Hur lastar man en häst för första gången?

K

Kallblod

Hur lastar man en häst som aldrig åkt transport förut? hästen är 5 år om det har någon betydelse :crazy:
Något speciellt man ska tänka på & så?Är det en bra idé att en hästkompis följer med som stöd?

Tacksam för svar:bump:

Sv: Hur lastar man en häst för första gången?

Vår unghäst hade inte åkt mycket tansport när vi köpte henne.. hon var rädd för att åka själv innan och var genom svett när vi kom fram. nu när hon åker med sällskap går det jättebra.. Börja med ett sällskap med som är van att åka och som står snällt i transporten, ta det lungt och stressa inte hästen att gå in du kan ju börja med att last träna hemma först låta hästen lukta på transporten. Du kan ha lite godis i fickan och locka lite med och gå före in i transporten men dra absolut inte i grimskaft/tyglar för då stannar eller bakar hästen.. Låt hästen vänja sig sakta men säkert.. Man kan även be någon hålla en lina vid sidan om transporten så om den bakar kan man nudda den där bak med linan lite.

Jag är ingen expert på detta så någon annan kanske har något bättre tips..

ska hästen som redan är van vid transporten stå i transporten då man lastar den andra hästen?:)

Min gammelhäst lasttränade jag ganska länge innan jag i huvudtaget åkte för första gången. Tog det som vana att ställa in honom i transporten och ge honom hans mat efter ridturerna, kan säga att jag hade aldrig några problem med honom sedan. Kunde alltid åka själv med honom han stod alltid lungt i transporten på tävling, träning osv. Jätteskönt att inte vara beroende av andra när man skulle ut och åka!! Ska göra på samma sätt med min nya lilla åring. :idea:

Jag skulle nog tagit in den älde först och låtit den stå där tills du kommer in, låta båda hästarna stå där med stängd bakramp fast låta det vara öppet överst låta de stå där och ta det lungt i 5-10 minuter i början och sen lasta ut den unga först så att den inte får panik av att vara där själv.. Eller gör du som super sa att bara träna lasta den unga, tänk på mycket beröm och hästens favorit mat när den kommit in i transporten och är lugn.

har precis börjat lastträna min 2 åring (hon har åkt transport 3 gånger i sitt liv varav de 2 första gångerna va innan hon va 2 månader. kommer inte ha annan häst som hjälp vid lastning då jag tror att då måste man kanske ha det hela tiden. jag tar det väldigt lugnt och låter det gå i hennes takt, hellre någon gång extra än att stressa :)

Inte göra något konstigt av det hela, utan leda hästen som vanligt när man t.ex. ska ut i hagen.

Att börja stanna för att titta tror jag bara gör hästen misstänksam (om nu hästen inte själv vill stanna och nosa) att hästen tar halten som att du (ledaren) tror det är en fara.

En gobit får hästen när den står i transporten och transporten är stängd, annars lär de sig snabbt att sätta upp en hov på rampen och få en bit mat ;)

Det viktigaste tycker jag är att ta det lugnt, låt hästen få lukta och känna sig fram.Du ska inte stressa in hästen för då bli det bara en dålig upplevelse. Var noga när du fäller upp rampen, ta det lugnt och sakta.
Kan vara bra att ha en lugn och erfaren häst första gångerna, men den ska sen också lära sig att åka själv.

lycka till!!:banana:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 540
Senast: Badger
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 271
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama