Fibusen

Trådstartare
har nu hafft träns på min lilla plutt i 2 veckors tid,men grimma på sig under,och det var inge problem alls fån början med tränset och bettet,nu nästan gapar han när jag ska tränsa,och tar bettet helt utan problem...

som sagt så har jag hafft på grimma under på promenader,och hafft grimskafftet i grimman,men nu vill jag ta av grimman,och bara köra med tränset,men frågan är då,hur ska jag leda? bör jag ha tyglar,eller ska jag sätta grimskaften igenom bettringarna? eller köpa en sån man har när man longerar? (sån som man hakar fasst på vardera sida om bettet,och sen sätter man linan i mitten i en ring)

hur har ni gjort???
 
Sv: hur leda?

Skulle börja med att koppla på tyglar på bettet och leda med både tyglar och grimma nån gång för att se att hästen fattat vinken.
Sen skulle jag föredra att ha en tygel i vardera bettring så att trycket blir jämnt, eller ett longeringsdelta.

Att trä grimskaftet genom båda bettringarna skulle jag inte göra, därför att bettet får en nötknäckareffekt på underkäken när man tar i linan, samt att hästarna tycker det känns obehagligt med en lina under hakan och denna kombination bidrar till att hästen sliter upp huvudet så fort du tar tag i linan.
 
Sv: hur leda?

Vad är poängen med att leda i träns?

/P Döben
 
Sv: hur leda?

Vad vill du ha ut av att leda hästen i bara tränset?

En ung och oerfaren häst som inte lärt sig signalerna från bettet, eller vet hur bettet "fungerar" är bättre att leda i grimma. Eller åtminstone både grimma och träns, för att kombinera hjälperna till en början.

Att hålla en unghäst som hoppar iväg eller får för sig något annat i bara tränset känns som att riskera munnen för mycket. Tänk på att munnen är otroligt känslig, och att bara få tryck där kan skrämma hästen och orsaka mer smärta än nödvändigt.
Speciellt om grimskaftet är fäst så att bettet viks eller dras åt sidan...

Inte förrän hästen är väl invand med hur bettet fungerar kan det vara värt att använda munnen som enda nödbroms.
Och det kanske inte sker förrän man kommit så långt att hästen är lite riden t.o.m?
 
Sv: hur leda?

för att vi ska börja tömköra här så småningom,och jag vill börja träna på träns nu...
 
Sv: hur leda?

Men du kan ju tömköra på samma sätt, med tömmen kopplad i både bett och bettlöst (kapson, grimma eller vad du nu använder).

Har man en gång sett en unghäst vilt slita sig i munnen för att komma loss så leder man inte i enbart bett förrän hästen lärt sig att följa och respektera bettet.:crazy:
 
Sv: hur leda?

Vad vill du ha ut av att leda hästen i bara tränset?

En ung och oerfaren häst som inte lärt sig signalerna från bettet, eller vet hur bettet "fungerar" är bättre att leda i grimma. Eller åtminstone både grimma och träns, för att kombinera hjälperna till en början.

Att hålla en unghäst som hoppar iväg eller får för sig något annat i bara tränset känns som att riskera munnen för mycket. Tänk på att munnen är otroligt känslig, och att bara få tryck där kan skrämma hästen och orsaka mer smärta än nödvändigt.
Speciellt om grimskaftet är fäst så att bettet viks eller dras åt sidan...

Inte förrän hästen är väl invand med hur bettet fungerar kan det vara värt att använda munnen som enda nödbroms.
Och det kanske inte sker förrän man kommit så långt att hästen är lite riden t.o.m?



men nu ska jag som sagt börja tömköra.. (senare,men vi är påväg dit iallafall...) och då behövs det lixom ett träns...
jag har inte brottom alls att köra in han eller så, jag vill gärna hålla på med en sak lääänge innan jag går över till nästa,och jag känner att det är dags för träns nu..

jag har aldrig behövt dragit i han för att han ska stanna eller liknande,utan jag använder rösten,och kroppen i fall han inte stannar på bara rösten,tex höjer upp handen...och eftersom jag som sagt ska börja tömköra så vill jag visa han vad som menas med ett bett i munnen.. jag ska varken dra eller använda det mer än vad jag använder grimman,utan jag känner bara det att jag måste ju komma frammåt,kan ju inte leda runt han i grimman för alltid...

att ha både grimma,grimskafft och sen träns och tyglar blir lite mycket att leda i,då är det större risk att om det skulle hända nått så blir det mer skador... förstog inte riktigt vad du menade med att LEDA i både träns och grimma... för som sagt,både tyglar och grimskafft blir ju mycket att hålla reda på...

när jag väl tar av grimman helt så börjar vi självklart inne på inhängnat område,tex grannens paddock och så..
 
Sv: hur leda?

förstog inte riktigt vad du menade med att LEDA i både träns och grimma... för som sagt,både tyglar och grimskafft blir ju mycket att hålla reda på...

Nej, jag tycker det funkar utmärkt.;)

Poängen är att du ska ha grimskaftet i grimman åtkomligt som en nödlina om hästen studsar iväg av någon anledning. För om det blir en paniksituation vill du som sagt var inte hålla en oerfaren unghäst i bara bettet...

Ta inte risken, helt enkelt.:idea:
 
Sv: hur leda?

*kl*

Vi har gjort så här:
Efter att han accepterat grimman och att ledas i den fortsatte vi med tränsningen.
I början tog vi in och ur bettet endast korta stunder. Han accepterade tränset och bettet otroligt fort. Jag blev lite snopen! ;)
Sedan tränsade vi han och på med grimman och gick ut på en promenad.
Allteftersom ökade vi tills han nu går med tyglar och utan grimman utanpå.
 
Sv: hur leda?

Ha grimman under tränset som inte har tyglar monterade. Led i grimman och grimskaftet till paddocken.
Koppla på tyglarna/tömmarna (för att göra det enkelt ser du till att ha karbinhakar på dem). Koppla loss grimskaftet.

Träna kort stund i paddocken med en tygel/töm i vardera bettringen.

Hem så vänder du på proceduren

Säkert om än lite taffligt. Personligen skulle jag inte besvära mig om att tränsa hästen utan tömköra den i grimman.

/P Döben
 
Sv: hur leda?

Vad man kan göra för att bara ha två rep att hålla reda på är att ta ett longerdelta och knäppa fast i bettet och så tar du ett grimskaft till det + att du har grimma under tränset och har ett grimskaft i det. På detta sätt har du bara två grimskaft att hålla reda på.

Nackdelen med detta är att du inte kan styra med hjälp av bettet. Fördelen är att du kan vänja honom vid lite drag i munnen från betett. Du kan ju tex träna start och stopp och svänga lite åt höger och vänster men du kan ju inte få så distinkta hjälper som med tyglar.

Börja med bara tyglar inne i ett inghängnat område där han är hemma. När han är "stabil" där så går du runt stallet för att känna av läget och utökar därifrån.

Oftast så brukar det bli mindre protester ju tidigare man börjar. Visst lite hoppande här och var men det är ju inte alls som en stor och stark treåring.

Tycker det är jättebra att du börjar i så god tid. Det brukar bli mycket bättre om man har möjligheten att sprida inlärningen under lång tid.

Mvh

Tora
 
Sv: hur leda?

jo,jag känner så jag med,jag vill börja i god tid,och sen att jag vill ha tid på mig/oss,att han ska hinna tycka att grejerna är kul,och att han ska hinna lära sig!

ingen stress här eller! :smirk:

det är så enkelt att hålla på med han,han går med på allt,är ute och går i trafiken,och stora traktorer och lastbilar åker förbi där ute,och han rör inte en min! alla i stallet säger att det är han som är lugnast av alla 6 hästarna! och endå så är han fortfarande hingst! en riktig guldklimp jag fått tag på!


tusen tack för alla bra tips! :bow:
 
Sv: hur leda?

Att trä grimskaftet genom båda bettringarna skulle jag inte göra, därför att bettet får en nötknäckareffekt på underkäken när man tar i linan, samt att hästarna tycker det känns obehagligt med en lina under hakan och denna kombination bidrar till att hästen sliter upp huvudet så fort du tar tag i linan.

Du får exakt samma "nötknäckareffekt" av ett delta. Helt värdelöst.
 
Sv: hur leda?

Varför börja tömköra eller träna i träns ??? Lär hästen i grimma eller sidepull först vad de olika signalerna betyder. När den kan det, då är det dags för träns för att förfina signalerna.
 
Sv: hur leda?

Hej!
Om jag får ge ett tips så tycker jag att du ska köpa en låg nosgrimma till din häst. Då kan man nämligen fästa lina, grimskafft, tömmar eller vad man vill göra i både bettet och de ringar som finns på sidan av nosgrimman. Man måste självklart då se till att det passar bra. På så sätt vänjer man hästen vid att den blir påverkad av bettet i munnen men om den kastar sig eller liknande så tar det mesta runt nosen. Det fungerar utmärkt på alla hästar jag ridit in och går även utmärkt att tömköra med. Annars går det utmärkt att börja tömköra i grimman om den är bra utpassad och då inte för stor.
Hoppas allt går bra!
 
Sv: hur leda?

jag skulle börja med en ridkapson om jag nu va tvungen att tömköra! men hälst börjar jag med nått annat tex träning med bommar och andra ledövningar och modighets träning.

träns börjar jag använda så sent som möjligt och absolut inte i tandfällnings perioderna.
 
Sv: hur leda?

Om jag får ge ett tips så tycker jag att du ska köpa en låg nosgrimma till din häst. Då kan man nämligen fästa lina, grimskafft, tömmar eller vad man vill göra i både bettet och de ringar som finns på sidan av nosgrimman. Man måste självklart då se till att det passar bra. På så sätt vänjer man hästen vid att den blir påverkad av bettet i munnen men om den kastar sig eller liknande så tar det mesta runt nosen. '

Ingen dum ide alls faktiskt.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 430
Senast: Cornelia
·
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp