Många har glömt varför man har bettet i munnen på hästen, bettet är inte för kontroll..det är för kommunication.
Spelar inte någon roll vad det är för häst jag leder, den ska gå ca en meter bakom mig, stanna när jag stannar och stå still. En häst som dansar runt har ingen respekt för den som leder. Det är häftigt vad en häst kan sköta sig om man bara "säger" till dom att sluta bete sig som en idiot och verkligen mena det. Tänk på vad känslig en häst egentligen är, den känner när flugorna sitter på deras hud, och ändå måste man ha en stål bit i munnen på dom för att kontrollera dom? på ett ställe dessutom där dom är riktigt känsliga. jo, en sak till också.. allt man gör nere från marekn visar sig när man rider, låter man hästen putta om kring en på marken gör den samma sak när man är på deras rygg, ett exempel man ofta ser. någon leder sin häst vid sidan om en, den bli sprallig och den som leder den lutar sig bak mot hästens bog och försöker få stopp på den, hästen bara knuffar emot, vad har vi lärt den då? jo, att lägga sig emot trycket. alltså kommer det va svårare att få den hästen att flytta undan för ditt vänstra ben och lyfta upp sig i vänstra varvet. dessutom går den å drar i bettet när man försöker få stopp på den, samma sak den kommer göra när man rider.. jag menar nu inte att d är något fel att leda sin häst vid sidan om den, men hästen ska inte trycka undan en och bete sig som en idiot..