Hur leder ni hingstar på allmän plats?

the_connemara

Trådstartare
Typ träning, tävling osv. Jag vill helst leda med en tygel i varje bettring men tycker tyglar är för korta att leda en busig unghingst med bland andra hästar, man har ju inte ens chans om de reser sig. Samtidigt så tycker jag att jag får mindre kontroll när jag leder i en lina, oavsett om jag har den i ena bettringen, kedja under hakan eller kedja genom båda och tillbaka till linan (som en trekant ni vet). Har liksom ingen styrsel över bakkärran som om man kan ta i ena bettringen ;)

Hur gör ni? Förslag?

Sv: Hur leder ni hingstar på allmän plats?

finns det inte längre tyglar du kan få tag på då? eller byta ut tyglarna mot två grimskaft?

Är storlek full och de är långa att rida med. Två grimskaft känns som väldigt mkt i handen.

Fast vänta? Finns det kanske längre tyglar (gärna med hakar så de lätt går att ta av sen när det ska ridas) just för visning kanske?

Tack för idéen! :bow:

det borde det finnas :) jag håller med om att det blir mkt med två grimskaft, men man får ett bra grepp. men som sagt, leta efter längre tyglar! är inte westerntyglar lite längre?

jo men de flesta är väl tyngre. Dessutom skumma spännen oftast. Vill ha sådan som "sitter ihop" som vanliga tyglar och är nätta och diskreta (nu vill jag ju ha dem på utställning med busiga unghästar oxå ;))

Själv leder jag i pannluggen eller grimma, typ ;)

Men du kanske skulle koppla ihop två tyglar så får du den extra längd du behöver? Islandstyglar har ofta snabbspännen i form av karbinhakar, annars går det utmärkt att köpa ett par lösa smidiga små hakar och använda för snabbare omkoppling än de vanligaste spännena.

Du kan prata med en sadelmakare som kan göra tyglar till dig. Då kan du designa dem själv och få lite extra touch på om de ska användas vid visning. Det borde inte bli så dyrt tyckar jag.

Det hade ju vart kanon! Kanske man tom kan få liknande spännen som på visningstränset! :bow:

Många har glömt varför man har bettet i munnen på hästen, bettet är inte för kontroll..det är för kommunication.
Spelar inte någon roll vad det är för häst jag leder, den ska gå ca en meter bakom mig, stanna när jag stannar och stå still. En häst som dansar runt har ingen respekt för den som leder. Det är häftigt vad en häst kan sköta sig om man bara "säger" till dom att sluta bete sig som en idiot och verkligen mena det. Tänk på vad känslig en häst egentligen är, den känner när flugorna sitter på deras hud, och ändå måste man ha en stål bit i munnen på dom för att kontrollera dom? på ett ställe dessutom där dom är riktigt känsliga. jo, en sak till också.. allt man gör nere från marekn visar sig när man rider, låter man hästen putta om kring en på marken gör den samma sak när man är på deras rygg, ett exempel man ofta ser. någon leder sin häst vid sidan om en, den bli sprallig och den som leder den lutar sig bak mot hästens bog och försöker få stopp på den, hästen bara knuffar emot, vad har vi lärt den då? jo, att lägga sig emot trycket. alltså kommer det va svårare att få den hästen att flytta undan för ditt vänstra ben och lyfta upp sig i vänstra varvet. dessutom går den å drar i bettet när man försöker få stopp på den, samma sak den kommer göra när man rider.. jag menar nu inte att d är något fel att leda sin häst vid sidan om den, men hästen ska inte trycka undan en och bete sig som en idiot..

På tävlingsplatser FÅR hingstar absolut inte komma lösa. Man har ofta en medhjälpare som sätter på en lina innan ryttaren sitter av.

Var med om att en ryttare ramlade av sin stegrande hingst som då kom lös, mycket obehagligt. Senare leddes samme hingst på framridningen fastän det fanns stora ytor runtikring. Mycket respektlöst. Men då trädde överdomaren in och körde ut den.

Men det vet du väll att man inte ska vara ute bland folk och fä om man inte har kontroll på sitt djur genom ledarskap och konsekvent träning. Vaddå unghingst? Fungerar det inte ha honom på löst hängade grimskaft medan han följer dig som en hund oavsett vad som händer är det ju din kassa ledarskapförmåga det hänger på! Ta hjälp av en tränare!:devil: (ursäkta, ironi - kunde inte låta bli...)

Nä, slutskojat- Jag tycker ett delta under käken fungera bra med en longerlina. Sen kan jag tycka en grimma och grimskaft över är ett bra komplement om man har en riktigt stökig häst. Kommer signalerna både från nacke, nosrygg och bett så får man mycket större kontroll

e_s_t_e_t skrev:
Många har glömt varför man har bettet i munnen på hästen, bettet är inte för kontroll..det är för kommunication.
Spelar inte någon roll vad det är för häst jag leder, den ska gå ca en meter bakom mig, stanna när jag stannar och stå still. En häst som dansar runt har ingen respekt för den som leder. Det är häftigt vad en häst kan sköta sig om man bara "säger" till dom att sluta bete sig som en idiot och verkligen mena det. Tänk på vad känslig en häst egentligen är, den känner när flugorna sitter på deras hud, och ändå måste man ha en stål bit i munnen på dom för att kontrollera dom? på ett ställe dessutom där dom är riktigt känsliga. jo, en sak till också.. allt man gör nere från marekn visar sig när man rider, låter man hästen putta om kring en på marken gör den samma sak när man är på deras rygg, ett exempel man ofta ser. någon leder sin häst vid sidan om en, den bli sprallig och den som leder den lutar sig bak mot hästens bog och försöker få stopp på den, hästen bara knuffar emot, vad har vi lärt den då? jo, att lägga sig emot trycket. alltså kommer det va svårare att få den hästen att flytta undan för ditt vänstra ben och lyfta upp sig i vänstra varvet. dessutom går den å drar i bettet när man försöker få stopp på den, samma sak den kommer göra när man rider.. jag menar nu inte att d är något fel att leda sin häst vid sidan om den, men hästen ska inte trycka undan en och bete sig som en idiot..

Det handlar inte om kontroll utan de handlar om att oväntsde situationer kan uppstå när hästar kommer ut bland andra hästar på en nya plats. Och att leda sin häst bakom sig tycker jag (personlig åsikt) är befängt på allmän plats. Är inte så glad i det annars heller och speciellt inte med hingstar. Men den diskusionen hör till en annan tråd.

Hästar måste ledas i träns på tävlingsplatser hur sjuk välhanterade de än är och jag vill ha hjälp med hur jag leder hästen på smidigast vis.

Dessutom är det inte alls likhetsteken mellan hur hästen är att hanter på marken som från ryggen. JAG har bättre kontroll från ryggen därför beter sig mina hästar alltid bättre under mig. Dessutom så ska mina häst bete sig bra på marken varje dag, det är ngt jag tränar och håller efter med varje häst varje gång jag leder den och jag hade gladeligen åkt runt och bara tränat just hantering från marken om ngn häst hade krånglat men mkt här i livet handlar om prioritering. De största problemen hanteras först.

Leoni skrev:
Men det vet du väll att man inte ska vara ute bland folk och fä om man inte har kontroll på sitt djur genom ledarskap och konsekvent träning. Vaddå unghingst? Fungerar det inte ha honom på löst hängade grimskaft medan han följer dig som en hund oavsett vad som händer är det ju din kassa ledarskapförmåga det hänger på! Ta hjälp av en tränare!:devil: (ursäkta, ironi - kunde inte låta bli...)

Nä, slutskojat- Jag tycker ett delta under käken fungera bra med en longerlina. Sen kan jag tycka en grimma och grimskaft över är ett bra komplement om man har en riktigt stökig häst. Kommer signalerna både från nacke, nosrygg och bett så får man mycket större kontroll

Som jag skrev innan så prioriterar man olika saker. Jag är nöjd om min häst grå bredvid mig, inte knör på mig, inte drar i tyglarna och inte stannar när den ska gå. Jag har absolut inte TID att lägga ned på att få hästarna jag hanterar nu som hundar. Det arbetet hade jag kanske lagt ned om det hade varit min häst som jag umgicks med varje dag. Huvudsaken är att de är hanterbara men visst blir de små oftast lite värre när de kommer hemifrån, men det ingår ju i deras liv att de ska ut och se sig om. Och som sagt, blir de lätta fram så vill jag ha en chans att handla så de inte gör om det och det har man inte om man håller i en tygel.

Delta var ett smart tips, känner mig dum som inte kommit på det :o

Leoni skrev:

:bow:

Jag brukade leda min i grimma med grimskaft, bakom mig! Om jag var på en plats där det fanns många ston eller andra hingstar brukade jag ha en kedja under i grimman. Men det vara bara för att andra skulle känna sig trygga.
Men nu är han valack och jag kan leda honom i pannluggen i princip!

*suck*

Detta handlar inte om hur man leder sin hingst i grimma, hanska ledas på tävlingsplats och därmed träns.

Eller okej förlåt, men jag menar att JAG aldrig skulle leda en hingst i grimma på allmän plats och jag vill ha tips på hur jag leder hingst med träns.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I måndags red jag en hopplektion igen. Det var första gången jag red lektion efter mitt ofrivilliga uppehåll. Jag fick jättehästen på...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: Magiana
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Ridning Jag har åter igen fått problem med min häst. När han kom till mig så backade han i rally fart så fort han vart "rädd" för något. Envis...
Svar
18
· Visningar
1 988
Senast: Mysaan
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka