Hur lastar man en häst?

D

Danitra

Hej, jag undrar hur man lastar en häst på ett bra sätt. Har någon något bra tipps?;)

Sv: Hur lastar man en häst?

Var gärna två personer. Led in hästen på vänster sida (vissa tycker höger, och det finns olika argument för båda sidor, men jag har alltid hört att vänster är bäst och har alltid gjort så) och bind upp hästen efter att luckan är stängd. Det optimala är att binda hästen i väggen framför frambommen, gärna med ett löpande grimskaft med kloss (typ spilt-uppbindning).
Vid urlastning binds hästen loss innan luckan öppnas.
Personen som öppnar och stänger luckan ska alltid stå vid sidan om när denne gör detta. Det har hänt flera olyckor där denna påerson stått mitt bakom luckan vid öppning/stängning, hästen har sparkat till och personen dör när den får luckan över sig.

Hm.. Jag är trött idag, har jag glömt något? :D

Sv: Hur lastar man en häst?

Var gärna två personer. Led in hästen på vänster sida (vissa tycker höger, och det finns olika argument för båda sidor, men jag har alltid hört att vänster är bäst och har alltid gjort så) och bind upp hästen efter att luckan är stängd. Det optimala är att binda hästen i väggen framför frambommen, gärna med ett löpande grimskaft med kloss (typ spilt-uppbindning).
Vid urlastning binds hästen loss innan luckan öppnas.
Personen som öppnar och stänger luckan ska alltid stå vid sidan om när denne gör detta. Det har hänt flera olyckor där denna påerson stått mitt bakom luckan vid öppning/stängning, hästen har sparkat till och personen dör när den får luckan över sig.

Hm.. Jag är trött idag, har jag glömt något? :D

nej du fick med det mesta:laugh:

ett par tillägg..
se till att personerna som lastar hästen är lugna och sansade.skrik och panik blir aldrig bra
är hästen mkt orutinerad och livlig så är det en mkt bra ide om någon erfaren är med som har lastat många ggr.
låt det ta sin tid stressa inte

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
329
Senast: Freazer
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama