Hur lastar man sto och föl?

M

May Day

Jag vet att det bästa är om man går in med stoet först och sedan tar in fölet, men om fölet inte vill gå in utan spjänar emot med alla fyra benen, vad gör man då? Har ni några tips?

Jag ska åka med sto och föl på fölmönstring i helgen och undrar nu, hur man ska lasta sto och föl? Visst bör man ha en mellanvägg? Fölet? Ska det vara uppbundet? Finns det risk att fölet hoppar över bommen?

Tacksam för svar! :)

Sv: Hur lastar man sto och föl?

Föl får man inte binda upp. Först lastar du in fölet, därefter springer stoet in självmant. Fölet häver man in med hjälp av 2 personer som typ lägger armarna bakom baken på denne och puttar in det. Föl är så lätta så det brukar funka utmärkt. Ingen mellanvägg.

Det gäller att ha hjälp från början.

Har du lättlastat sto så kan du lasta henne först, men annars två som tar vrandras armar bakom fölet och föser in det.

Ingen mellanvägg och fölet löst utan grimma på sej. Stoet uppbundet som vanligt.

Viktigt också att ta på grimma och grimskaft på fölet innan man öppnar luckan. För att minimera liten risk att fölet får för sej att hoppa ut över luckan.

Vi tog plaststolpar och elrep och gjorde infångare till släpet när vi skulle lasta. En som ledde stoet och två gick bakom så fölet följde med in i transporten. Gick också alldeles lysande och det behövdes bara fyra stolp. :D

Hm, det enda jag behövde göra med min lilla var att hålla emot så han inte kunde gå bredvis rampen. Sen fick han stå och fundera en stund med löst grimskaft. Han nosade, slickade och stampade på rampen och sen gick han rakt in. Iofs hade han sett mamma gå innan, men just då stod hon bakom och tittade på. Alla föl är kanske inte lika kaxiga som han :D

Fråga till er andra som svarat. FÅR man alltså inte binda upp föl? När dras gränsen för det då? Nån speciell ålder? Vi har inte åkt nåt än bara tränat. När det gäller mellanvägg så körde en kompis till mig sitt sto med föl med mellanvägg. Det gick så bra så. En del transporter har ju fast mellanvägg.

Jag lastar stoet först, sedan utan att binda henne så hjälper 1-2 personer in fölet. Ena armen om bringan och den andra om rumpan och tryck!

Ingen mellanvägg som de andra skrev och fölet löst.

Är det så varmt så att du vill ha bakluckan (den övre) öppen, så finns det galler du fäster så fölet inte får för sig något otrevligt.

Lycka till!

Föl får man inte binda upp. Först lastar du in fölet, därefter springer stoet in självmant. Fölet häver man in med hjälp av 2 personer som typ lägger armarna bakom baken på denne och puttar in det. Föl är så lätta så det brukar funka utmärkt. Ingen mellanvägg.

Lätta? Tycker de kan vara rätt starka när saker inte passar - som lastning. Beror ju också på ålder.

Normalt är det lättare att lasta fölet först och stoet sedan. För om fölet står i transporten brukar stoet glatt komma efter. Speciellt om fölet inte är vant vid att åka så kan det vara et bästa att ta in fölet först. Ofta går stoet själv in efter fölet.

Finns inget i lagen som säger när fölet slutat vara föl men troligen så gäller förbudet att binda upp föl i allafall tills att det är avvant och utan stoet i transporten.

Man lastar normalt inte heller med mellanväggen i när man kör sto med föl. Fölet ska har chans både att dia och ligga under transporten enligt lagen. Man ska ha strö på golvet i transporten och man ska se till så att skötardörren är spärrad så att den inte går upp om fölet kommer åt den.

Jag lastar utan mellanvägg. Går in med stoet (mat i trailern) och fölet kommer efter. Ingen grimma på fölet och absolut inte fastsatt! Har halmbalar framför bommen så fölet inte kommer under. Går fölet inte in självmant är vi alltid minst en till person som kan putta på.

Har ett sto där detta inte fungerar, hon far nämligen ut i väntan på fölet oavsett hus snabb den är.(Har även provat ta in fölen innan henne men då går hon helt enkelt inte in- varför vet jag inte men hon är lite klaustrofobisk) Henne lastar vi med mellanvägg. Lastar då helst direkt ifrån stallet. Går in, stänger bakom (har dörrar i bak) och tar sedan in fölet på andra sidan mellanväggen. Sedan släpper vi in fölet så det får stå framför mamman, framför bommarna.

Hm, jag kan inte ha bommar bak utan mellanväggen... Det känns verkligen inte säkert. Särskilt inte med min dam. Iofs har jag väl inte tänkt att åka några längre sträckor med dom.

Det där att man måste ha helbom har jag inte tänkt på.
Räknar man med att köra med föl får man nog skaffa en sån.
Tänkte på en gång när jag ev. skulle åka helstrippat med en kolikhäst. Hade kanske kunnat låna en.

Vi satte ett rep med två karbinhakar i ändarna som 'bom' bakom hästarna, då slapp vi skaffa hellång bom bara för när man åker några ggr med föl. Vi har normalt 2 korta bommar och en 1/3 + en liten till om man vill åka brett. Kändes onödigt att beställa en hel till...

Vi lastar in fölet först och mamman på sen. Förra gången jag hade föl (var första ggn) så gjorde vi misstaget att lasta mamman först eftersom hon är lättlastad. Men fölis var skeptisk och vi hann inte knuffa på henne fort nog så mamma häst började stampa och leva om i släpet. Det blev inte direkt enklare att få in den envisa och nu även lite rädda fölungen då...

Så numera skickar vi in fölungen först och låter stoet gå på efter.

1:Sätt en skiva(stadigt fäst) för fram så att inte fölungen kommer UNDER bommen.Det är den stora risken. Eller stapla halmbalar,ännu bättre.
2: Lasta ALLTID fölungen först. Lastar du stoet först,kan hon få panik efter fölungen och då kan vad som helst hända. Jag vet ett fall där stoet försökte bryta sig ut ,bröt benet och fick nödslaktas.

1:Sätt en skiva(stadigt fäst) för fram så att inte fölungen kommer UNDER bommen.Det är den stora risken. Eller stapla halmbalar,ännu bättre.
2: Lasta ALLTID fölungen först. Lastar du stoet först,kan hon få panik efter fölungen och då kan vad som helst hända. Jag vet ett fall där stoet försökte bryta sig ut ,bröt benet och fick nödslaktas.

Men "försökte bryta sig ut"? Sätter ni dit bommen innan fölet också är inne? Eller har ni mellanvägg?:confused:

Säg inte ni,det var inte mig det hände.
Men av jag förstod så försökte stoet kasta sig ut genom framdörren.

Jag har aldrig fattat vad det är som skulle kunna hända om fölet går under frambommen och ställer sig där.
Är bara framdörren säkrad så ska väl inget kunna hända?

Jag har aldrig fattat vad det är som skulle kunna hända om fölet går under frambommen och ställer sig där.
Är bara framdörren säkrad så ska väl inget kunna hända?

He he, jag hade en som envisads med att gå fram under bommen.
En gång hade hon lagt sej ner och det var lite svårt att komma upp igen. (hon hade senkontrakturer och åkte en del till vet.)
Jag hade fronturlastning på det släpet så vi öppnade helt enkelt den och så lyfte vi ut henne så hon kunde ställa sej upp ute:idea:

Annars går det ju att ta bort frambommarna så man får upp dom.
Inga utav dom friska fölen jag kört har någonsin lagt sej (max 1timmes resa)

Det där att man måste ha helbom har jag inte tänkt på.
Räknar man med att köra med föl får man nog skaffa en sån.
Tänkte på en gång när jag ev. skulle åka helstrippat med en kolikhäst. Hade kanske kunnat låna en.

Jag gillar mitt släp med (inner)dörrar bak:love:
Går att köra brett, smalt eller helt utan vägg och alltid har man dörrarna där:D

Fast så där gör inte vi.
Alltså halmbalar fram. Vi har ingenting där.
Dörren är säkrad naturligtvis.

Sen när det gäller lastning så beror det på hur dom kommer.
Oftast följer fölet vid sidan rätt in.
Någon enstaka gång så kan dom bromsa in utanför då mamma är inne men det finns alltid någon bakom som ser till att den hoppar in i släpet.
En liten klick föl springer in före och tittar.

Har man ett motsträvigt sto så är det ungen som bärs in först. Sedan får märra allt finna sig i att gå in.

Vid utlastning så är det mycket sällan som ungen hoppar ut först.
1 på 50 kanske..

I övrigt så är det bara stoet som sitter fast och utan mellanvägg.

Och ja. Vi har Umeåsläp med innerdörrar :D
AM

delvis knapplån

Vi har ett umesläp utan innerdörrar. Bommarna bak går o ändra lite längd på så en häst kan åka brett men vi har ingen helbom. Och så har vi fronturlastning så lilla väggen fram måste vara kvar för att frambommarna sitter ju i den. Men den lilla väggen stör väl inte?

Funderar på om jag ska köpa en helbom kan ju va trevligt att kunna åka utan mellanvägg vid senare tillfällen oxå om man kör en häst. Är det lätt att få tag på? En Bygdsiljum brunte -91...

Fast så där gör inte vi.
Alltså halmbalar fram. Vi har ingenting där.
Dörren är säkrad naturligtvis.

I såna här trådar läser man att många rekommenderar att man packar balar framför bommen.
Jag tycker det verkar idiotiskt, vad händer när fölet fastnar i ett balsnöre med benen!? :eek:

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
1
· Visningar
248
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 914
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar