han inte ville backa undan när jag gick in i hans space) samtidigt som jag tvingade honom bakåt, och höll ögonkontakt med honom. Så fort han backade och visade respekt slutade jag med mitt dominanta språk och slappnade av, och klappade honom på halsen. Han har aldrig stegrat sig igen.

Problemet med unghästar är att man måste agera även om man är på en plats där man tror andra tycker och tänker om ens agerande. Jag skulle aldrig acceptera en skrikande hingst i ett ridhus tex. Börjar han skrika får han backa undan och skärpa sig. Samma gäller på utställning eller hos vet.

Jag tror att de stegrar sig för att du är rädd. Du kanske inte heller håller ögonen på honom hela tiden eller har ett kroppsspråk som är osäkert. Du kanske rent av backar undan för honom när han kommer då vet han att han kan dominera dig. När du vänder ögonen bort från honom tycker han kanske att han har rätt att resa sig. Jag har också märkt att det inte är så lätt att bara stå och hänga med en hingst - de behöver få något att tänka på - speciellt om de är unga. Kanske du får se till att han rör sig framåt hela tiden. Då hinner han inte stanna och stegra sig.

Lugnt ;) Men det avr ju det jag ville ha fram med mitt inlägg från början. Du hade nel ongerlina och kunde gå på din när en reste sig, hade du haft ett par tyglar hade du både hamnat farligt nära och sedan heller inte (enligt mig som vill kunne ge dem space att visa hur de reagerar på mig) kunnat agera.

Sista stycket var bra skrivet men jag är inte rädd (inte än iaf :D) och så ofta händer det inte ;) Håller alltid koll på dem, har inget för att stå å hänga, spec inte med hästar som inte vill, backar aldrig undan! Ung och dum som man är så ska ingen få sätta sig på en och den atittyden tillsammans med att jag (dumt nog ibland) inte verkar kunna bli rädd brukar funka för det mesta :cool: Jag vill bara ha ett bra sätt att leda dem på OM det skulle hända!

(och nej, jag menar inte ung o dum som i inkonsekvent och lättretad utan mer att såå mkt har inte hänt mig så jag förebygger farorna men inser inte hur illa det skulle kunna bli och blir rädd.)

Förresten, om jag tänker efter. Det är aldrig ngn häst rest sig när de stannat/står still. Det har bara hänt i samband med att de varit pigga och en "utvägen" var uppåt (jag vill inte bli knödd på och jag vill inte att de ska dra i tyglarna) i samband med ngn (säkerligen mest påhittad för att få utlopp för överskottsenergin) plötslig händelse.

Förlt för mina parenteser, verkar inte kunna uttrycka mig bra idag...

Ja det är ett problem när de har massvis med energi!! När min var hingst var havre rena exposionsmaten :bump: - det är det fortfarande! Jag matar bara med havrefritt. De behöver inte så mycket heller, en eller två nävar kraftfoder räcker för vanlig ridning. Det är bättre att de är slöa än överenergiska speciellt när de ska lära sig något.

Träna att leda honom hemma, jag tycker att de bör ha ett avstånd av ca 2 meter från mig för att känna mig trygg.

Men när jag gick på min, när han stegrade sig, då var jag inne i närkamp. Alltså jag gick i princip under huvet på honom (hade hjälm) så då hade ett längre grimskaft räckt.

Det gäller fortfarande inte en specifik galenpanna till häst som överfalelr mig varje dag med framhovarna vässade :smirk: Jag tränar alltid med alla hästar jag hanterar vanlig hyfs. Skulel aldrig kunna låta en häst knö på mig eller liknande (ok jag är svag för gammelstoet som bara går o skrotar o får fina fölisar, hon är inte alltid väluppfostrad men hon går iaf dit hon ska :love: )

Ang fodret så är hästarnas ägare agronom och väl uppdaterad genom sitt jobb med div foder. Och när unghästarna ska ut på visning så är det ju oftast under betessäsongen så då äter de gräs. :d

Ja antingen blir de sega av gräs - eller så går de igång på det!!

Är det connemara hingstar du håller på med eftersom du heter "the connemara"?

Jag tycker den rasen är jättetrevlig! Like it very much:love:

Jag använder vanligt träns och sedan även en hingstkedja.

ja men faktiskt... har man inte kontroll på sin häst ska man inte ut på nå tävlingar...då kan man ju börja att träna att åka till nån klubb lite då och då tills den är lugn med det. och om man inte får ordning på hästen, kastrera den, om den inte respekterar dig blir dom farliga.

Jag använder en spec kedja. Glömt vad den heter. Men den är formad som ett V eller ett Y. Det har samma värkan som två grimskaft men man håller bara i en. Har det när jag ställer ut mina hingar/valack. Funkar jätte bra på busiga ponnyer, har ett två årigt shettiz hingst (han tror han är 180cm hög i manken men han är bara 89cm) eller när jag ställer ut min Welsh cob hingst eller min New Forest valack (som tror att han är en hingst).
:rofl:

mmm, jag håller med dig...det kan hända en hel del grejer när man tar ut en unghäst bland andra hästar om den inte är van vid det. det är därför man har förberett den.. vet den sin plats är det inte så mkt den bråkar om. jag skulle personligen inte ta ut en ung hingst på tävling om jag inte vistats bland många andra hästar innan.. tro d eller ej, men man kan faktiskt ha kontroll på en häst utan ett bett i munnen på den..även hingstar.. och jag kan garantera att det du gör på marken påverkar ridingen..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags red jag en hopplektion igen. Det var första gången jag red lektion efter mitt ofrivilliga uppehåll. Jag fick jättehästen på...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Magiana
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Ridning Jag har åter igen fått problem med min häst. När han kom till mig så backade han i rally fart så fort han vart "rädd" för något. Envis...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: Mysaan
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka